Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a declarat marți, într-o conferință de presă, la Sibiu, că timbrul de mediu nu va fi înlocuit cu o taxă nouă, în schimb va fi creată o legislație care să permită administrațiilor publice locale să taxeze mașinile care intră în zone aglomerate, dar nu înainte de a crea o infrastructură viabilă.
„În unele orașe europene, unde există o supraaglomerare, s-a introdus un element suplimentar, numit taxarea mașinilor care intră în aglomerările urbane, în funcție de gradul de poluare. Este un instrument pe care îl au la dispoziție administrațiile publice locale. În urma discuțiilor pe care le-am avut în Coaliție, ca rezultat al grupului de lucru pe care l-am avut în Ministerul mediului s-a luat decizia ca România să nu introducă o nouă taxă care să înlocuiască timbrul de mediu, ci să creeze doar legislația astfel încât autoritățile publice locale – dacă vor considera necesar – să introducă, atunci când dezvoltă infrastructura, ca și variantă opțională, o eventuală taxă pentru zonele supraaglomerate. Dar după cum se văd lucrurile în acest moment, și cred că nici pe termen mediu, nu se va introduce niciun fel de taxă suplimentară”, a declarat, marți, la Sibiu, într-o conferință de presă, ministrul Mediului, Daniel Constantin.
Constantin a precizat că s-ar bucura dacă la intrarea în orașele mari ar exista variante alternative pentru ca mașinile să nu intre în aglomerările urbane.
„În perioada următoare vom identifica mașinile poluante și vom avea câte un sticker de culoare diferită în parbrizul fiecărei mașini în funcție de gradul de poluare. Asta nu înseamnă costuri suplimentare sau taxe pe care le percepem. Dar crează premizele ca autoritățile publice locale, după ce vor face zonarea orașelor, să poată să introducă. Dar m-aș bucura, ca ministru al Mediului, să am la fiecare intrare într-un oraș mai mare, o parcare în care orice cetățean să poată să își lase mașina, să ia metroul, să ia o mașină electrică, să închirieze forme alternative mai prietenoase cu mediul. Cred că înainte de a introduce taxe trebuie să creăm o infrastructură”, a mai spus Daniel Constantin.
Întrebat când ar putea avea România astfel de parcări, Constantin a spus că vorbește de „cazuri ideale” și că totul depinde de autoritățile publice locale, care trebuie să realizeze o zonare a orașelor, lucru care s-a întâmplat, deși există o directivă din 2008, transpusă în legislația românească în 2011, potrivit căreia autoritățile publice locale trebuie să facă în 5 ani zonarea orașului.
Potrivit lui ministrului Mediului, în prezent, există doar un plan la Primăria Muncipiului București.
„Cred că primăriile vor face zonarea și când vor considera că avem foarte multe mașini, aglomeranție mare, grad de poluare mare, vor putea să introducă pentru acele zone un sistem de taxare suplimentară care să fie la îndemâna cetățeanului, fie prin sms, fie printr-o altă formă prietenoasă. Acum nu se introduce nicio taxă”, a mai spus Daniel Constantin.