Listarea la Bursa de Valori București a acțiunilor DIGI este o nouă pagină din istoria unei afaceri care a început pe când televizorul trebuia racordat prin cablu la un furnizor de „semnal” ca să prindă emisiunile marilor canale. Achiziționând una după alta astfel de rețele locale, DIGI este acum unul dintre principalii jucători, atât pe piața de furnizare de date, cât și în televiziune, telefonie și internet. Competitorii săi de prim rang sunt Orange, Vodafone, Telekom România și UPC.
Redăm, în continuare, câteva repere din istoria acestei afaceri, care acum este, practic, o „rețea de rețele”:
– în 1994 se înființează compania Romanian Cable Systems (RCS);
– în 1995 este construită o rețea de cablu în Chișinău (Republica Moldova), care ulterior va fi vândută, iar fondurile folosite pentru achiziții de rețele în România;
– în 1998 este inițiată achiziția și reconstrucția primelor rețele de cablu din Budapesta. În paralel, în același an, se înființa compania Romanian Data Systems (RDS), specializată în transmisii de date și internet;
– în 1999-2000 sunt achiziționate primele rețele de cablu în Slovacia – Slovakia Cable Systems (SCS), deținută în proporție de 95% de către RCS. Tot atunci este inițiat proiectul de construire a unei rețele naționale de fibră optică în România (4.200 km);
– în 2001 încep lucrările de modernizare a rețelei naționale de distribuție, ceea ce permite introducerea pachetelor de programe diferențiate. Tot din acest moment este disponibil serviciul Cablelink (Internet prin cablu TV) la un tarif neprohibitiv pentru persoanele fizice;
– în 2003, compania a cumpărat furnizorul de televiziune prin cablu TerraSat, care avea 150.000 de abonați, pentru suma de 4,5 milioane de dolari. TerraSat fusese înființată în 1991 cu o investiție inițială de 70.000 de mărci germane, iar în 2003 deținea aproape 5% din piața de CATV, find numărul patru pe piață. Operațiunile firmei erau concentrate mai ales în partea de sud-vest a țării;
– în 2004 (martie), RCS&RDS a cumpărat, împreună cu Astral Telecom, furnizorul de televiziune prin cablu FX Communications și furnizorul de internet FX Internet. FX Communications avea 107.000 de clienți, iar FX Internet avea 13.000 de utilizatori. În același an (decembrie), RCS&RDS lansează Digi TV. Serviciul este extins și în alte țări: februarie 2006 Ungaria, august 2006 Slovacia și Cehia, noiembrie 2006 Croația și Serbia;
– în 2005 s-au creat condițiile de unificare a celor două companii din Romanian Cable Systems (RCS) și Romania Data Systems (RDS). Motivul acestei fuziuni era îmbunătățirea modului de utilizare a infrastructurii, reducerea costurilor operaționale și de administrare a rețelei;
– în 2007, grupul și-a anunțat intenția listării la Bursa de la Londra, la care a renunțat însă, optând spre o finanțare bancară care pe-atunci era un record pentru România: 500 de milioane de euro. În țară, compania avea nevoie de bani pentru dezvoltarea unei rețele 3G la nivel național, a cărei finanțare depășește 300 de milioane de euro;
– în 2010, RCS&RDS a preluat compania Airbites, furnizor de servicii de comunicații cu câteva zeci de mii de clienți care opera în București și Iași. Airbites este divizie a companiei elvețiene Swisscom și furnizează servicii de televiziune, internet și telefonie fixă;
– în septembrie 2012, RCS&RDS achiziționează și iLink, un operator de cablu care avea datorii de 25 de milioane de euro. iLink oferea servicii de internet, telefonie și televiziune prin internet în mai multe localități, printre care Galați, Tulcea, Năvodari, Constanța, Călărași, Giurgiu, Zimnicea, Videle, Curtea de Argeș și București, acumulând peste 20.000 de abonați la serviciile de internet;
– în 2014, RCS&RDS își completează portofoliul media cu patru posturi de radio: PRO FM, InfoPro, DanceFM și MusicFM, pe care le-a achiziționat de la grupul CME;
– în 2015, RCS&RDS a ajuns să ofere servicii de date mobile 4G LTE în 25 de orașe. Tot atunci, grupul înlocuiește postul de radio Info Pro cu Digi FM;
– în 2017 a venit și listarea la Bursă, oferta publică inițială fiind suprasubscrisă, potrivit ultimelor raportări.
La nivel strategic, grupul este concentrat asupra operațiunilor din România și Ungaria, unde marca Digi are o notorietate puternică printre consumatori, iar extinderea portofoliului de operațiuni de telefonie mobilă este în centrul planurilor sale de dezvoltare.
Iată și aspectele-cheie ale ofertei publice inițiate de DIGI la Bursă:
– un număr de 23.918.519 acțiuni au fost lansate, reprezentând 25,6% din numărul total de acțiuni emise de societate (cu excepția acțiunilor proprii deținute), fiind prezumată exercitarea opțiunii de supraalocare de 10% imediat după admitere;
– Citigroup Global Markets Limited și Deutsche Bank AG London Branch acționează în calitate de coordonatori globali comuni și – împreună cu BT Capital Partners SA, Raiffeisen Bank SA, Société Générale SA/BRD – Groupe Société Générale SA și Wood & Company Financial Services, a.s. – acționează în calitate de deținători comuni ai Registrului de Subscrieri în legătură cu oferta;
– tranzacționarea necondiționată a acțiunilor de clasă B a societății va începe pe Bursa de Valori București la data de 16 mai, orele 9.45.
Serghei Bulgac, CEO al DIGI, a declarat: „Suntem foarte mulțumiți de răspunsul puternic venit din partea investitorilor de retail și instituționali, încă de la momentul la care am făcut anunțul cu privire la intenția de listare pe Bursa de Valori București. Această ofertă publică inițială reprezintă un pas important pentru evoluția DIGI. Suntem de părere că sprijinul puternic venit din partea investitorilor reprezintă un testimonial cu privire la soliditatea activităților noastre existente și a perspectivelor noastre de creștere pe viitor. Așteptăm cu nerăbdare admiterea la tranzacționare preconizată pentru data de 16 mai”.