O dată la câțiva ani, ideea unei armate europene ajunge subiect de știri. Conceptul este atât fantezie, cât și element de îngrijorare. Pentru orice federalist de la Bruxelles care crede că o forță comună de apărare este ceea ce Europa are nevoie pentru îmbunătățirea statutului la nivel mondial, există cei din Londra și din alte locuri care manifestă reticență față de ideea unui potențial rival al NATO. Însă anul acesta, Germania și doi dintre aliații europeni, Cehia și România, au făcut tacit pasul radical pe un parcurs spre ceva ce pare a fi o armată a UE, anunțând o formă de integrare a forțelor armate, notează revista Foreign Policy într-un articol intitulat „Germania construiește tacit o armată europeană sub propriul comandament”. „Guvernul Germaniei arată că vrea să lanseze integrarea militară la nivel european. Este o încercare de a împiedica eșecul total al structurilor de securitate europene”, apreciază Carlo Masala, profesor de Politică internațională la Universitatea militară din Munchen, citat de Foreign Policy.
„Inițiativa este efectul vulnerabilităților armatei germane. Germanii și-au dat seama că armata germană trebuie să acopere lipsurile forțelor terestre pentru a obține mai multă influență politică și militară în cadrul NATO”, afirmă, pentru Foreign Policy, Justyna Gotkowska, analist al Institutului polonez Centrul pentru Studii Estice.
România consolidează cooperarea militară cu Germania și Cehia
În februarie 2017, Alianța Nord-Atlantică anunța într-un comunicat oficial că România va consolida cooperarea militară cu Germania și Cehia, în virtutea unui acord semnat de miniștrii Apărării ai celor trei țări cu ocazia unei reuniuni NATO. „Miniștrii Apărării din Germania, România și Cehia au semnat acorduri în sensul aprofundării relațiilor militare. În acest cadru, Brigada a 4-a de Reacție rapidă a Cehiei și Brigada Mecanizată 81 a României vor colabora strâns cu Divizia a 10-a de Blindate și cu Divizia de Reacție Rapidă din Germania”, anunța Alianța Nord-Atlantică într-un comunicat postat pe site-ul propriu. În cadrul Conceptului NATO „Națiuni Cadru”, armatele mai mici își pot integra capacități militare în structuri de organizare puse la dispoziție de națiuni mai mari. „Prin aceste acorduri, Cehia și România acceptă să contribuie cu câte o brigadă militară la o divizie multinațională comandată de Germania”, declara în februarie Camille Grand, asistent al secretarului general NATO pentru Investiții în Apărare. Conceptul „Națiuni Cadru” conferă o nouă dimensiune modului în care NATO abordează cooperarea multinațională, a subliniat Camille Grand.
Săptămâna trecută, statele Uniunii Europene au stabilit să aloce fonduri suplimentare pentru proiecte militare europene, în contextul ieșirii din Blocul comunitar a Marii Britanii, care se opune oricăror inițiative ce ar putea conduce la crearea unei armate a UE. Cu ocazia reuniunii ministeriale a Agenției Europene a Apărării, prezidată de Federica Mogherini, Înaltul reprezentant UE pentru Afaceri Externe și Politici de Securitate, s-a decis constituirea unui Mecanism pentru Cooperare Financiară ca sursă pentru finanțarea structurilor de apărare ale Uniunii Europene. La sfârșitul anului 2016, Uniunea Europeană a lansat cel mai mare proiect de cercetare pentru consolidarea apărării din ultimii zece ani, în contextul deciziei Marii Britanii de ieșire din spațiul comunitar și al riscurilor ca Administrația Donald Trump să nu mai respecte angajamentele de securitate. În scopul relansării cooperării în materie de apărare, Comisia Europeană a propus crearea unui fond de cinci miliarde de euro și anularea reglementărilor care opreau investițiile pentru apărare din bugetul comun al UE. Miniștrii de Externe ai statelor europene au pledat, în contextul victoriei lui Donald Trump în SUA, pentru consolidarea sistemului UE de apărare, în timp ce Federica Mogherini, Înaltul reprezentant pentru Afaceri Externe, a catalogat Uniunea Europeană drept o „superputere”.