„Există, din păcate, mulți elevi în România care încep anul școlar fără manuale, sau în clădiri care nu respectă standarde minime. Se pare că de fiecare dată începerea noului an școlar pe unii îi ia prin surprindere. Fiecare guvern ridică din umeri, arătând cu degetul spre guvernul dinainte. Așa însă lucrurile însă nu se îmbunătățesc. În România anului 2017, soluția salvatoare a ajuns să fie reintroducerea și reîntoarcerea la metode demult apuse – ca de exemplu manualul unic sau recentralizarea la București a tuturor lucrurilor care au întâmpinat dificultăți la nivel local. Această abordare nu este cea bună și acestea nu sunt singurele probleme”, a declarat Iohannis, prezent la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, cu ocazia începerii noului an școlar.
În acest context, șeful statului a ținut să precizeze că în această vară a trimis Parlamentului trei inițiative legislative care modificau cadrul actual legislativ, pe care l-a catalogat ca fiind unul „confuz și greoi”.
„Legea educației trebuie să înceteze să mai fie un puzzle ale cărui piese se schimbă continuu, pierzându-se astfel imaginea unitară (….) Chiar dacă ne place să credem că am bifat «misiune îndeplinită» pe tema alfabetizării cândva prin anii ”60 deja, o mare parte dintre elevi termină școala ca analfabeți funcțional. Adică, deși pot citi, nu pot înțelege semnificația unui text scris și, prin urmare, întâmpină dificultăți chiar și în cele mai ușoare situații”, a spus Iohannis.
În rândul problemelor din învățământ, șeful statului s-a referit și la abandonul școlar, subliniind faptul că în ultimii ani acesta „a atins o rată alarmantă”, fiind „una dintre cele mai mari în Uniunea Europeană”.
„Nu ne putem permite acest lucru ca societate. Nu ajută cu nimic să mutăm vina de la autoritățile centrale la autoritățile locale, de la un guvern la altul sau de la școală în familie. Succesul sistemului educațional este singura cale de supraviețuire a României puternice, iar eșecul său ne condamnă la involuție”, a mai spus șeful statului.