Mihai Tudose a afirmat, luni, la Timișoara, unde a participat la ședința Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, că este mulțumit de „mobilizarea exemplară din structurile Ministerului de Interne, Ministerul Apărării Naționale, ale sistemului de sănătate din județul timiș”, după furtuna puternică de duminică.
Totuși, premierul României a precizat că reprezentanții Enel sunt „îngrozitori”.
„Sunt mulțumit de toată lumea, cu o excepție: cei de la Enel sunt îngrozitori, nu se poate așa ceva. Și astăzi încercau să ne explice că ei fac tot ce pot, dar mai durează câteva zile, nu se poate așa ceva. Probleme mari sunt cu repunerea sub tensiune a localităților. Am văzut la Enel că avea un tabel care spunea că sunt 28 de localități afectate. Nu știu ce înțeleg ei prin localități, că eu înțeleg fiecare sat, sunt 154 de sate în Timiș care astăzi nu sunt alimentate, ceea ce este înfiorător. Nu e curent la școală, nu e curent la spital, la dispensarele din localități, în multe dintre localități lipsa energiei electrice atrage și lipsa de alimentare cu apă potabilă, că nu merg pompele. Sunt școli care nu au pătimit din cauza vântului fizic, dar nu au curent și nu pot fi reluate cursurile”, a declarat Mihai Tudose.
Premierul a mai precizat că în aproximativ una – două luni va fi funcțională o soluție prin care populația să fie avertizată cu privire la apariția unor fenomene periculoase.
„Am găsit o soluție și se lucrează deja la implementarea ei. Vorbim de avertizări care vin de la diverse structuri, de la meteo, poate să fie avertizare de la incendii. Cât de repede posibil va funcționa, într-o lună, două va fi funcțională. La ce s-a întâmplat ieri, alerta a venit cu jumătate de oră înainte, nu e un taifun să-l urmărești cu o săptămână înainte. Acesta este un sistem care, am zis noi, să vină în completarea celorlalte mijloace de informare în masă, în timp real”, a afirmat Mihai Tudose.
Potrivit premierului Tudose, în acest moment, se lucrează la proiectele de hotărâre pentru acordarea despăgubirilor în caz de calamitate.
„Dacă nu vor fi toate gata mâine, vor intra în tranșa a doua peste o săptămână, peste două. Dar până maine va trebui ca tot ce în seamnă școală, grădiniță, spital, instituții publice să se pregătească proiectele de hotărâre”, a mai precizat Mihai Tudose.
E-Distribuție Banat are ca obiectiv reluarea alimentării cu electricitate, până la ora 24.00 a zilei de luni, 18 septembrie, pentru peste 80% din clienții pentru care furnizarea a fost afectată de furtună, a transmis luni compania energetică.
„Ca urmare a eforturilor echipelor E-Distribuție Banat și ale contractorilor din cursul zilei de ieri, în timpul nopții și în cursul zilei de astăzi, a fost reluată alimentarea cu electricitate pentru un număr estimat de peste 140.000 de clienți, circa două treimi din numărul estimat de clienți pentru care alimentarea cu electricitate a fost afectată de condițiile meto extreme, în zona de responsabilitate a E-Distributie Banat”, precizează compania.
În prezent se află la intervenții 52 de echipe ale E-Distribuție Banat și 16 ale firmelor contractoare. Acestea„ au ca prioritate intervenția la avariile înregistrate pe liniile de înaltă și medie tensiune, care alimentează un număr mare de clienți, cu accent pe remedierea stâlpilor de beton rupți și a celor de metal îndoiți, în special în județul Timiș, dar și în Caraș Severin, Hunedoara și Arad”, menționează E-Distribuție Banat.
În plus, un număr de 26 de echipe de intervenție ale E-Distribuție Muntenia și E-Distribuție Dobrogea au fost trimise pentru a sprijini eforturile de reluare a alimentării cu electricitate în zonele afectate de furtună, aflate în aria de activitate a E-Distribuție Banat. Operatorul de distribuție lucrează în continuare conform procedurilor „situației de urgență, nivel 2″.
„Cooperăm cu autoritățile care au atribuții în situații de urgență și care au sprijinit intervenția echipelor E-Distributie Banat, de exemplu prin deblocarea drumurilor”, a mai transmis compania energetică.