Proiectul „Legii reclamelor corecte” a apărut după ce s-a aflat că o structură rusă care se numește Agenția de Cercetare în domeniul Internetului (Internet Research Agency, IRA), care ar avea legături cu Kremlinul, a cumpărat spațiu publicitar pe platforme de socializare online pentru a influența opiniile înaintea scrutinului prezidențial desfășurat în Statele Unite în 2016.
Proiectul de lege este elaborat de senatorii democrați Amy Klobuchar, membru al Comisiei juridice a Senatului SUA, și de Mark Warner, vicepreședintele Comisiei pentru informații. Inițiativa este susținută și de senatorul republican John McCain.
„Rusia a încercat să influențeze scrutinul prezidențial din 2016 cumpărând și plasând publicitate pe platforme online precum Facebook, Twitter și Google. Conținutul și cumpărătorul acestor reclame sunt un mister pentru public din cauza legilor învechite care nu au reușit să țină pasul cu tehnologia”, a explicat senatorul Mark Warner.
„Legea reclamelor corecte ar împiedica interlocutori străini să influențeze alegerile prin garantarea faptului că reclamele politice vândute în spațiul digital respectă aceleași reglementări precum cele din televiziune și radio”, a subliniat Mark Warner.
Potrivit site-ului Axios.com, proiectul prevede modificarea unei legi din anul 2002, introducând reglementări privind reclamele de pe platforme online similare cu cele valabile pentru televiziuni și radio.
În plus, administratorii platformelor online vor fi obligați să dețină date despre cumpărătorii spațiilor publicitare și să ia măsuri „pentru a se asigura că indivizi și entități străine nu achiziționează spațiu pentru publicitate de tip politic în scopul influențării electoratului american”.
Potrivit serviciilor secrete americane, președintele Rusiei, Vladimir Putin, a ordonat campania de influențare a rezultatului scrutinului prezidențial din SUA în scopul facilitării victoriei lui Donald Trump și în ambiția de a submina sistemul liberal-democratic occidental.