„Nouă românilor ne place să ne mândrim cu vitezele excepționale ale serviciilor noaste de bandă largă de mare viteză, cu calitatea specialiștilor IT, care sunt foarte căutați de către marii jucători globali din domeniul tehnologiei, și cu invențiile și aplicațiile IT lansate în România. Însă privită la nivel statistic, performanța țării noastre în ceea ce privește digitalizarea este mai degrabă modestă”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România, coordonatorul studiului.
„Deși performanțele României sunt excepționale cu privire la abonamentele la servicii de bandă largă de mare viteză (locul 2 în Uniunea Europeană) și cu privire la prețul relativ raportat la venit pentru serviciile fixe de bandă largă (locul 10), țara noastră se clasează pe locul 22 din 28 de state membre în ceea ce privește conectivitatea, având de recuperat în ceea ce privește acoperirea serviciilor de telefonie fixă de bandă largă, precum și în ceea ce privește acoperirea serviciilor mobile 4G”, se arată în analiză.
În ceea ce privește utilizarea internetului de către cetățeni, România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană (UE). Deși rețelele de socializare și apelurile video sunt utilizate tot mai frecvent, românii manifestă reticență în ceea ce privește tranzacțiile și serviciile bancare online. Astfel, doar 12% din populația țării face achiziții online, iar 90% din volumul comenzilor plasate online au fost achitate cu numerar la livrare.
La nivel de țară, se observă o întârziere și în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale în afaceri, chiar dacă au fost înregistrate unele progrese. Astfel, a crescut ponderea firmelor din România care utilizează platformele de socializare (8%). În schimb, doar 7% dintre IMM-uri își vând produsele folosind platforme online, vânzările online reprezentând doar 4,3% din cifra de afaceri a acestor companii. În România însă doar 7% din volumul vânzărilor totale se fac online, mai puțin de jumătate față de media UE (16%).
În ceea ce privește capitalul uman, România se situează pe ultimul loc în UE, dar a înregistrat progrese comparativ cu anul trecut, în special în ceea ce privește numărul persoanelor care accesează mediul online (56%), nivelul competențelor digitale și numărul de specialiști în Tehnologia Informațiilor și a Comunicațiilor (TIC) (1,9%), conform studiului.
„Trebuie totuși spus că România beneficiază de un număr mare de absolvenți în domeniul științei, tehnologiei, matematicii și ingineriei, 1,6% dintre românii cu vârste între 20 și 29 de ani având astfel de specializări. Deși acest nivel este în scădere față de anii trecuți, este apropiat de media UE. Prin urmare, vorbim totuși de un număr destul de mare de specialiști în domeniul științei și tehnologiei, care reprezintă un avantaj competitiv al României în atragerea de investiții în sectorul IT&C”, a precizat Andreea Mitiriță, director, Consultanță Fiscală, unul dintre autorii studiului.
România se clasează pe ultimul loc și în privința prestării de servicii publice în sfera digitală. Totuși, în ultimul an, s-au înregistrat progrese comparativ cu anul anterior în ceea ce privește furnizarea serviciilor publice digitale, prin creșterea numărului de servicii care pot fi efectuate online și prin pre-completarea automată a formularelor pentru cetățeni. În plus, România a progresat și în ceea ce privește promovarea politicilor privind „open data”, se mai arată în studiu.
Potrivit unei analize realizate de PwC în parteneriat cu Centrul de Studii Economice Europene (ZEW) și Universitatea din Mannheim, în privința nivelului de impozitare a domeniului digital, România se situează printre țările cu o rată de impozitare favorabilă (locul 8 din 33 de economii analizate la nivel global), dar costul capitalului, pentru acest sector, este relativ ridicat (locul 16 din 33).
O altă analiză, efectuată de Organizația Națiunilor Unite, clasează România pe locul 75 din 193 de economii din întreaga lume privind eficiența e-guvernării.
În vederea maximizării potențialului României în sectorul digital, analiza PwC recomandă adoptarea câtorva măsuri cuprinse și în Strategia Națională pentru Agenda Digitală.
Pentru îmbunătățirea conectivității, PwC propune investiții în infrastructura inteligentă care să permită construirea ecosistemului de servicii digitale, crearea unui forum privind banda largă și facilități fiscale sau subvenții pentru a încuraja achiziționarea de abonamente în bandă largă.
În ceea ce privește dezvoltarea competențelor digitale ale capitalului uman, PwC propune, printre altele, introducerea mai multor materii privind tehnologia informației în curicula școlară și organizarea de campanii de promovare, ajutor pentru formare și acordarea de subvenții.
Pentru îmbunătățirea utilizării internetului, compania propune actualizarea legislației privind comerțul electronic, promovarea serviciilor bancare online, transpunerea inițiativelor UE referitoare la securitatea cibernetică și lansarea unui certificat de tip Trustmark.
În vederea integrării tehnologiei digitale, PwC propune definirea unei strategii pentru digitalizarea industriei, crearea de centre de testare a tehnologiilor și conectarea caselor de marcat la serverele ANAF.
Pentru dezvoltarea serviciilor publice digitale, sunt propuse următoarele măsuri: creșterea numărului de servicii și soluții e-Gov și promovarea acestora într-un mod eficient, transpunerea Directivei 2014/55/UE privind facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice și extinderea progresivă a domeniului de aplicare și în alte sectoare și depunerea online a tuturor declarațiilor, implementarea unor sisteme electronice de control al TVA și introducerea unui document standardizat pentru auditul fiscal – SAFT.
PwC este o rețea de firme prezentă în 158 de țări, care oferă servicii de calitate de audit, consultanță fiscală și consultanță pentru afaceri.