Automatizarea activităților de birou prin utilizarea unor roboți software (Robot Process Automation – RPA) este deja o tehnologie prezentă în cadrul unor companii mari din România, iar gradul ei de adopție va crește accelerat, astfel că în doi ani în multe firme de top vor exista mai mulți „roboți” decât oameni în cadrul departamentelor de back office, au declarat participanții la cea de-a doua ediție a conferinței dedicate tehnologiilor de automatizare, care a fost organizată săptămâna trecută de compania de audit și consultanță EY în parteneriat cu ZF în București.
„Am evoluat foarte mult în acest spațiu într-un an de zile. Atunci instituțiile financiare erau cele care adoptau în principal acest gen de soluții. Am evoluat la o lume în care această tehnologie s-a extins în toate industriile”, a declarat Vargha Moayed, leading partner al centrului de excelență dedicat RPA al EY. „Acum 42% dintre cele mai mari companii din lume au un proiect RPA în derulare și intenționează să extindă aceste proiecte iar restul companiilor afirmă că vor demara un proiect RPA în următoarele 12 luni. Nu mai este vorba de o tehnologie futuristică, ci de o tehnologie care este aici, acum. Ce altă dovadă mai bună că adopția tehnologiei se extinde putem avea decât faptul că Blue Prism, compania care a inventat acest termen – RPA, este acum evaluată la aproximativ 1 miliard de euro”, a adăugat reprezentantul EY.
Moayed a adăugat că în opinia sa firmele locale ar trebui să ia contact cât mai curând cu această tehnologie, mai ales în condițiile în care EY are pe plan local un centru de excelență dedicat RPA, iar unul dintre liderii globali în domeniu este firma românească UiPath. „Aici în București și în România cred că avem motive să fim mândri pentru că unul dintre liderii RPA este o companie dezvoltată local pe nume UiPath și pentru că EY România este centrul de excelență în RPA pentru Europa, iar experții de aici oferă consultanță la nivel global.”
Proiectele RPA au început să devină uzuale în cadrul marilor companii pentru că „roboților le place să facă aceleași lucruri zi de zi, în timp ce oamenilor nu”, a adăugat Mike Robinson, Senior Sales Consultant în cadrul BluePrism. „Proiectele de tip RPA au devenit a treia opțiune de externalizare a unor procese, pe lângă onshore și offshore. Acum există și o a treia variantă, de a aduce înapoi aceste activități, folosind o forță de muncă digitală. Practic noi oferim un sistem de operare pentru forța de muncă digitală”, a punctat Robinson.