Prima pagină » Știri » 2017, anul scandalurilor și în Educație. Manualul de sport, cea mai controversată măsură introdusă de ministrul Pop

2017, anul scandalurilor și în Educație. Manualul de sport, cea mai controversată măsură introdusă de ministrul Pop

2017, anul scandalurilor și în Educație. Manualul de sport, cea mai controversată măsură introdusă de ministrul Pop
Detalii pe Gândul.

La fel ca în ultimii ani, Ministerul Educației a avut și în 2017 doi miniștri, fiecare cu propriile modificări și revizuri

Încă din ianuarie, de la preluarea mandatului, Pavel Năstase a declarat că până la finalul anului, vom avea o nouă Lege a educației, lucru care nu s-a materializat.

„Conform Programului de guvernare, până la sfârșitul anului 2017, trebuie să avem o nouă Lege a educației naționale. În acest context, Consiliul Național al Rectorilor și alte consorții universitare vor fi invitate la un dialog pe această temă și în același timp comisiile parlamentare de Educație din Parlamentul României care sunt abilitate să producă această lege. Deci, împreună cu Parlamentul și împreună cu aceste consilii și consorții vom demara acest proces de a crea o nouă lege a Educației Naționale care are ca termen, așa cum spuneam, sfârșitul acestui an”, a declarant, în luna februarie, Pavel Năstase, ministrul Educației de la acea vreme.

Dincolo de Legea Educației care a rămas în expectativă, și lipsa manualelor a fost intens dezbătută chiar de la începutul anului, existând un risc major ca elevii de clasa a V-a să înceapă anul școlar 2017-2018, fără cărți pe bancă.

Pentru rezolvarea acestei probleme care trenează de ani de zile, ministrul Pavel Năstase a venit cu propunerea de a face o Lege a manualului, fiind o soluție ca licitațiile și contestațiile să nu mai întârzie livrarea cărților la fiecare început de an școlar.

„Se analizează, nu este tocmai foarte simplu de realizat Legea manualelor. Ea vizează nu numai partea de producere a manualelor, ci și structura manualelor, care pleacă de la programele cadru, mai departe programele școlare și ultima fază care înseamnă manualul școlar. Ați văzut că toată lumea dorește ca acese manuale să fie simplificate și spuneam, chiar mai înainte că suntem într-un proces de reevaluare a manualelor și de simplificare a acestora. Pentru manualele de clasa a V-a, licitația este publică, așteptăm oferta de la edituri”, explica, în luna mai, fostul ministru al Educației.

Actele normative nu au fost singurele care au marcat sistemul de educație în anul 2017. Și infrastructura din școli a creat probleme. Un moment tensionat și care a ridicat multe semne de întrebare a fost legat de tavanul care a căzut la școala nr. 141, din sectorul 5 al Capitalei. Faptul că elevii erau în programul „Școala Altfel”, le-a salvat viața copiilor.

„Ieri a căzut un tavan și ne așteptam ca mâine să cadă toată școala. Aceasta este starea, trebuie să o recunoaștem.(…) Am trimis o notă către toate inspectoratele școlare prin care le-am cerut ca în zilele următoare, în weekend, până la începutul săptămânii viitoare să inspecteze toate unitățile școlare din România, să încercăm să prevenim, în măsura posibilităților pe care le avem, asemenea evenimente”, a spus Pavel Năstase, la momentul respectiv.

Interesant este că după evaluarea școlilor, niciun inspectorat școlar nu a raportat vreo neregulă la vreo unitate școlară. Lucru greu de crezut că, la nivel național, toate școlile primesc elevii în condiții bune și nu le pun viața în pericol acestora.

În cele din urmă, după lungi vizite și discuții, s-a dispus demolarea școlii și construirea alteia, elevii fiind mutați la alte două școli din apropiere, pe parcursul construcției.

 

Reforma în Educație, împărțită de doi miniștri într-un singur an

 

Situația tensionată din partidul de guvernare de la sfârșitul lunii iunie și refuzul lui Sorin Grindeanu a de renunța la funcția de premier, îl determină pe Năstase, la fel ca și pe ceilalți membrii ai cabinetului, să demisioneze din funcția de ministru.

„Eu am fost numit în această funcție, nu am dat concurs, deci partidul va decide, conducerea partidului va decide ce se va întâmpla și mă supun deciziei respective. Mi se pare normal. Și premierul face parte din același partid, tot din PSD și eu cred că azi va fi o întâlnire de analiză, de discuții și de luat decizii”, a mărturisit Năstase.

Locul lui Năstase a fost luat de Liviu Pop, care a mai fost ministru al Educației, în 2012, dar și secretar de stat pe învățământ preuniversitar.

Validat rapid de comisia de învățământ din Parlament, Liviu Pop, fost sindicalist și profesor de matematică, devine primul ministrul al Educației care provine din mediul preuniversitar.

Și pentru Liviu Pop problema manualelor pentru elevii de clasa a V-a, o generație mereu de sacrificiu, este o prioritate, dar cu destul de multe stângăcii, așa cum s-a întâmplat și în mandatele predecesorilor săi.

La sfârșitul lunii iulie, Pop anunța cu multă încântare că pentru șapte din cele 25 de discipline pentru care este nevoie de manual, nu s-au făcut contestații.

Cu toate că nu exista timp suficient pentru tipărirea manualelor în timp util, ministrul Educației dădea garanții că elevii vor avea cărțile pe 11 septembrie, la începutul anului școlar.

Poate cea mai controversată decizie luată de Liviu Pop a fost introducerea manualului de Educație Fizică și Sport pentru clasa a V-a.

„Majoritatea statelor din Uniunea Europeană au manual de sport pentru clasa a V-a. De exemplu Franța. Nu este decizia Ministerului Educației, aceste programe făcute de experți ai Academiei Române, alături două instituții care se ocupă de elaborarea programelor școlare și rescrierea programei școlare. Este pentru prima dată când s-a introdus acest manual în România. Este util și pentru părinți și pentru elevi. Sunt trei manuale. Profesorii vor stabili pe care vor lucra. Acest manual e un intrument care poate fi folosit cu succes și de elev, și de părinte și de profesor. Vedem reclame să facem mișcare 30 de minute zilnic, dar nu prea știm să facem asta. Cred că e important ca un copil de clasa a V-a să știe cum să facă mișcare corect, cum să se îmbrace la o oră de sport. O să încurajez orele de sport și pentru clasele 9- 12″, a declarat ministrul Educației, în luna iulie.

Cartea are șase capitole, primul fiind Organizarea activităților motrice. În cadrul primului capitol, printre lecțiile care vor fi predate Poziția fundamentală stând și derivatele acesteia, Alinieri în linie și coloană și Întoarceri de pe loc. Al doilea capitol este Dezvoltare fizică armonioasă, fiind descrise exerciții. Al treilea capitol al manualului se numește Capacitatea motrică, printre lecții fiind Mersul, Alergatul, Săritura. Discipline sportive este al patrulea capitol, iar capitolul V este Igiena și protecție individuală. Ultimul capitol se numește Comportamente și atitudini, elevii urmând să fie învățați cum să se comporte într-o echipă sau la o competiție.

Apariția acestui nou manual a creat discuții în contradictoriu, iar Federația Asociațiilor de Părinți a fost cea mai nemilioasă cu această decizie, precizând că „manualul de Sport este bomboana de pe coliva sistemului educațional”.

„Nu contestăm calitatea manualului, conținutul lui științific pentru că nu avem pregătirea necesară, ci utilitatea lui. Noi o considerăm o risipă, în condițiile în care vorbim despre o subfinanțare la nivelul sistemului educațional. Din punctul meu de vedere, este boamboana de pe coliva sistemului educațional. Am încercat să fac un exercițiu de imaginație și să văd la ce ar putea folosi acest manual. Și m-am gândit așa: dacă îl folosim la clasă, nu îl faci în cutea școlii, trebuie să stai în clasă și atunci, înjumătățești planul-cadru pe această disciplină. A doua variantă și glumind un pic, probabil că manualul va fi legat de gâtul copiilor, încercând să citească, în timp ce execută mișcările, iar a treia variantă ar fi să fie ținut acasă, dar nu îi văd rostul în această situație”, a declarant președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache.

Nici reprezentanții elevilor nu s-au arătat încântați de noul manual, menționând că „nu își are locul absolut deloc, în condițiile în care nu avem baze sportive decente și nici ore de sport relevante. Ni se pare dubios, în condițiile în care, fiecare țară a Uniunii Europene, încearcă să eficientizeze numărul de manual și să implementeze conceptul de trans-disciplinaritate, să unească materiile, noi în continuare punem accentul mult prea mult pe manuale”.

Oricâtă împotrivire au arătat toți actorii sistemului de educației, manualul de sport a devenit o realitatea și a ajuns pe băncile școlilor.

Așa cum era de așteptat, Pop anunță că nu toate manualele vor fi gata până pe 11 septembrie, dar are și soluția, spune el, la care nu s-a gândit nimeni până atunci.

„Compendiul introductiv pentru gimnaziu- clasa a V-a” este ghidul pe care ministerul Educației l-a conceput ca înlocuitor al manualelor, care nu vor ajunge pe bancile elevilor la începutul anului școlar. Acesta cuprinde cele 14 discipline pentru care încă nu există manuale și este gândit pentru primele opt săptămâni ale anului școlar.

Au fost tipărite peste 170.000 de exemplare și investiția s-a ridicat la peste 730.000 de lei.

„Tipărirea unui compendiu a costat patru lei iar transportul a însemnat 14 bani per exemplar. În total s-au tipărit 177.000 de exemplare. Ministerul Educației Naționale a alocat 732.780 lei și este util în primele opt săptămâni. Evident, așteptăm cu interes finalizarea contestațiilor pentru că s-au depus contestații la manuale de clasa a V-a la 15 discipline. Dintre aceste 15 discipline s-au deblocat 3. Urmează pentru celelalte 12 să se desfășoare etapele prevăzute în Legea achizițiilor publice”, a explicat ministrul.

Dar lupta lui Liviu Pop cu manualele nu se termină aici. În aluna august, acesta a declarant război editurilor și auxiliarelor.

„Analizând Legea Educației Naționale, pe articolele 69 și 94, în care sunt stabilite mijloacele de învățământ, materiale didactice auxiliare și curiculare, am constatat că ordinul 4916/2002 nu a fost actualizat, deși Legea Educației a apărut în 2011. Fapt pentru care am emis un ordin, care anulează acest act normativ din 2002, adică, toate mijloacele de învățământ didactic auxiliar și curicular trebuie revizuite. Adică, toate auxiliarele, începând din ziua de astăzi, nu mai sunt valabile și fac un apel către toate editurile să nu mai transmită niciun material către unitățile școlare și către profesor pentru că începânnd de astăzi niciun auxiliar nu este omologat”, spunea Liviu Pop.

Acesta a fost punctul de la care a plecat „lupta cu baronii manualelor”, așa cum Liviu Pop a numit-o.

Dacă la începutul anului, Pavel Năstase anunța o nouă Lege a educației până la sfârșitul lui 2017, pe parcursul anului, lucrurile s-au mai schimbat și Liviu Pop a avansa nouă dată: 1 septembrie 2018.

„Vă asigur că, începând cu 1 septembrie, veți fi parte a procesului de modificare a Legii Educației Naționale, vom deschide fișa de proiect astfel încât în septembrie anul viitor, după ce facem o analiză temeinică a ceea ce s-a întâmplat în cei 6 ani de la implementare, cu experți din universități, Academie, federații sindicale, organizații studențești, vom finaliza proiectul de lege în septembrie anul viitor când îl vom lansa către Parlament”, a spus Pop.

Autor

Citește și