Andreas Mundt, șeful Oficiului Federal Anticartel, principala agenție germană pentru reglementări în domeniul concurenței, a declarat că Facebook ar putea primi interdicție de a colecta și procesa datele părților terțe ca un posibil rezultat al investigației care a concluzionat în decembrie 2017 că firma online americană este în situație de abuz de poziție dominantă.
„Vom lua măsuri fără precedent în acest caz. Analizăm foarte atent legătura între datele colectate și poziția dominantă pe piață, între deținerea datelor și puterea companiei pe piață, precum și posibile abuzuri în colectarea datelor”, afirmă Andreas Mundt.
Ancheta autorităților germane se axează pe modul în care Facebook obține venituri din datele personale ale celor aproximativ două miliarde de utilizatori, situația reflectând preocupările din ce în ce mai mari din Europa privind influența exercitată de companiile americane din domeniul tehnologiei informaționale. Investigația se concentrează pe modul în care compania Facebook le permite firmelor de publicitate să plaseze reclame online în funcție de profilul clienților, profil elaborat pe baza informațiilor despre activitățile acestora pe Internet.
Conform concluziilor preliminare din decembrie 2017, autoritățile germane consideră că Facebook încalcă reglementările prin condiționarea folosirii rețelei online de permisiunea stocării unor cantități „nelimitate” de date generate prin website-uri terțe și prin fuzionarea acestora cu informațiile conturilor utilizatorilor.
Compania Facebook a comunicat că a decis să coopereze în ancheta autorităților germane, dar a oferit justificări pentru modelul de afaceri utilizat. „Multe website-uri și aplicații utilizează funcții furnizate de alte companii pentru activități de genul conținutului stocat și publicității. Le-am prezentat clar utilizatorilor cum funcționează aceste instrumente la Facebook și cum sunt controlate”, a explicat un purtător de cuvânt al companiei online.
Măsurile luate în considerare în Germania evidențiază intențiile statelor europene de a folosi instrumente de reglementare împotriva companiilor din domeniul tehnologiei online. În 2017, Comisia Europeană a aplicat companiei Google o amendă-record de 2,42 de miliarde de euro sub acuzația că abuzează de situația apropiată de monopol în căutările online. Personalități de rang înalt din industria germană a media și publicității, precum Mathias Döpfner, directorul general la Axel Springer, au desfășurat eforturi de lobby împotriva Google la Bruxelles, atât direct, cât și prin intermediul Consiliului European al Editorilor.
În efortul de a limita mesajele online care instigă la ură, Germania a adoptat în 2017 o lege prin care obligă Facebook și Twitter să șteargă postările care au conținut potențial ilegal în 24 de ore de la primirea sesizărilor, în caz contrar riscând amenzi de până la 50 de milioane de euro.
O decizie finală în ancheta Oficiului german Anti-Cartel probabil va fi luată în vară. Agenția poate hotărî închiderea anchetei, acceptarea unor angajamente din partea Facebook ori impunerea de „interdicții privind colectarea și procesarea datelor anumitor părți terțe”, a explicat Andreas Mundt.