Reprezentanții companiilor de taxi din București au participat, vineri, la sediul Primăriei Municipiului București, la dezbaterea publică pe marginea regulamentului-cadru pentru organizarea și executarea serviciului public de transport local în regim de taxi.
„Acest regulament nemulțumește în totalitate șoferii de taxi din toate punctele de vedere. S-au depus o groază de amendamente la propunerile pe care Primăria le-a înaintat spre modificare. (…) Șoferul de taxi are niște probleme în momentul acesta. Când se trezește dis-de dimineață, se trezește deja dator. E foarte important lucrul acesta. Când te trezești deja dator nu poți să mai îndeplinești niște condiții pe care le impune dispeceratul, operator de transport care ți-e patron, Primăria Capitalei. Avem ocazia ca prin acest regulament să facem schimbări în bine. În calitate de transportatori constatăm că pe piață vorbim de un asasinat economic. Este o realitate”, a declarat Dan Pancă, de la Academia de Taxi.
La rândul său, Marian Ivan, de la Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ din România consideră că multe dintre elementele incluse în regulament sunt în afara legii.
„Multe dintre aspectele regulamentului nu respectă legea. Plec de la capitolul 2 din Legea taximetriei, care spune că trebuie promovată concurența între transportatori. Or, prin impunerea unor condiții – o singură stație de recepție, o singură aplicație, orice reducere din dreptul utilizatorului și taximetristului de a avea o concurență reală pe piață este de fapt o încălcare a legii. (…) Primarul Capitalei a afirmat că își dorește ca Bucureștiul să devină smart city,mi se pare normal ca aplicațiile care permit clienților să cheme direct un taxi să fie încurajate. Or, în acest regulament nu va dabsolut nimic care încurajează dezvoltarea de aplicații similare celor care există deja pe piață”, a arătat Marian Ivan.
De asemenea, Mihai Rotaru, reprezentantul Clever Taxi spune că propunerea Primăriei Capitalei nu îi permite cetățeanului să beneficieze de un transport facil și sigur.
„Ar trebui ca acest regulament să fie centrat pe cetățean ca el să beneficieze de un transport facil, sigur și care să-l ajute să își organizeze mult mai eficient viața de zi cu zi. Considerăm ca fiind nu doar neconcurențială ci și în contradicție cu principiul enunțat anterior limitarea posiblitatea clientului de a utiliza serviciile de taxi prin intermediul platformelor de agregare. (…) Noi considerăm că acest regulament aduce un deserviciu consumatorilor – instituirea acestora a obligativității de folosire exclusivă a comenzilor telefonice sau a aplicației online ce aparțin numai de un singur dispecerat. Cât despre șoferi, 99.2 % dintre șoferi consideră platforma extrem de utilă pentru ei, oferă siguranță și le schimbă modul de lucru în în mod pozitiv. De aici și surprinderea noastră privind această reglementare. A fost făcută în grabă, fără a fi implicată în procesul de elaborare a acestui regulament expertiza unora dintre actorii din piață, fie că sunt transportatori, consumatori sau companii de tehnologie”, a spus Mihai Rotaru, în cadrul dezbaterii publice.
Mai mult, Viorel Arnăutu de la Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania spune că mulți dintre taximetriști s-au îndatorat pentru a fi siguri că respectă legea.
„Trebuie să garantați transportatorilor autorizați că atât timp cât aceștia respectă legea și ori de câte ori vor dori, cererea lor de prelungire va fi avizată favorabil. Mulți dintre ei au pus ipotecă pe casă pentru a aduce o mașină la un standard cerut de lege. Trebuie să garantați că atât timp cât acesta va respecta legea, își va plăti datoriile la stat, această autorizație nu îi va fi luată. (…) Este foarte important să nu vă grăbiți, cum s-au grăbit și ai noștri cu acea faimoasă declarație 600. Este bine să analizați punctele de vedere de la toate asociațiile”, a spus acesta.
Primăria Capitalei a supus dezbaterii regulamentul-cadru pentru organizarea și executarea serviciului public de transport local în regim de taxi, care conține o serie de elemente de noutate față de ce este în prezent. Potrivit documentului menționat, dispeceratele sunt obligatorii pentru toate taxiurile autorizate din București și nu se pot executa decât de către dispecerii taxi autorizați de Primăria Capitalei. Tot dispeceratul ar fi responsabil cu aplicațiile informatice, comenzile telefonice sau online.