Care este cel mai valoros brand din lume. A fost evaluat la 150 de miliarde de dolari

Care este cel mai valoros brand din lume. A fost evaluat la 150 de miliarde de dolari
Publicat: 01/02/2018, 14:15
Actualizat: 25/03/2019, 22:10

Amazon a devenit, dintr-un magazin online de cărți, cea mai mare afacere online a lumii, atât ca valoare bursieră cât și ca venituri -transformându-se într-un furnizor de infrastructură cloud și un producător de electronice. Recent a început să se extindă dincolo de domeniul digital, iar preluarea anul trecut a lanțului Whole Foods pentru 13,7 miliarde dolari a plasat brandul și în comerțul fizic („brick and mortar”). Amazon este de asemenea prezent în transporturi/shipping, streaming de muzică și video – iar analiștii speculează despre o posibilă achiziție a unei bănci în 2018.

În timp ce economiile emergente din țările BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) furnizează tot mai multe branduri în Global 500, trebuie notat că niciun brand din Europa Centrală și de Est nu a intrat încă în acest clasament. Chiar și cu rate de creștere economică record, și cu acces deplin la piața EU, brandurile locale s-au ridicat foarte greu în economiile postcomuniste, în mijlocul unei competiții acerbe din partea brandurilor occidentale.

„Există speranțe ca în curând branduri din ECE vor accede în clasamentul Global 500. Clasamentele sectoriale care vor urma în acest an vor revela deja o ambiție crescândă a brandurilor din regiune, pe măsură ce acestea se extind dincolo de țara de origine și își consolidează profilul și valoarea de brand”, spune Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania.

Apple păstrează locul secund în top, cu valoarea de brand crescând la 146,3 miliarde dolari, dar, după un declin de 27% anul trecut, viitorul brandului nu arată grozav. Apple încă nu a reușit să-și diversifice oferta și a devenit tot mai dependent de vânzările produsului său principal iPhone, responsabil pentru două treimi din veniturile totale. Vânzările de iPhone X din trimestrul IV 2017 au fost sub așteptări, iar modelul ar putea fi abandonat la sfârșitul acestui an. Prețul ridicat descurajeză mulți consumatori mai puțin fideli, care se îndreaptă spre modele similare dar mai ieftine de la competitori. Odată cu ridicarea unor branduri emergente precum Huawei, focusul Apple pe piața produselor de lux poate costa brandul pierderea unei cote de piață importante în piața mainstream, limitându-i potențialului de creștere a valorii de brand.

Google a coborât de pe prima pe a treia poziție, înregistrând o creștere mai lentă a valorii de brand cu 10%, până la 120,9 miliarde dolari. Publicitatea online pe Google a generat un trafic mai mare decât cel estimat, cu o creștere de 47% în trimestrul III 2017, contribuind la creșterea veniturilor – dar, pentru a concura cu cele mai valoroase branduri globale, o bună performanță financiară nu este totdeauna de ajuns. Google este un campion al serviciilor de căutare pe Internet, tehnologii de cloud și sisteme de operare mobile (OS) dar, asemenea Apple, concentrarea pe câteva sectoare îi limitează realizarea întregului potențial al brandului, comentează realizatorii clasamentului. Investițiile Google în mașini autonome și telefoane mobile nu se compară cu magnitudinea noilor businessuri ale Amazon. Pe de altă parte, achiziția anul trecut a unei echipe de 2.000 de specialiști în smartphone de la HTC pentru 1,1 miliarde dolari poate indica începutul unei creșteri mai expansive.

Pentru prima oară de la inițierea studiului Brand Finance Global 500, primele 5 locuri din clasament sunt ocupate de branduri de tehnologie. Samsung (locul 4, cu 92,3 miliarde dolari) și Facebook (locul 5, cu 89,7 miliarde dolari) au înregistrat creșteri anuale importante, de 39% și respectiv 45%, întrecând AT&T (locul 6, cu 82,4 miliarde dolari). Schimbările la vârf reflectă un trend global, brandurile de tehnologie cumulând o valoare mai mult decât dublă față de sectorul telecom.

Este de așteptat ca dominația digitalului să crească în anii următori, pe măsură ce alte branduri din acest domeniu vor urca în clasamentul 500. YouTube (deținut de Google) și-a dublat valoarea de brand până la 25,9 miliarde dolari, urcând 70 de locuri în clasament, până pe locul 42. Brandurile de tehnologie din China, bucurându-se de avantajul unei piețe captive, au de asemenea un potențial mare de creștere a valorii de brand – cu Alibaba (locul 12), Tencent (locul 21), WeChat (locul 49), Baidu (locul 57), JD (locul 65), și NetEase (locul 121).

Creșterea brandurilor chinezești nu se limitează la sectorul de tehnologie, în condițiile în care China continuă să reducă diferența economică față de Statele Unite cu o viteză impresionantă, arată raportul. Comparat cu 2008, brandurile din China și-au majorat ponderea valorică în clasament de la 3% la 15%, crescând cu 888% până la 911,5 miliarde dolari în 2018. State Grid, o firmă de utilități deținută de stat în China, este cel mai mare nou intrat în Brand Finance Global 500 în acest an, ajungând direct pe locul 19, cu o valoare de brand de 40,9 miliarde dolari. În plus, brandul cu cea mai rapidă creștere în 2018 vine tot din China – valoarea brandului de băuturi spirtoase Wuliangye a crescut cu 161%, până la 14,6 miliarde dolari în ultimul an, urcând până pe locul 100.

Brand Finance este o companie de consultanță și evaluare de brand care realizează anual raportul Brand Finance Global 500.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Medvedev îl amenință pe Trump să nu intervină în războiul din Ucraina, dacă va câștiga...
Bianca Drăguşanu şi Gabi Bădălău, mai fericiţi ca niciodată alături de copii. La ceas de...
FOTO. Ce veste despre manechinul de 44 de ani care și-a părăsit soțul milionar pentru...
Negocieri secrete între Ucraina și Rusia, dezvăluite în presa Germană. La ce nu vrea să...
Se măresc alocațiile începând cu 1 ianuarie. Ministrul Muncii a anunțat cu cât se vor...
O femeie de 102 ani care nu are riduri aproape deloc și-a dezvăluit secretele. Folosește...
Cântăreață din România, implicată într-un grav accident auto! Mașina ei s-a izbit cu putere de...
Actrița Maria Dinulescu, transformată total! A părăsit România în pandemie și s-a apucat de afaceri...
Ultimele sondaje înainte de alegerile din SUA. Cine va câștiga: Kamala Harris sau Donald Trump?
Nuntă transformată în coșmar. Mireasa s-a trezit la petrecere cu fosta iubită a soțului și...
Explozia de pe autostrada A7 i-a luat viața unui muncitor! Mesajul postat de Sorin Grindeanu,...
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar...
Noul Volvo XC90 are prețuri oficiale în România. SUV-ul suedez bate competiția germană!
Rezultate alegerile prezidenţiale din Republica Moldova. Maia Sandu a câştigat al doilea mandat de preşedinte...
Minune a INGINERIEI! Cum a rezistat acest material atât de mult timp?
Nu te vom uita! Marea cântăreață a murit. A avut vocea de la Dumnezeu
Ceaușescu a râs în lacrimi când a auzit un banc despre el însuși. Cine a...
S-a costumat în Barbie, cu formele la vedere, și mulți au confundat-o cu Bianca Drăgușanu....
Se spală rufe azi, 2 noiembrie 2024, de Moșii de Toamnă? Iată ce spun preoții...
De ce refuză să își urmeze pasiunea băiatul Oanei Ioniță? Ce spune aceasta despre perioada...
EXCLUSIV! Renumitul fotograf Viorel Belinschi din Moldova, dezamagit de atitudinea lui Culita Sterp: ”A ales...
BANCUL ZILEI. Medicul către Bubulina: – Fiica ta are o nevroză. I-aş recomanda multă distracţie!
O boală cauzată de implanturile mamare a devenit tot mai răspândită