„Valoarea proiectului este de aproximativ 1,3 miliarde euro (TVA inclus). În acest moment, finanțarea este asigurată: parțial de Agenția Internațională de Cooperare a Japoniei (JICA), printr-un împrumut în valoare de aproximativ 330 milioane Euro; parțial din bugetul de stat. În decembrie 2017, România a solicitat Comisiei Europene finanțarea proiectului „Magistrala M6. Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni (1 Mai – Otopeni)” din fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. În martie 2018, Comisia Europeană a transmis observații și solicitări de clarificare cu privire la Cererea de finanțare transmisă”, au precizat reprezentanții METROREX, într-un comunicat de presă.
Totodată, aceștia au mai precizat că, în 14 martie, reprezentanții Metrorex, ai Ministerului Fondurilor Europene si ai Ministerului Transporturilor au avut o primă discuție cu reprezentanții Comisiei Europene cu privire la solicitările de clarificare cerute de către cei din urmă.
„Vizează (clarificările n.r), în principal,următoarele: analiza opțiunilor, față de care s-au solicitat informații suplimentare cu privire la variantele de traseu analizate; justificarea valorii proiectului (costul total și costul unitar) raportat la costurile proiectelor similare de construcție a metroului din București; analiza cererii de transport, cu luarea în considerare a impactului realizării celui de-al doilea terminal al Aeroportului Otopeni, rezultatele modelului de trafic, impactul asupra traficului pe DN1 pe perioada construcției; graficul de implementare a proiectului”, arată Metrorex.
„În cadrul discuțiilor tehnice, au fost clarificate mai multe aspecte legate de aceste solicitări și informațiile suplimentare se vor regăsi în răspunsurile pe care Metrorex le va transmite în termenul solicitat de Comisia Europeană, respectiv două luni de la data primirii cererii de clarificare. În ceea ce privește implementarea proiectului, la acest moment se derulează procedura de achiziție privind obținerea terenurilor prin expropriere și se continuă acțiunile prevăzute prin Acordul de Împrumut încheiat cu JICA, în vederea demarării procedurii de achiziție publică pentru contractarea lucrărilor de structură”, a mai explicat sursa citată.
Comisia Europeană a transmis vineri o scrisoare prin care cere clarificări legate de traseul ales, dar și de costuÂrile pentru proiectul liniei de metrou București-Otopeni (Magistrala 6).
Critica principală adusă de Comisia Europeană vizează traseul stabilit în proiect, de ce punctul de plecare nu este la stația Piața Victoriei și s-a ales ruta ocolitoare de la stația existentă 1 Mai, ce trece pe la Romexpo. De altfel, traseul ales pentru linia de metrou ce va lega Bucureștiul de Otopeni a ridicat un mare semn de întrebare de la început.
Un alt aspect la care a făcut referire Comisia Europeană este subestimarea investiției pentru construcția acestei linii de metrou până la Otopeni, dar și supraestimarea traficului de pasageri. Valoarea investiției în linia de metrou ce va lega Capitala de aeroportul Otopeni este de aproximativ 1,3 miliarde de euro (cu TVA inclus), potrivit autorităților locale. ProÂiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km și cuprinde 12 stații, ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de 50.000 călători pe oră și sens.