Uzina 1 Mai se află în zona de sud a Ploieștiului și era renumită în toată lumea, înainte de Revoluția din 1989, deoarece aici se produceau și reparau utilaje petroliere. Acum, faima a rămas doar o amintire, iar halele urmează să fie demolate, transmite corespondentul Mediafax.
„Se va construi un mall. Se va face și un supermarket. Mall-ul, din câte știu, se va întinde pe șase hectare și în trei ani va fi gata. Apariția unui mall în zonă înseamnă și dezvoltarea economică,” este de părere Adrian Dobre, primarul Ploieștiului.
Dacă pe vremuri, mii de persoane lucrau la Uzina 1 Mai, acum fabrica mai are maximum 100 de angajați.
Romeo Hanganu a lucrat 24 de ani în Uzina 1 Mai și a fost unul dintre directori. Își aduce aminte de anii de glorie, când produceau utilaje petroliere.
„De la momentul 1989, când eram al treilea producător de utilaj petrolier din lume și până la ceea ce este acum, când în Uzina 1 Mai mai sunt 100-200 muncitori, au trecut vremurile, iar istoria este foarte urâtă. Tot ce s-a întâmplat în această perioadă este foarte urât pentru că s-a distrus unul dintre simblourile economiei românești, unul dintre simbolurile unei mari profesii care exista în țara asta și care înseamnă fabricația de utilaj petrolier în care noi eram pionieri. Treptat – treptat, după 1990, au început să apară tot felul de probleme. Din `96 a început această politică de slăbire a fabricii, fabrica a devenit tot mai mult datoare,” povestește Hanganu.
Uzina 1 Mai din Ploiești a fost privatizată în 2001.
„1989 a fost momentul în care fabrica era într-o formă maximă. Era o producție extraordinară de utilaj petrolier, absolut tot ce înseamnă utilajul petrolier. Uzina 1 Mai se întindea pe 84 de hectare și însuma zeci de hale de producție, mii de utilaje, dar a fost vândută bucată cu bucată,” se plânge fostul director.
Ploieștenii au păreri împărțite despre faptul că gloria Ploieștiului va fi demolată pentru a apărea un mall.
„Putea să continue. Nu e singura, în țară majoritatea s-au dus, care erau uzine mari. Pe vremuri, toate utilajele pe care le făceau aici erau pentru export. E bine că se construiește, dar putea să facă aici, de exemplu, o școală de ucenici pentru meseriile astea, strungar-frezor,” consideră Ion Gheorghe.
O femeie își amintește că fabrica era renumită în toată lumea.
„Nu sunt nostalgică, dar aveam siguranța serviciului. Era o fabrică mare, am auzit că se face un mall. Nu avem atâtea mall-uri? Era renumită în toată lumea. S-a făcut praf tot, noi o ducem din ce în ce mai greu, alții se îmbogățesc, dar nu prin muncă. Asta e situația de acum”.
Potrivit prezentării de pe site-ul fabricii, în 1908, un grup de petroliști au înființat „Societatea de reparații foraj”, un atelier specializat în repararea echipamentelor petroliere de foraj. În 1913, „Societatea de reparații foraj” a fost preluată de compania petrolieră „Societatea creditul Petrolier”, care dezvoltă compania. Atunci sunt construite noi hale și producția începe să se dezvolte.