Transportul public de persoane între București și localitățile din Ilfov va fi suspendat, începând cu data de 31 octombrie, a anunțat, luni, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
„Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România își cere scuze față de clienții care vor avea de suferit în urma măsurilor de urgență pe care transportatorii le vor lua, în zilele următoare, dar îi roagă pe cei afectați de această situație să înțeleagă de ce se întâmplă aceste lucruri în România. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a decis soarta a peste 100.000 de români care folosesc în fiecare zi autobuzele și microbuzele între București și localitățile din Ilfov. În ultimii ani, firmele care operează curse între București și Ilfov au investit peste 20 de milioane de euro în 170 de autobuze urbane care stau în garaj și pentru care se plătește leasing fără să circule pe vreun traseu”, au declarat reprezentanții COTAR.
Reprezentanții Confederației susțin că au luat această decizie „din cauza faptului că nu mai există nicio autoritate care să reglementeze această piață”.
Acum șase luni, Autoritatea Metropolitană de Transport a fost desființată, astfel că atribuțiile în privința serviicilor de transport persoane București-Ilfov au fost transferate, în subordinea Primăriei Capitalei, respectiv la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public (ADITP). „În prezent, nu există nicio procedură de atribuire pe traseele care fac legătura între București și localitățile județului Ilfov”, adaugă reprezentanții COTAR.
ADITP București-Ilfov nu a luat nicio decizie privind atribuirea licențelor de transport, în condițiile în care specialiștii acestei asociații, odată cu preluarea reglementării acestui serviciu, aveau obligația să prezinte strategia privind atribuirea licențelor, un studiu de fundamantare, astfel încât operatorii de transport să își pregatească din timp investițiile în flotele auto, potrivit reprezentanților Confederației citate. În plus, ei mai precizează că această Asociație nu a luat nicio decizie în privința reglementărilor transportului public de persoane între București și Ilfov și nici nu a rezolvat problema emiterilor de licențe pentru acestea.
„Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, care a preluat atribuțiile, nu este competentă să gestioneze acest domeniu”, au mai spus reprezentanții COTAR.
Aceștia menționează că autoritățile nu respectă deciziile justiției, hotărârea Înaltei Curți de Casație și Justiție din 2017, prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele care fac legătura între București și localitățile județului Ilfov, și nici sentința din 2018 a Tribunalului București, prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele ce fac legătura între Capitală și localitățile din Ilfov.
„Refuzul autorităților de a derula o procedură transparentă de atribuire a traseelor și licențelor, pe rutele de transport între București și Ilfov, ascunde sub preș un abuz ce va urma începând cu 1 ianuarie 2019. Credem că se urmărește interesul societăților de transport nou înființate și finanțate de bugetele locale ale primăriilor din orașele reședință de județ. Transportatorii nu au primit niciun leu pentru achiziția de autobuze – suportă integral achiziția de mijloace de transport. Se încalcă principiul liberei concurențe privind condițiile de acces la piața transportului de persoane”, a declarat Dan Leasă, prim vicepreședinte COTAR- filiala Ilfov.
De asemenea, transportatorii cer armonizarea legislației naționale cu cea europeană, precum și înnoirea parcului auto într-un mediu concurențial, în condiții egale de acces la piața transportului de persoane București-Ilfov.