Surse judiciare au declarat pentru MEDIAFAX că Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a clasat sesizarea depusă de către Autoritatea pentru Protecția Copilului după memoriul parlamentarilor privind spotul „Copiii referendumului”, având în vedere că din cercetări nu au reieșit aspecte de natură penală sau contravențională.
Polițiștii vor înainta sesizarea în copie către Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului de la București și Ilfov și o adresă către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA), cei care au transmis inițial sesizarea, pentru a face verificări.
Pe 6 noiembrie 2018, Robert Tiderle, fondatorul Papaya Advertising, care a creat spotul Copiii referendumului, a fost audiat la Poliție și a spus că sesizarea a fost depusă de către Autoritatea pentru Protecția Copilului după memoriul parlamentarilor. „A fost o interpelare, un grup de 13 parlamentari către Autoritatea pentru Protecția Copilului, să se verifice dacă toți copiii care au participat la filmare au avut acceptul părinților și dacă au fost abuzați emoțional sau economic. Economic, nu știu cum poți să abuzezi un copil. Nici dânșii de la poliție nu știu. Poate că vom afla. Aș vrea să spun clar că poliția nu are nicio vină și nicio legătură cu aberația asta. S-au trezit cu o petiție de la Autoritate, unde s-a atașat acel memoriu depus de 13 parlamentari, la telefon mi-au spus 12, care se pare că sunt 15″, a declarat atunci Robert Tiderle, la ieșirea din sediul Poliției, unde a fost audiat.
La începutul lunii octombrie, vicepreședintele ALDE, Varujan Vosgasnian, cerea Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție să înceapă o anchetă în cazul clipului, în care au fost folosiți copii, și care îndemna la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei. Mai mult, deputatul cataloga clipul drept o înscenare „cu iz satanic”.
„13 penali din parlament vs o agenție de publicitate”, a scris Tiderle pe Facebook, după ce a primit o invitație de la Poliție.
Memoriul prin care președintele Autorității pentru Protecția Copilului este întrebat dacă minorii care au participat la spotul „Copiii referendumului” au acceptul părinților a fost semnat de 15 parlamentari, între care 10 de la PNL, 3 de la PSD, unul de la ALDE și unul de la Minorități. Semnatarii sunt: zece de la PNL – Cupșa Ioan, Mihalescul Dumitru, Popescu Pavel, Fădor Angelica, Cherecheș Florica, Ardelean Ben-Oni, Sighiartău Robert-Ionatan, Gheorghe Andrei Daniel, Ioniță Antoneta, Neagu Nicolae; trei sunt de la PSD – Jivan Luminița-Maria, Titus Corlățean, Gabriel-Beniamin Leș; unul de la ALDE – Cătăniciu Steluța-Gustica și unul de la Minorități – Groșaru Andi-Gabriel. Obiectul întrebării: „Copiii folosiți în spotul video Papaya Advertising au acceptul părinților pentru a filma în acest videoclip și dacă s-a respectat interesul superior al copiilor?”, iar întrebarea îi este adresată președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Gabriela Coman.
Pavel Popescu și-a cerut scuze și a susținut că ar fi semnat „ca primarul”, fără să știe de fapt ce semnează.
„Îmi cer scuze public pentru greșeala pe care am făcut-o susținând, prin semnătură, un demers de care nu am știut și anunț că îmi retrag semnătura. Mi s-a cerut semnătura pentru o întrebare, nu pentru o plângere. Eu nu am semnat nici o plângere. Vorbesc de întrebarea adresată Autorității pentru Protecția Copilului privind Clipul „Copiii referendumului” realizat de Papaya Advertising”, a scris pe Facebook Pavel Popescu.
El a susținut că este o cutumă în Parlament ca deputații și senatorii să caute susținerea colegilor pentru proiectele inițiate.
„În Parlament există o cutumă: când unul din parlamentari inițiază un proiect de lege, o întrebare, interpelare ș.a..m.d., solicită și sprijinul altor colegi pentru susținerea demersului lui. Asta mi s-a întâmplat în acest caz, mi s-a cerut semnătura de către un coleg PNL, iar eu am semnat luând de bun ce mi s-a spus pe holul Parlamentului și anume că este vorba despre o inițiativă privind apărarea drepturilor minorilor în filmări destinate difuzării în spațiul public. Astăzi constat că am fost dus în eroare și m-am trezit în mijlocul unui scandal pe seama unui clip publicitar despre referendumul din 6-7 octombrie de care nu am avut habar până în urmă cu câteva ore”, a adăugat Pavel Popescu.
Liberalul a susținut că interpelarea era adresată Autorității pentru protecția copilului, iar aceasta a sesizat Poliția cu privire la spotul publicitar anti-referendum.
„Pe scurt, așa-zisa inițiativă care era, de fapt, o întrebare despre care repet: nu am avut știință, sună așa: există acordul părinților copiilor care participă în acel clip- era adresată Autorității pentru Protecția Copilului. În această dimineață am discutat cu domnul Robert Tiderle, directorul Agenției Papaya Advertising și iată ce am aflat: la data când Autoritatea pentru Protecția Copilului a primit întrebarea avea dosarele complete semnate de părinții copiilor cu acordul de participare la filmarea clipului. Așadar, singurul lucru pe care această instituție îl avea de făcut era să dea un răspuns întrebării primite de la Parlament și să spună atât: există acordul tuturor părinților. Autoritatea pentru Protecția Copilului a sesizat însă Poliția ceea ce eu socotesc că e un abuz pe care îl condamn ferm și care abuz a condus la interogarea domnului Robert Tiderle și, probabil, a părinților copiilor care apar în acel clip”, a adăugat Pavel Popescu.
De asemenea, deputatul liberal a susținut că în viitor va fi mai atent la ce documente semnează.
„Mă simt vinovat pentru că am semnat ca primarul fără să verific cu atenție ce anume semnez și îmi asum asta, dar când mi s-a solicitat semnătura am fost încredințat că este vorba despre susținerea unei întrebări sau a unei inițiative legislative care avea ca scop protecția minorilor în ceea ce privește apariția lor în materiale audio-vizuale în spațiul public. Deh, încrederea nu e de dat oricui! Pe viitor și tata dacă îmi va cere o semnătură am să verific de două ori înainte de-a semna!”, a susținut Pavel Popescu, pe Facebook.
Demersul a venit după ce s-a lansat în spațiul public un spot în care au fost prezentați mai mulți copii cu vârsta sub 18 ani, care îndeamnau la boicotarea referendumului pentru redefinirea familiei drept căsătoria dintre un bărbat și o femeie. Spotul a fost intitulat „Copiii referendumului”, iar mesajul a fost „Pentru ca răul să nu se întâmple, e suficient ca oamenii buni să stea acasă”.
Mesajul clipului era transmis după imagini care reproduceau scene din „Povestea Slujitoarei”, un serial despre o distopie în care femeile fertile sunt folosite numai pentru reproducere, fiind considerate un bun al societății, fără drept de a alege asupra propriei vieți.
În imagini, niște copii crescuți într-o astfel de societate sunt puși să recapituleze ce anume se sărbătorește pe 6 și 7 octombrie, data la care a avut loc referendumul. Apoi, aceștia asistau la arderea pe rug a unei femei, pe un câmp ce semăna cu zona Palatului Parlamentului. Spotul se încheia cu mesajul „Depinde de noi ce viitor le pregătim. Dacă vă pasă, stați acasă”, #boicot.