Prima pagină » Știri » Voi SURVOLA pentru prima oară ARCUL DE TRIUMF. Oana ARDELEANU, prima femeie-pilot instructor pe un avion cu reacție din Forțele Aeriene Române

Voi SURVOLA pentru prima oară ARCUL DE TRIUMF. Oana ARDELEANU, prima femeie-pilot instructor pe un avion cu reacție din Forțele Aeriene Române

Oana Ardeleanu, cea care a devenit, la 30 de ani, prima femeie-pilot instructor pe un avion cu reacție din Forțele Aeriene Române, va survola, sâmbătă, pentru prima oară în carieră,cu un IAR-99, Arcul de Triumf, în cadrul paradei."A fost o promisiune de-a mea pentru mine", a spus ea pentru MEDIAFAX.

Oana Andreea Ardeleanu s-a născut în orașul Slobozia, însă de o bună perioadă de timp s-a mutat la Buzău unde activează în cadrul Bazei Aeriene de Instrucție și Formare a Personalului Aeronautic, respectiv Școala de Aplicație pentru Forțele Aeriene Boboc. La începutul lunii octombrie a acestui an, ea a executat zborul de evaluare pentru obținerea calificării de instructor de zbor pe aeronava IAR-99 și a devenit astfel prima femeie pilot instructor pe un avion echipat cu motor cu reacție din cadrul Forțelor Aeriene Române. O meserie pentru care s-a antrenat intens toată viața și pe care o ia foarte în serios, pentru de asta depinde cum se vor forma viitorii piloți militari ai României.

Spune că de când se știe a vrut să piloteze, iar aeronava ei de suflet este IAR-99. A știut că vrea să se facă pilot în momentul în care a decis să urmeze cariera militară.

„M-a fascinat întotdeauna zborul și ideea de a zbura. Pasiunea pentru aviație s-a dezvoltat treptat și am devenit din ce în ce mai atrasă de ideea de a deveni pilot, însă nu m-am văzut niciodată pilotând avioane comerciale. Pot spune că momentul în care am decis să urmez cariera militară a coincis cu momentul în care am ales să devin pilot. Iubesc zborul pe avionul reactiv și în special zborul cu aeronava IAR-99 datorită gamei foarte diversificate a misiunilor pe care le putem executa și pot spune, cu toată sinceritatea, că mă simt norocoasă că sunt pilot pe acest tip de avion, care nu m-a dezamăgit niciodată. Cred că este foarte important să formăm piloți bine pregătiți, capabili să răspundă cerințelor operaționale viitoare. Consider instruirea viitorilor piloți militari o provocare la care răspund, alături de colegii mei, cu pasiune și dedicație”, a declarat, pentru MEDIAFAX, căpitanul Oana Ardeleanu.

Nu are piloți în familie, rude sau apropiați, oameni care să înțeleagă ce efort și câte ore departe de familie presupune această pasiune, însă Oana Ardeleanu a știut că poate conta mereu pe sprijinul celor de lângă ea pentru a-și îndeplini visul. A fost nevoită să urmeze cursuri intense de pregătire și sute de ore pe aparate de zbor ca să-și obțină certificatul de instructor.

„De-a lungul timpului am fost la manșa mai multor tipuri de aeronave, atât în România cât și în SUA. Pe perioada Academiei Forțelor Aeriene, am executat zbor pe IAK-52 și IAR-99 Standard, în cadrul stagiilor de pregătire în zbor desfășurate anual la Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic de la Boboc. La absolvirea academiei și a Cursului de Bază, am fost încadrată la Boboc, pentru a zbura în continuare pe IAR-99, care pot spune că este aeronava mea de suflet. Ulterior, în cadrul unui program de pregătire în cadrul USAF, am operat pe Cessna -172 și T6-Texan II. Am acumulat de-a lungul timpului aproximativ 600 ore de zbor și experiența necesară pentru a-mi începe cariera în calitate de instructor de zbor pe IAR-99″, a mai spus, pentru MEDIAFAX, căpitanul.

Oana Ardeleanu ar fi putut alege să zboare pe MiG-21 Lancer, dar a ales IAR-99, ca să devină instructor de zbor. Asta și pentru că, spune ea, aeronava aceasta nu a dezamăgit-o niciodată.

„Aeronava IAR-99 este aeronava mea de suflet. M-a impresionat profund, încă de la primul zbor, iar dăruirea instructorilor și pasiunea cu care vorbeau despre zbor m-au facut să îmi doresc să fiu ca ei. La absolvirea cursului de bază, am avut posibilitatea de a-mi alege viitoarea aeronavă și baza pentru încadare. Am cochetat cu ideea de a zbura MIG-ul 21 Lancer, însă am ales să rămân la Boboc, pe IAR-99, pentru a deveni instructor de zbor. Și nu regret această alegere. Îmi place enorm ceea ce fac. Consider că fiecare are drumul său în viață, iar importanța nu este neapărat aeronava pe care zbori, ci să iți faci treaba cu responsabilitate„, a mai declarat instructorul de zbor.

Oana Ardeleanu este convinsă că este prima dintr-un șir lung de femei care vor îmbrățisa cariera de instructor de zbor. S-a întâmplat să fie ea prima, însă spune că din ce în ce mai multe femei se îndreaptă către aviație.

„Să fiu prima femeie instructor pe aeronave reactive este o onoare pentru mine, bineînțeles. Datorez acest moment al carierei mele tuturor instructorilor și profesorilor pe care i-am avut de-a lungul timpului. Însă nu consider că am făcut ceva deosebit față de colegii mei. S-a întâmplat să fiu eu prima femeie care a atins acest nivel. Sunt convinsă că mă vor urma și alte femei pilot. Văd aceasta ca un pas firesc, întrucat din ce în ce mai multe femei aleg să devină piloți militari”, a adăugat aceasta.

Iar cei care aleg să facă asta, să „zboare”, trebuie să știe că, deși e nevoie de multă muncă, sunt extrem de norocoși. Pentru că puțini au și ceea ce trebuie ca să devină pilot. „Este o meserie deosebit de frumoasă, care oferă numeroase satisfacții. Însă aceste satisfacții pot fi cu adevarăt gustate doar dacă sunt dedicați și serioși în pregătirea lor, iar tot ceea ce învață învață în primul rând pentru ei”.

Nu a avut momente de cumpănă în aer, dar nici nu îi este teamă de ele. Pasiunea de a zbura e mai presus. „Deocamdată, îmi doresc să zbor IAR-ul 99, să reușesc să ating un nivel cât mai ridicat de performanță cu acesta. Orice pilot este în continuă pregătire și perfecționare, iar eu nu fac nici pe departe excepție. Avem un program destul de încărcat, care diferă în funcție de numărul de piloți aflați în pregătire la un moment dat”, completează ea.

Dacă orele petrecute în unitatea militară sunt de cele mai multe ori deosebit de încărcate și pe alocuri tensionate, căpitanul își împarte timpul liber cu prietenii, cu familia și cu cățelul său Cosmo, un malamut de Alaska.

„Sunt o persoană normală, nu cred că fac nimic deosebit. În cea mai mare parte a timpului sunt la serviciu. Acasă îmi dedic o parte din timp cățelului meu, Cosmo. Nu am foarte mult timp liber, dar atunci când pot, urmăresc cu plăcere un serial, un documentar, ies la cinematograf sau mă vad cu prietenii”, spune ea.

Pentru Oana Ardeleanu, Ziua Națioanală a României din acest an reprezintă și o premieră. O premieră și pentru România. Este pentru prima dată când va lua parte la parada națională dedicată Zilei de 1 Decembrie.

„În ultimii ani, am participat la majoritatea mitingurilor aeriene din țară, însă nu am avut ocazia până anul acesta să particip la o paradă de Ziua Națională. Această premieră este foarte importantă pentru mine, mai ales că se petrece cu ocazia aniversării a 100 ani de la Marea Unire. Încă dinainte să aleg cariera militară urmăream cu interes parada militară de 1 Decembrie la televizor, iar defilarea militarilor și a tehnicii îmi dadeau un sentiment pe care nu îl pot descrie foarte bine în cuvinte. Atunci când am intrat la Academie, o promisiune de-a mea pentru mine a fost să survolez Arcul de Triumf la o paradă de Ziua Națională, iar în acest an, cu ocazia Centenarului Marii Uniri, am privilegiul de a executa acest zbor”, a mărturisit instructorul.

Ea are și un mesaj penrru români, de ziua lor. Să aibă încredere că pot realiza tot ceea ce-și propun.

„Să fie uniți și mandri că sunt români. Avem o țară frumoasă, iar înaintașii noștri au luptat și au făcut sacrificiul suprem pentru ca noi să ne bucurăm de ea. Trebuie să avem grijă de tot ceea ce înseamnă România pentru ca peste alți 100 de ani și urmașii noștri să poată spune că sunt mândri că sunt români!”, încheie Oana Ardeleanu.

Autor

Citește și