„Din 2011 încoace, cei care nu au luat Bacalaureatul și care sunt sute de mii, după opinia mea vreo 600.000, i-am abandonat. Întreb Ministerul Muncii dacă avem informații despre ei, nu avem. Probabil, au îngroșat rândurile românilor care au plecat în străinătate și sunt muncitori necalificați. Este o dramă pentru noi că pleacă oamenii din țară”, a declarat sâmbătă Ecaterina Androenescu, la un eveniment organizat de Universitatea Politehnica.
Ministrul crede că o soluție ar fi școlile profesionale duale, pentru care ar trebui majorat numărul de locuri.
„Poate liceul tehnologic ar trebuie să se centreze mai mult pe activitatea practică, în care să știe o meserie. Să știe o meserie de nivel mai înalt decât nivelul școlii profesionale.(…) Poate că liceul tehnologic, având o perioadă mai mare de practică în care elevul să învețe o meserie foarte bine, de un nivel mai înalt, nivelul patru, ar putea să fie o opțiune„, a explicat Andronescu.
Guvernul își propune să-i susțină financiar pe elevii din școala profesională, cu obligația ca aceștia să rămână în țară timp de cinci ani după terminarea studiilor.
„Acum Guvenul s-a angajat prin acordul cu Sindicatele să-i susțină financiar integral pe cei care optează pentru această școală profesională cu condiția ca măcar cinci ani să rămână în țară, ca să dea ceva înapoi din ceea ce statul le oferă. Nu e obligatoriu acest lucru. Face dacă vrea. Nu e o obligație pe care și-ar putea-o asuma un părinte al cărui copil are 14 ani”, a precizat ministrul.
În prezent, doar 0,25% dintre absolvenții de profil tehnologic reușesc să susțină Bacalaureatul.
„Pe cel care nu are atât de multă aplecare către carte este bine să-l trimitem în societate neterminat, fără niciun fel de finalizare a examenului? Poate că nu. Poate că aici trebuie să lăsăm libertatea elevilor și școlilor să aleagă care sunt elevii care merg spre Bacalaureatul Național și apoi se orientează spre universități și care sunt acei care se îndreaptă către practică și care ar putea să susțină un Bacalaureat diferențiat, un Bacalaureat tehnologic sau profesional”, sugerează Ecaterina Andronescu.
Desigur, cel care a optat pentru școala profesională în prima etapă, poate să susțină ulterior și Bacalaureatul Național, pentru că sistemul trebuie să rămână deschis spre a echilibra nevoia societății. Â
Ministrul Educației Naționale consideră că profesorii ar trebui să aibă libertatea de a-și personaliza lecția în funcție de nivelul clasei, nu neapărat după programul școlar, pentru că fiecare clasă este diferită.