Grupul Damen nu a primit informații oficiale despre suspendarea licitației pentru corvete anunțată de Ministerul Apărării Naționale și avertizează că o asemenea decizie ar întârzia și mai mult programul de reînnoire a flotei navale române.
„Până la acest moment, nu au fost primite informații oficiale de la autoritățile române privind suspendarea licitației. Acest lucru va întârzia și mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Așteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităților române privind licitația și despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin și în mod transparent cu autoritățile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susținem pe deplin autoritățile române în desfășurarea investigației privind informațiile prezentate în mod repetat de o parte a presei românești și care ar putea fi considerate confidențiale. Înțelegem necesitatea unor proceduri de verificare și sprijinim în totalitate autoritățile române, reafirmând că oferta Damen respectă cu strictețe procedurile de licitație și normele în vigoare,” arată grupul Damen, într-un comunicat de presă remis Mediafax.
Compania precizează că oferta sa este pe deplin conformă cu întregul program de reînnoire a flotei Forțelor Navale Române.
„Acesta este al patrulea an de proceduri de când România a început negocierile pentru o nouă capacitate navală de apărare, iar 2019 ar fi fost anul în care am fi sărbătorit lansarea primei nave, în locul acestei suspendări.(…) Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeana. Acestea pot fi construite în România de către Damen Galati intr-un șantier naval existent, cu forță de muncă locala și ingineri români care ar putea începe lucrările imediat după semnarea contractului și finalizând toate acestea prin respectarea tuturor termenelor limită”, potrivit comunicatului.
Reprezentanții companiei mai arată că Șantierul Naval Damen și-a început activitatea sa în Galați în urmă cu 25 de ani în calitate de partener, și mai târziu ca acționar principal, peste 1.300 de nave fiind lansate în decursul celor 90 de ani de activitate. La Șantierul Naval Damen Galați au fost construite începând cu anul 2002 peste 400 de nave și peste 30 de nave militare care deservesc peste 30 de forțe navale și de pază a coastelor în toată lumea, incluzând state membre NATO și UE. „Șantierul naval Galați a devenit unul dintre cei mai mari exportatori de produse militare din România, Grupul Damen beneficiind în mod extraordinar de experiența găsită aici, managerii fiind locali și bazandu-se pe o lungă istorie de construcție a navelor. Damen Galați a devenit cel mai important șantier naval al diviziei de apărare și securitate a Grupului Naval Damen. De asemenea, Damen Galați este singurul șantier naval din România cu o experiență în construirea vaselor militare de peste 20 de ani”, potrivit sursei citate.
Ministrul Apărării Naționale Gabriel Leș a explicat că nu se putea lua o hotărâre în termen în privința achiziției noilorcorvete, deoarece Șantierul Naval a atacat în contencios-administrativ, la Constanța, hotărârea de guvern privind programul de înzestrare.
„O parte din sesizări sunt trimise la Parchetul Militar. Asta este informarea pe care mi-a făcut-o în cursul zilei de ieri secretarul de stat pentru armamente. Pe lângă aceste suspiciuni, cel mai interesant este, din punctul meu de vedere, atacarea de către Șantierul Naval la contencios-administrativ a hotărârii de guvern, cea care reglementează toată procedura de achiziție. Vă dați seama că nu se putea lua o decizie. Oricum în termenul ăsta de 12 ianuarie maxim, deși nici ăsta nu era un termen extrem de fix, pentru că ne putem aștepta ca instanța de la Constanța să anuleze acest HG și atunci vă dați seama în ce situație am fi fost? Dincolo de acest aspect foarte important, acele sesizări pe care le-a făcut secretarul de stat pe care mi le-a prezentat și mie în parte sunt la Parchetul General, unde vom vedea care va fi cursul anchetei pe această speță”, a declarat sâmbătă Gabriel Leș, la Antena 3.
„Competitorii puteau să ofere acest produs. Toți trei s-au calificat, ceea ce făcea diferența până la urmă era prețul cel mai scăzut. La prima hotărâre de guvern pe care am anulat-o, acolo nu erau îndeplinite toate condițiile legii și anume nu exista aprobarea Parlamentului care trebuia să fie înaintea acelei hotărâri de guvern, a fost singurul aspect peste care nu s-a putut trece. În momentul în care nu ai aprobarea Parlamentului pentru investițiile mai mari de o sută de milioane de euro nu poți să continui o procedură specifică de acest gen. Dar în acest moment, vedem ce se va întâmpla în perioada următoare și, în ceea ce mă privește, voi face toate diligențele ca aeastă capabilitate să existe cât mai repede în înzestrarea Armatei române”, a mai declarat Gabriel Leș.
Ministrul a mai arătat că, oricum, ar fi durat aproximativ 10 ani până când cele patrucorvetear fi intrat în înzestrarea Forțelor Navale.
„Acestecorveteoricum ar fi intrat prima în următorii trei ani de zile, iar peste șapte ani de zile ar fi trebuit să intre și celelalte trei plus, în același timp, modernizarea fregatelor, care sunt în înzestrarea Forțelor Navale. Este o capabilitate extrem de necesară și din păcate, Forțele Navale au fost destul de văduvite în ultima perioadă, pentru că pentru Forțele Terestre s-au făcut niște achiziții importante, dar aici nu am reușit să pornim aceste proceduri. Ceea ce avem acum, din păcate, nu mai răspunde nevoilor actuale, de aceea avem în acest program inclusiv modernizarea fregatelor și era și este necesar de achiziția de noi capabilități care să răspundă amenințărilor actuale”, a mai spus Leș.
La finalul anului 2018, ministrul anunța că termenul limită pentru luarea unei decizii privind achizițiacorvetelor era 12 ianuarie.
Vineri seară, Ministerul Apărării Naționale a anunțat că suspendă procedura de achiziție acorvetelor multifuncționale și a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel.
„Secretarul de stat a adus la cunoștință faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului național de securitate în ceea ce privește Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională””, informează MinisterulApărării, printr-un comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, având în vedere sesizarea către Parchet, precum și faptul că, la această dată, există un litigiu pe rolul Curții de Apel Constanța prin care Șantierul Naval Constanța S.A., ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franța și Șantierul Naval Constanța S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018″, act normativ care fundamentează derularea procedurii mai sus amintite, „secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, a informat cu privire la suspendarea procedurii de achiziție, până la clarificarea aspectelor semnalate”.
Solicitarea de anulare a licitației pentrucorvetecerută de Șantierul Naval Constanța, în calitate de reclamant, împotriva Guvernului României, prin Ministerul Apărării Naționale, are termen la Curtea de Apel Constanța în data de 16 ianuarie. Potrivit datelor oficiale, prezentate în portalul Curții de Apel Constanța, dosarul, de contencios administrativ și fiscal, a fost deschis la Secția a II-a civilă de către Șantierul Naval Constanța SA, în calitate de reclamant, împotriva Guvernul României, prin Ministerul Apărării Naționale. Dosarul a fost înregistrat la data de 19 octombrie 2018.
Cel de-al treilea finalist al licitației, compania Fincantieri, controlată de statul italian a dezmințit zvonurile că ar fi încercat să influențeze câștigarea licitației prin presiuni făcute de Liviu Dragnea și și-a mandatat avocații să acționeze pentru a-i proteja imaginea și integritatea.
„Compania, care dintotdeauna s-a angajat să respecte cu strictețe procedurile de licitație în conformitate cu normele, nu a primit, până în prezent, nicio comunicare oficială din partea autorităților competente cu privire la valoarea ofertelor licitației. Aceste detalii au, într-adevăr, un regim de confidențialitate, având în vedere caracterul secret al procedurii. În cazul în care aceste zvonuri, prezentate în mod repetat de presă, ar fi confirmate, ne-am confrunta cu o situație de extremă gravitate, cu siguranță de natură penală, deoarece ar însemna că informații secrete ar fi fost dezvăluite către mass-media înaintea celorlalte părți”, transmite compania, într-un punct de vedere remis Mediafax.
Fincantieri precizează că oferta sa este „fully compliant” cu întregul program pentru reînnoirea flotei Marinei Române, „propunând, datorită experienței dobândite în domeniul militar și credibilității atinse de-a lungul anilor la nivel internațional, nu numai un produs avansat tehnologic, ci construit și la termenele și cu costurile stabilite”.
Fincantieri exclude în mod categoric faptul că ar fi plătit vreo sumă oricărei persoane pentru a influența rezultatul licitației și susține că a respectat întotdeauna cele mai înalte standarde etice și legale.
„Indiferent de rezultatul licitației, este evidentă pentru toată lumea importanța Fincantieri pentru România, unde compania a fost prezentă de mai mulți ani prin filiala sa VARD. Pe șantierele de la Tulcea și Brăila nu numai că a investit peste 150 de milioane de euro, făcându-le printre cele mai avansate din punct de vedere tehnologic din Europa, dar a adus aici și construcția navelor sale emblematice în sectorul de croazieră. În acest sens, corvetele destinate marinei române vor fi construite într-un șantier activ și viu, unde 7.000 de persoane lucrează zilnic, cărora Grupul le oferă un serviciu cu perspective de dezvoltare și muncă în următorii zece ani”, mai arată compania.
Pe 20 noiembrie, fostul președinte Traian Băsescu îl acuza public pe președintele PSD Liviu Dragnea, că intenționează trucarea licitației pentru corvete. Fostul șef de stat arăta că, prin lege, România poate cumpăra echipamente militare fără licitație, însă „Daddy” a vrut o licitație, pentru că „singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitație trucată„.
Băsescu scria că la finalul licitației, ajunseseră trei competitori: olandezii de la Damen, italienii de la Ficantieri și francezii de la Naval Grup.
„Și un novice vede la o simpla citire a numelor competitorilor că francezii de la Naval Grup, lideri mondiali în construcția de nave militare, sunt singurii care pot construi și echipa cele 4 corvete cu tehnică de luptă și tehnologie de ultimă generație produsă în industria de apărare franceză, perfect compatibilă NATO, mai ales că producător de armament Thales deține 34 la sută alături de statul francez care deține 62 la sută din acțiunile Naval Grup”, susținea fostul președinte.
„Mihai Fifor, a preferat să demisioneze înainte de anunțarea rezultatului licitației, pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy.
Și uite așa, pe banii noștri, ne-am mai făcut rost de un scandal marca Dragnea, care vine, vine, vine…” își încheie Băsescu acuzațiile.
Mihai Fifor, plecat între timp de la portofoliulApărării, a dezmințit informațiile vehiculate în spațiul public, potrivit cărora ar fi demisionat în urma unor presiuni pentru procedurile de achiziție din cadrul ministerului, catalogându-le drept speculații ieftine.
Pe 1 martie 2018, MinisterulApărăriiNaționale anunța că, prin Departamentul pentru armamente, a inițiat procedura specifică de achiziție aferentă programului de înzestrare esențial „Corveta multifuncțională„, având ca obiectiv atribuirea unui acord-cadru destinat achiziției a patru corvete și a suportului logistic inițial aferent acestora.
„Procedura se derulează conform unui calendar estimat prezentat, într-o primă formă, în cadrul documentației de atribuire publicată pe site-ul C.N. Romtehnica S.A. După finalizarea etapei de calificare, comisia de evaluare, stabilită de Departamentul pentru armamente, a derulat cu fiecare candidat calificat runde succesive de dialog, care au avut ca obiectiv identificarea unei soluții tehnice și comerciale optime, care să satisfacă necesitățile operaționale ale Forțelor Navale Române, urmărindu-se, totodată, menținerea caracterului concurențial al procedurii de achiziție”, transmitea MApN la acea vreme.
Programul în valoare de 1,6 miliarde de euro trebuia să acopere achiziționarea a patru corvete, precum și modernizarea sistemelor de luptă ale fregatelor Regina Maria și Regele Ferdinand.
Fostul consilier prezidențial pentru Afaceri strategice, Securitate și Politică Externă Iulian Chifu apreciază drept un act de curaj al Ministerului Apărării decizia dea suspenda licitația.
„Trebuie să vedem toată componenta juridică și cea cu privire la acte cu privire la licitație. Este o procedură care vine în mod natural în momentul în care există suspiciuni sau în care există capete de probe mai mult care ridică semne de întrebare în legătură cu modul în care s-a derulat o procedură de achiziție. Eu cred că este un act de curaj acela de a sesiza Parchetul Militar, Justiția militară pentru a întrerupe o asemenea procedură pentru a preîntâmpina ca malversațiuni de natură subterană – infracțională, evident – să se repercuteze asupra achizițiilor de armamente. Sau, dacă vreți în mod foarte simplu: chiar dacă alocăm mai mulți bani la Apărare – sau cu atât mai mult că alocăm mai mulți bani la Apărare, luând de la alte domenii- este normal ca nimeni să nu își permită să ia bani din aceste achiziții care trebuie făcute cât mai corect și cât mai în beneficiul Armatei Române pe caracteristicile pe care necesitățile sale le reclamă,” a declarat pentru Mediafax, Iulian Chifu.
„Este un bun avertisment,ca și în cazul achizițiilor ulterioare, grija față de derularea corectă să fie fără niciun fel de bavuri, fără interese personale sau de grup în asemenea achiziții, ci dirijând totul exclusiv pe criteriile pe care le solicită Armata Română, pe necesitățile sale, pe nișele sale de achiziții pentru a apăra și a descuraja orice tip de amenințare care ar veni pe această zonă”, a completat Chifu.
USR susține că blocajul generat de licitația pentru corvete nu face decât să destabilizeze flancul de est al NATO și servește direct intereselor Rusiei, care luptă pentru controlul în Marea Neagră.
„Uniunea Salvați România transmite că noul scandal legat de licitația pentru corvete inițiată de MinisterulApărăriidemonstrează că PSD și Dragnea nu sunt în stare să finalizeze fără suspiciuni de corupție nici un contract, nici măcăr cele mai importante care vizează Armata Română. Acest blocaj, simultan cu atacul la șeful Armatei, nu face decât să destabilizeze flancul de est al NATO și servește direct intereselor Rusiei, care luptă pentru controlul în Marea Neagră,” se arată într-un comunicat de presă al USR.
„Angajamentul nostru pe flancul estic al Europei și în bazinul Mării Negre este un interes național care nu trebuie să aibă nicio legătură cu jocurile politice de Teleorman, mai ales în condițiile în care Rusia lui Putin amenință public cu represalii pentru scutul de apărare de la Deveselu. Dacă am ajuns în stadiul în care acest lucru trebuie întărit de Parchetul Militar, ca să înțeleagă Liviu Dragnea, atunci așa să fie. Angajații din Ministerul Apărării care au sesizat Parchetul Militar cu privire la această licitație pe care Dragnea încerca să o anuleze și-au făcut datoria.
Dosarul privind achiziția corvetelor a ajuns la Parchetul Militar, la procurori care nu pot fi controlați sau manipulați politic. A ajuns acolo unde NU îi convine PSD-ului și în locul de care îi e frică lui Dragnea. Pe masa Justiției Militare. Dragnea va afla ce înseamnă interesul național și jurământul respectat față de țară.”