Prima pagină » Știri » Trebuie respectată LEGALITATEA! Dăncilă, despre BLOCAREA achiziției corvetelor. Șantierul Naval Constanța a atacat hotărârea de guvern privind programul de înzestrare

Trebuie respectată LEGALITATEA! Dăncilă, despre BLOCAREA achiziției corvetelor. Șantierul Naval Constanța a atacat hotărârea de guvern privind programul de înzestrare

Trebuie respectată LEGALITATEA! Dăncilă, despre BLOCAREA achiziției corvetelor. Șantierul Naval Constanța a atacat hotărârea de guvern privind programul de înzestrare
Premierul Viorica Dăncilă a declarat, marți, întrebată despre blocarea achiziției corvetelor, că "trebuie respectată legalitatea" și că nu trebuie acceptat ca României să i se impună anumite condiționalități de alte state membre ale Uniunii Europene.

„Tot ce pot să spun este că nu cunosc interesul unora sau altora, aici mă refer la partea română. Dar nu le voi permite la niciunii dintre ei să nu trateze România așa cum trebuie, România să fie tratată cu demnitate și cetățenii români să fie tratați ca și cetățeni europeni, egali în drepturi și nu că cetățeni de mâna a două. În același timp, legat de corvete, legat de orice alt aspect, trebuie respectată legalitatea, nu putem să spunem că ne vindem într-un sens sau altul, nu putem să spunem că negociem anumite lucruri pentru un obiectiv sau altul”, a declarat la Antena 3 Viorica Dăncilă.

Ea a mai spus că România, în contextul corvetelor sau a oricărui alt aspect, trebuie tratată egal cu celelalte state membre ale UE.

 

 

„Faptul că României i se impun niște condiționalități, iar altor țări nu li se impun aceste lucruri nu mai trebuie să îl acceptăm. Este adevărat că poate o dată aceste lucruri au fost acceptate. Poate că dacă de prima dată era atât de fermi și atât de stăpâni pe noi nu ajungeam în situația în care să fim tratați diferențiați. Eu cred că niciodată nu este prea târziu și că acum aceste lucruri au luat sfârșit și trebuie cu toții să avem aceeași atitudine, să cerem respect pentru țară noastră și cetățenii români”, a mai spus premierul.

Ministerul Apărării Naționale a anunțat, vineri seară, că a suspendat procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale și că a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”. Decizia a venit în condițiile în care Gabriel Leș, anunța, la finalul anului 2018, că termenul limită pentru luarea unei decizii privind achiziția corvetelor era 12 ianuarie.

 

 

Ministrul Apărării Naționale, Gabriel Leș, a declarat, sâmbătă, că nu se putea lua o hotărâre în termen în privința achiziției noilor corvete, având în vedere faptul că Șantierul Naval Constanța a atacat în contencios-administrativ hotărârea de guvern privind programul de înzestrare.

Ministerul Apărării Naționale a suspendat licitația pentru achiziția corvetelor multifuncționale și a sesizat Parchetul Militar. Francezii de la Naval Group, lideri mondiali în construcția de nave militare și calificați pentru licitația finală, au cerut în contencios anularea hotărârii de guvern care reglementa procedurile de licitație. În urma acuzațiilor lui Băsescu, presa a speculat că președintele PSD ar fi făcut presiuni ca licitația să fie câștigată de italienii de la Fincantieri.

Grupul Damen nu a primit informații oficiale despre suspendarea licitației pentru corvete anunțată de Ministerul Apărării Naționale și avertizează că o asemenea decizie ar întârzia și mai mult programul de reînnoire a flotei navale române.

„Până la acest moment, nu au fost primite informații oficiale de la autoritățile române privind suspendarea licitației. Acest lucru va întârzia și mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Așteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităților române privind licitația și despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin și în mod transparent cu autoritățile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susținem pe deplin autoritățile române în desfășurarea investigației privind informațiile prezentate în mod repetat de o parte a presei românești și care ar putea fi considerate confidențiale. Înțelegem necesitatea unor proceduri de verificare și sprijinim în totalitate autoritățile române, reafirmând că oferta Damen respectă cu strictețe procedurile de licitație și normele în vigoare,” arată grupul Damen, într-un comunicat de presă remis Mediafax.

 

 Compania precizează că oferta sa este pe deplin conformă cu întregul program de reînnoire a flotei Forțelor Navale Române.

„Acesta este al patrulea an de proceduri de când România a început negocierile pentru o nouă capacitate navală de apărare, iar 2019 ar fi fost anul în care am fi sărbătorit lansarea primei nave, în locul acestei suspendări.(…) Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeana. Acestea pot fi construite în România de către Damen Galati intr-un șantier naval existent, cu forță de muncă locala și ingineri români care ar putea începe lucrările imediat după semnarea contractului și finalizând toate acestea prin respectarea tuturor termenelor limită”, potrivit comunicatului.

Reprezentanții companiei mai arată că Șantierul Naval Damen și-a început activitatea sa în Galați în urmă cu 25 de ani în calitate de partener, și mai târziu ca acționar principal, peste 1.300 de nave fiind lansate în decursul celor 90 de ani de activitate. La Șantierul Naval Damen Galați au fost construite începând cu anul 2002 peste 400 de nave și peste 30 de nave militare care deservesc peste 30 de forțe navale și de pază a coastelor în toată lumea, incluzând state membre NATO și UE. „Șantierul naval Galați a devenit unul dintre cei mai mari exportatori de produse militare din România, Grupul Damen beneficiind în mod extraordinar de experiența găsită aici, managerii fiind locali și bazandu-se pe o lungă istorie de construcție a navelor. Damen Galați a devenit cel mai important șantier naval al diviziei de apărare și securitate a Grupului Naval Damen. De asemenea, Damen Galați este singurul șantier naval din România cu o experiență în construirea vaselor militare de peste 20 de ani”, potrivit sursei citate.

 

 Ministrul Apărării Naționale: Oricum, prima corvetă venea peste trei ani

Ministrul Apărării Naționale Gabriel Leș a explicat că nu se putea lua o hotărâre în termen în privința achiziției noilor corvete, deoarece Șantierul Naval a atacat în contencios-administrativ, la Constanța, hotărârea de guvern privind programul de înzestrare.

„O parte din sesizări sunt trimise la Parchetul Militar. Asta este informarea pe care mi-a făcut-o în cursul zilei de ieri secretarul de stat pentru armamente. Pe lângă aceste suspiciuni, cel mai interesant este, din punctul meu de vedere, atacarea de către Șantierul Naval la contencios-administrativ a hotărârii de guvern, cea care reglementează toată procedura de achiziție. Vă dați seama că nu se putea lua o decizie. Oricum în termenul ăsta de 12 ianuarie maxim, deși nici ăsta nu era un termen extrem de fix, pentru că ne putem aștepta ca instanța de la Constanța să anuleze acest HG și atunci vă dați seama în ce situație am fi fost? Dincolo de acest aspect foarte important, acele sesizări pe care le-a făcut secretarul de stat pe care mi le-a prezentat și mie în parte sunt la Parchetul General, unde vom vedea care va fi cursul anchetei pe această speță”, a declarat sâmbătă Gabriel Leș, la Antena 3.

„Competitorii puteau să ofere acest produs. Toți trei s-au calificat, ceea ce făcea diferența până la urmă era prețul cel mai scăzut. La prima hotărâre de guvern pe care am anulat-o, acolo nu erau îndeplinite toate condițiile legii și anume nu exista aprobarea Parlamentului care trebuia să fie înaintea acelei hotărâri de guvern, a fost singurul aspect peste care nu s-a putut trece. În momentul în care nu ai aprobarea Parlamentului pentru investițiile mai mari de o sută de milioane de euro nu poți să continui o procedură specifică de acest gen. Dar în acest moment, vedem ce se va întâmpla în perioada următoare și, în ceea ce mă privește, voi face toate diligențele ca aeastă capabilitate să existe cât mai repede în înzestrarea Armatei române”, a mai declarat Gabriel Leș.

Ministrul a mai arătat că, oricum, ar fi durat aproximativ 10 ani până când cele patru corvete ar fi intrat în înzestrarea Forțelor Navale.

„Aceste corvete oricum ar fi intrat prima în următorii trei ani de zile, iar peste șapte ani de zile ar fi trebuit să intre și celelalte trei plus, în același timp, modernizarea fregatelor, care sunt în înzestrarea Forțelor Navale. Este o capabilitate extrem de necesară și din păcate, Forțele Navale au fost destul de văduvite în ultima perioadă, pentru că pentru Forțele Terestre s-au făcut niște achiziții importante, dar aici nu am reușit să pornim aceste proceduri. Ceea ce avem acum, din păcate, nu mai răspunde nevoilor actuale, de aceea avem în acest program inclusiv modernizarea fregatelor și era și este necesar de achiziția de noi capabilități care să răspundă amenințărilor actuale”, a mai spus Leș.

La finalul anului 2018, ministrul anunța că termenul limită pentru luarea unei decizii privind achiziția corvetelor era 12 ianuarie.

 

 MApN a sesizat Parchetul Militar

Ministerul Apărării Naționale a anunțat că suspendă procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale și a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel.

„Secretarul de stat a adus la cunoștință faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului național de securitate în ceea ce privește Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională””, informează Ministerul Apărării, printr-un comunicat de presă.

Potrivit sursei citate, având în vedere sesizarea către Parchet, precum și faptul că, la această dată, există un litigiu pe rolul Curții de Apel Constanța prin care Șantierul Naval Constanța S.A., ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franța și Șantierul Naval Constanța S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018″, act normativ care fundamentează derularea procedurii mai sus amintite, „secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, a informat cu privire la suspendarea procedurii de achiziție, până la clarificarea aspectelor semnalate”.

Solicitarea de anulare a licitației pentru corvete cerută de Șantierul Naval Constanța, în calitate de reclamant, împotriva Guvernului României, prin Ministerul Apărării Naționale, are termen la Curtea de Apel Constanța în data de 16 ianuarie. Potrivit datelor oficiale, prezentate în portalul Curții de Apel Constanța, dosarul, de contencios administrativ și fiscal, a fost deschis la Secția a II-a civilă de către Șantierul Naval Constanța SA, în calitate de reclamant, împotriva Guvernul României, prin Ministerul Apărării Naționale. Dosarul a fost înregistrat la data de 19 octombrie 2018.

 

Fincantieri neagă că ar fi dat șpagă să câștige licitația

Cel de-al treilea finalist al licitației, compania Fincantieri, controlată de statul italian a dezmințit zvonurile că ar fi încercat să influențeze câștigarea licitației prin presiuni făcute de Liviu Dragnea și și-a mandatat avocații să acționeze pentru a-i proteja imaginea și integritatea.

 Băsescu: Vine, vine, vine… un scandal marca Liviu Dragnea

Pe 20 noiembrie, fostul președinte Traian Băsescu îl acuza public pe președintele PSD Liviu Dragnea, că intenționează trucarea licitației pentru corvete. Fostul șef de stat arăta că, prin lege, România poate cumpăra echipamente militare fără licitație, însă „Daddy” a vrut o licitație, pentru că „singura modalitate de a-i ferici pe olandezii de la Damen cu contractul de 1,6 miliarde dolari era o licitație trucată”.

Băsescu scria că la finalul licitației, ajunseseră trei competitori: olandezii de la Damen, italienii de la Ficantieri și francezii de la Naval Grup.

„Și un novice vede la o simpla citire a numelor competitorilor că francezii de la Naval Grup, lideri mondiali în construcția de nave militare, sunt singurii care pot construi și echipa cele 4 corvete cu tehnică de luptă și tehnologie de ultimă generație produsă în industria de apărare franceză, perfect compatibilă NATO, mai ales că producător de armament Thales deține 34 la sută alături de statul francez care deține 62 la sută din acțiunile Naval Grup”, susținea fostul președinte.

 

Mihai Fifor, plecat între timp de la portofoliul Apărării, a dezmințit informațiile vehiculate în spațiul public, potrivit cărora ar fi demisionat în urma unor presiuni pentru procedurile de achiziție din cadrul ministerului, catalogându-le drept speculații ieftine.

Pe 1 martie 2018, Ministerul Apărării Naționale anunța că, prin Departamentul pentru armamente, a inițiat procedura specifică de achiziție aferentă programului de înzestrare esențial „Corveta multifuncțională”, având ca obiectiv atribuirea unui acord-cadru destinat achiziției a patru corvete și a suportului logistic inițial aferent acestora.

USR susține că blocajul generat de licitația pentru corvete nu face decât să destabilizeze flancul de est al NATO și servește direct intereselor Rusiei, care luptă pentru controlul în Marea Neagră.

Citește și