Prima pagină » Știri politice » Guvernul ADOPTĂ proiectul pentru MODIFICAREA OUG 7 pe legile justiției, în ciuda avizului NEGATIV al CSM

Guvernul ADOPTĂ proiectul pentru MODIFICAREA OUG 7 pe legile justiției, în ciuda avizului NEGATIV al CSM

Guvernul ADOPTĂ proiectul pentru MODIFICAREA OUG 7 pe legile justiției, în ciuda avizului NEGATIV al CSM
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat, în debutul ședinței de Guvern de marți, ADOPTAREA proiectului pentru modificarea OUG 7 pe legile JUSTIȚIEI, în pofida avizului consultativ NEGATIV al CSM și a criticilor procurorului-șef, Augustin Lazăr.

Adoptam astăzi soluțiile convenite cu reprezentanții csm și asociațiilor profesionale din domeniul juridic în cadrul discuțiilor pe care le-am purtat săptămâna trecută noile prevederi reflectă propunerile magistraților cu privire la principiul separării carierelor judecătorilor și procurorilor, delegarea procurorilor în funcția de conducere și la promovarea funcțiile de conducere a parchetelor pentru care numirea se face de către Președintele României, la propunerea ministrului Justiției. De asemenea luăm măsuri și pentru salarizarea corespunzătoare a specialiștilor care lucrează în sistemul judiciar”, a declarat Viorica Dăncilă, la începutul ședinței de Guvern.

Reprezentanții CSM au precizat că motivarea avizului negativ este dată în sensul menținerii poziției consecvente a Consiliului, în acord cu hotărârea anterioară a Plenului și cu propunerea anterioară a CSM, de abrogare a tuturor dispozițiilor care exced propunerilor formulate de Consiliu.

Procurorul general Augustin Lazăr a cerut, după ședința plenului CSM, din nou, abrogarea integrală a ordonanței pe legile justiției.

„Nu ar trebui să discutăm despre compromisuri, ci despre abrogarea integrală a unei ordonanțe vătămătoare pentru justiția română, precum și despre asumarea răspunderii în legătură cu o conduită care în niciun caz nu poate fi caracterizată ca fiind de cooperarea loială cu instituțiile justiției, din păcate. Am auzit de atâtea ori în spațiul public discutându-se despre cooperarea loială a instituțiilor statului român conform exigențelor Constituției României. Din păcate, este o distanță mare de la discuție la practică. Nu am dori să avem blocată Justiția, nu aș dori să fac aici o analiză mai altfel decât analiza pe care o puteți vedea pe site-ul Ministerului Public”, a declarat Augustin Lazăr.

 

 

Ordonanța de modificare, avizată negativ de plenul CSM, propune revenirea la forma anterioară a articolului 54 din Legea 303/2004, respectiv ca procurorii de rang înalt să fie numiți numai dintre procurori, nu și dintre judecători așa cum prevedea OUG 7. O altă schimbare asupra căreia se revine este cea referitoare la avizul consultativ dat în cazul procurorilor de rang înalt, care rămâne în atribuția Secției de procurori din CSM, nu la plenul CSM, așa cum era în ordonanța inițială de modificare a legilor justiției.

De asemenea, noul proiect de act normativ propune abrogarea articolului 57, alineat 7, indice 1, care interzicea delegarea în funcții de vârf de la nivelul parchetelor, respectiv : „Procurorii nu pot fi delegați în funcțiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face de Președintele României”. Prevederea a fost contestată dur de căte procurori, DNA transmițând că două secții din cadrul Direcției rămân, din această cauză, fără procurori-șefi.

Ordonanța de urgență nr. 7, care modifică legile justiției, a fost criticată atât de secțiile pentru procurori și judecători din cadrul CSM, cât și de asociațiile de magistrați, aceștia reproșând Guvernului că nu au avut timp să consulte actul normativ, în condițiile în care proiectul a fost trimis la CSM cu doar o zi înainte de adoptare. De asemenea, au fost și proteste în țară împotriva OUG 7, iar Opoziția a solicitat abrogarea actului normativ și a anunțat că va sesiza Comisia de la Veneția.

„Aviz negativ, evident. Ar fi a patra ordonanță de urgență care ar amplifica și mai mult incertitudinea reglementării legilor justiției. Asta, după ce, anul trecut, lucrurile au fost clarificate printr-un proces laborios la Parlament, iar legile justiției au dobândit un anume contur, acum vine Executivul, care printr-a patra OUG, vrea să ajusteze legile justiției. De ce deranjează pe magistrați această chestiune? Este foarte clar, îngrijorarea este determinată de incertitudinea cadrului legal în care lucrăm. Magistrații sunt oameni care reflectează asupra legii, ei voi să știe care le este statutul legal, cum ar trebui să acționeze confom legii și iată că ne aflăm acum la a patra ordonanță de urgență care este expresia lipsei cooperării loiale cu autoritatea judecătorească. Din păcate, asta este situația”, a declarat Augustin Lazăr, la intrarea în Consiliul Superior al Magistraturii.

 

 

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) discută marți proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea prevederilor OUG 7/2019, care a modificat legile justiției.

Ordonanța de urgență nr. 7, care modifică legile justiției, a fost criticată atât de secțiile pentru procurori și judecători din cadrul CSM, cât și de asociațiile de magistrați, aceștia reproșând Guvernului că nu au avut timp să consulte actul normativ, în condițiile în care proiectul a fost trimis la CSM cu doar o zi înainte de adoptare. De asemenea, au fost și proteste în țară împotriva OUG 7, iar Opoziția a solicitat abrogarea actului normativ și a anunțat că va sesiza Comisia de la Veneția.

În urma discuțiilor cu Guvernul, președintele Consiliului Superior al Magistraturii, Lia Savonea, a transmis că a primit OUG modificată de la Ministerul Justiției, urmând ca plenul să dea un aviz pe proiectul de act normativ.

 

 

Ordonanța de modificare propune revenirea la forma anterioară a articolului 54 din Legea 303/2004, respectiv ca procurorii de rang înalt să fie numiți numai dintre procurori, nu și dintre judecători așa cum prevedea OUG 7. O altă schimbare asupra căreia se revine este cea referitoare la avizul consultativ dat în cazul procurorilor de rang înalt, care rămâne în atribuția Secției de procurori din CSM, nu la plenul CSM, așa cum era în ordonanța inițială de modificare a legilor justiției.

De asemenea, noul proiect de act normativ propune abrogarea articolului 57, alineat 7, indice 1, care interzicea delegarea în funcții de vârf de la nivelul parchetelor, respectiv : „Procurorii nu pot fi delegați în funcțiile de conducere din cadrul parchetelor pentru care numirea se face de Președintele României”. Prevederea a fost contestată dur de căte procurori, DNA transmițând că două secții din cadrul Direcției rămân, din această cauză, fără procurori-șefi.

foto: Hepta

Autor