Companiile Uber șiTaxifysolicită Guvernului să amâne proiectul ordonanței de urgență pentru modificarea Legii taximetriei, care poate duce la limitarea sau dispariția serviciilor alternative de transport urban.
„Apreciem deschiderea Guvernului la dialog și îi asigurăm de cooperarea noastră deplină pentru modernizarea legislației de transport, în linie cu recomandările Comisiei Europene, conform căreia aceste servicii noi trebuie reglementate și nu interzise,” se arată într-un comunicat de presă comun transmis de cele două companii.
„Până când vom avea și în România un cadru de reglementare pentru noile servicii de transport alternativ, cadru similar altor țări membre UE, solicităm membrilor Guvernului să amâne o potențială Ordonanța de Urgență, în numele celor peste 2 milioane de utilizatori și a zecilor de mii de șoferi care folosesc platformele noastre pentru a-și câștiga existența.”
Companiile atrag atenția asupra aprecierii de care se bucură în rândul românilor.
„Conform unui studiu IRES, 7 din 10 tineri văd aplicațiile noastre ca pe o alternativă la mașina personală, în timp ce 9 din 10 își doresc ca autoritățile să încurajeze dezvoltarea acestui tip de servicii alternative și să nu le limiteze”.
Uber și Taxify menționează că – în doar câțiva ani – au contribuit plătit taxe și impozite de zeci de milioane de euro și asigură seci de mii de locuri de muncă.
„Ne dorim să lucrăm cu autoritățile pentru a ajuta la eficientizarea transportului urban, reducerea poluării și rezolvarea crizei parcărilor din marile orașe. Împărtășim părerea industriei de taxi că este nevoie de o actualizare a cadrului legislativ, însă credem că aceste schimbări trebuie să favorizeze dezvoltarea industriei de mobilitate”, încheie comunicatul.
Miercuri, 27 februarie 2019, la sediul Ministerului Transporturilor, a avut loc o întâlnire a ministrului Răzvan Cuc și a ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice Daniel Suciu cu reprezentanții Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), în care s-a convenit modificarea Legii taximetriei nr. 38/2003. În urma discuțiilor, confederația a suspendat protestul pe care îl programase pe 28 februarie, la care se anunțase participarea a 5.000 de șoferi, însă avertizează că va relua protestele de stradă pe 13 martie, dacă Guvernul nu-și va respecta promisiunea.
La jumătatea lunii februarie, sute de taximetriști s-au strâns în Piața Victoriei, unde au protestat față de aplicațiile de tip Uber și au cerut modificarea Legii taximetriei. La Iași, taximetriștii au protestat față de UBER încă înainte de introducerea servicului în oraș.
Președintele UDMR, Kelemen Hunor nu vede urgența modificării prin ordonanță a Legii taximetriei și apreciază că serviciile de tip ride-sharing aparțin secolului XXI, sunt civilizate și transparente, iar plata prin card asigură achitarea tuturor taxelor și impozitelor.
„Dacă modificarea prin OUG a Legii Taximetriei vizează cele două servicii, Uber șiTaxify, eu cred că este o țintă greșită, deoarece problemele taximetriei din România nu stau în aceste două firme,” a declarat Kelemen. „Sunt servicii competente, transparente, care pot fi urmărite prin internet până la destinație, plătești cu cardul, deci din acest punct de vedere nu există nicio posibilitate ca unii să se sustragă de la plata impozitului. Este o modalitate civilizată, modernă de transport, iar competiția din acest domeniu ar trebui să ne ducă în altă direcție, nu de a interzice ceva sau de a face legislația în așa fel încât să nu mai fie rentabilă această formă de taximetrie. Competiția ar trebui să meargă în cealaltă direcție, când firmele de taximetrie investesc în mașini, în servicii, în a forma taximetriști mai amabili, iar atunci nu va fi nicio problemă.”
Președintele UDMR consideră că locuitorii marilor orașe caută o alternativă mai civilizată și modernă la companiile obișnuite de taxi.
„În plus, serviciile Uber șiTaxifysunt de secolul al XXI-lea și reprezintă și o modalitate pentru tineri de a mai face un ban în plus, câteva ore pe zi, seara sau după-amiază. Iar acești șoferi – antreprenori plătesc taxe. De aceea, chiar nu îi înțeleg pe cei care au pregătit această OUG. Iar taximetriștii, în loc să se reformeze, omoară competiția, concurența, ceea ce nu este corect. Nu susținem așa ceva în anul 2019. Eu cred că, până este în dezbatere publică, ar trebui poziții clare din partea societății și a liderilor politici, deoarece direcția nu este bună, nu se rezolvă nimic, ci se satisfac, poate, interesele meschine ale unora din București și din câteva orașe mari.”
Kelemen nu vede rostul unei ordonanțe de urgență pentru a modifica Legea taximetriei.
„Unde este urgența? Dacă cineva vrea să schimbe Legea taximetriei, ar trebui să vină în Parlament, în dezbatere parlamentară, nu să se modifice prin OUG.”
Începând cu 7 martie, Taxify își schimbă numele în Bolt, dar modificarea nu va afecta nici clienții, nici șoferii care folosesc aplicația.
„Schimbarea numelui este un moment important din călătoria noastră spre a deveni aplicația de ride-hailing numărul 1 din Europa și Africa,” anunță compania pe site-ul oficial. „Nu este nevoie să descarci din nou aplicația, indiferent că ești pasager sau șofer partener. Cea pe care o ai deja instalată în telefon își va schimba automat numele din Taxify în Bolt. Imediat ce deschizi aplicația, vei fi informat(ă) despre schimbare și vom lansa treptat noi funcții ale aplicației sub noul nume.”