Prima pagină » Economic » INTERVIU | Stefan Vanoverbeke, CEO al IKEA pentru Europa de Sud-Est: Cele trei măsuri pe care ar trebui să le adopte o companie doritoare să implementeze o strategie bazată pe egalitate de gen

INTERVIU | Stefan Vanoverbeke, CEO al IKEA pentru Europa de Sud-Est: Cele trei măsuri pe care ar trebui să le adopte o companie doritoare să implementeze o strategie bazată pe egalitate de gen

Stefan Vanoverbeke, CEO al IKEA pentru Europa de Sud-Est: Cele trei măsuri pe care ar trebui să le adopte o companie doritoare să implementeze o strategie bazată pe egalitate de gen

Reporter: Care sunt principalele trei măsuri pe care ar trebui să le adopte fiecare companie doritoare să implementeze o strategie bazată pe egalitate de gen?

Stefan Vanoverbeke: Cred că totul începe cu conștientizarea internă: căutați în organizație să înțelegeți unde vă aflați și cât de incluzivă și de multă egalitate de gen este locul de muncă. Apoi este vorba de stabilirea obiectivelor măsurabile și de implementarea unor proceduri pentru a sprijini aceste obiective. Și aici, desigur, depinde și de industrii – ceea ce funcționează pentru retail ar putea să nu funcționeze pentru IT, deci este important să înțelegeți mediul dumneavoastră intern. De exemplu, obiectivele noastre sunt reprezentarea egală a genurilor în pozițiile de conducere, remunerarea egală și egalitatea de șanse. Și apoi am vrut să susținem mai multă egalitate la domiciliu, astfel că am oferit o perioadă suplimentară plătită pentru noii tați la IKEA, astfel încât să se poată implica și mai mult în îngrijirea copilului încă din primele zile.
În cele din urmă, este vorba despre conducere, având lideri care sunt angajați și care conduc cu diversitate și includere în minte.

Reporter: Care credeți că este modelul viitorului de lidership feminin?

Stefan Vanoverbeke: Genul nu ar trebui să fie un factor decisiv în alegerea unui mare lider. Cu toate acestea, în unele cazuri, femeile nu sunt încurajate să își asume rolul de conducere la fel de des ca și bărbații sau nu există suficient sprijin pentru ca femeile să poată echilibra multiplele roluri pe care acestea le au. Și, pe de altă parte, ei sunt doar calificați ca bărbați și devin mari lideri, deci are sens în afaceri ca mai multe femei să dețină funcții de conducere.

Reporter: Ce rol poate juca tehnologia în promovarea egalității de gen?

Stefan Vanoverbeke: Tehnologia ne oferă multe instrumente de care nu am benefciat până acum și, dacă le folosim eficient, acestea ne pot oferi un nemaipomenit sprijin, aducând echilibru în noi toți.

Stefan Vanoverbeke, CEO al IKEA pentru Europa de Sud-Est, a fost prezent în România cu ocazia lansării unui apel la acțiune privind egalitatea de gen. În cadrul „Forumului pentru Egalitatea de Gen” organizat vineri, de Ziua Internațională a Femeii, IKEA România și Carta Diversității din România, cu sprijinul Ambasadei Suediei în România, au lansat un „Apel la acțiune”, la nivel de CEO, pentru egalitatea de gen la care a aderat o rețea de companii și organizații care pledează pentru o reprezentare egală a femeilor în pozițiile de conducere, remunerare egală pentru aceeași muncă și oportunități egale pentru femei și bărbați, precum și „Grupul de lucru privind egalitatea de gen”, care va avea misiunea să promoveze diversitatea de gen la locul de muncă. Membrii Cartei Diversității din România care s-au alăturat Grupului de lucru sunt: Dentons, Genpact, L’Oréal, Orange, Raiffeisen Bank, Sanofi, Unilever, alături și de companii mai mici din România, cum este Junior Group.

Cred că noi, ca lideri de afaceri, avem responsabilitatea de a crea un mediu de lucru egal între sexe în companiile noastre. De aceea am încurajat lansarea acestui Apel la acțiune, la nivel de CEO, și a Grupului de lucru și dorim ca acestea să devină o roată a schimbării. Vrem să inspirăm alte companii să ia măsuri active pentru a încuraja o cultură a incluziunii în munca lor. Vrem să învățăm unii de la alții cum să creăm un mediu de lucru egal între sexe, deoarece este mai bine pentru oamenii de afaceri, angajații noștri și societatea în care trăim. Împreună suntem mai puternici și putem avea un impact pozitiv și mai mare„, a spus Stefan Vanoverbeke, CEO al IKEA SEE, cu ocazia lansării Apelului.

În prezent, această inițiativă reunește companii care au peste 9.000 de angajați în România, și are drept scop extinderea acesteia la cât mai multe organizații și companii care vor împărtăși cunoștințele și practicile interne pentru realizarea unui echilibru de gen în cadrul personalului lor, a unei remunerări egale pentru aceeași muncă și promovarea oportunităților egale pentru femei și bărbați.

„Grupul de lucru privind egalitatea de gen”, constituit în parteneriat cu Carta Diversității din România, va fi o structură deschisă celor interesați, care va oferi un cadru de lucru pentru dezbaterea și abordarea problemelor legate de diversitatea de gen. De asemenea, Grupul de lucru își propune să facă schimb de bune practici între organizații la nivel local și internațional, să dezvolte instrumente concrete, publicații, evenimente dedicate, programe de formare etc., pentru a-și atinge obiectivele.

România ocupă locul 25 din cele 28 de state membre, în topul valorilor Indexului egalității de gen din Uniunea Europeană (UE), cu un scor general de 52,4 puncte, la nivelul anului 2015. În schimb, Suedia ocupă primul loc și este modelul cel mai avansat de egalitate de gen în UE cu un scor general de 82,6 puncte.

O cercetare realizată de IKEA România, în colaborare cu Ipsos, a arătat că mai mult de 40% din bărbații din România sunt conștienți de statutul lor privilegiat la locul de muncă comparativ cu femeile. De asemenea, studiul a arătat, că 46% din femeile din România au fost expuse personal sau cunosc pe cineva care s-a confruntat cu discriminarea de gen la locul de muncă, iar așteptările sunt ca firmele să contribuie în mod semnificativ la realizarea egalității de gen la locul de muncă.

Citește și