Începând de vineri, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) desfășoară acțiuni de control tematic privind respectarea de către operatorii economici a obligației de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic.
Acțiunea de control a fost dispusă de Ministerul Finanțelor Publice (MFP), fiind determinată de faptul că cererea de case de marcat electronice a scăzut accentuat în perioada decembrie-februarie, vânzările diminuându-se. În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu aproximativ 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu 11%.
„La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service. Mai mult decât atât, solicitările de instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat au scăzut chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri. Sunt semnalate numeroase situații în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor”, au subliniat, anterior, reprezentanțiiANAF.
ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție pentru toate tipurile de aparate de marcat – 87 de modele existente pe piață, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți, conform Fiscului.
„Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectoriiANAF, potrivit Legii prevenției, vor fi scurte având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor, iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de cătreANAFși instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri”, a mai atenționatANAF.
De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege.
Recent, Doru Dudaș, director general în cadrul MFP, a estimat că este nevoie de dotarea cu aproape 750.000 de case de marcat electronice, iar întreaga dotare va fi finalizată până la mijlocul acestui an. Acesta a recunoscut că au existat sincope la institutul de acreditare a caselor de marcat, care nu mai făcea față și nu mai avea oameni după care au apărut probleme, care încă persistă, în fiscalizarea aparatelor de marcat. Fiscalizarea o realizează unitățile de service acreditate, care nu aveau personal suficient pentru a asigure fiscalizarea și instalarea propriu-zisă a tuturor acestor case de marcat.
La jumătatea lunii februarie existau 463.000 de aparate noi în piață, 352.000 de aparate fiscalizate prin atribuirea seriei fiscale unice pe aparat și 273.000 de aparate instalate, în funcțiune. Directorul a estimat că la finele anului va fi finalizată instalarea celor 700.000 – 750.000 de case de marcat instalate, după care va fi discutată conectarea acesta la sistemul IT alANAF, posibil în a doua parte a acestui an.
De altfel, Florin Jianu, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), a susținut, luni, că, în prezent, casele de marcat electronice sunt inutile, deoarece nu pot fi conectate la serverele Fiscului.
„Vrem să facem o adresă cătreANAFîn care îi vom întreba felul în care ei folosesc datele raportate de către întreprinzătorii care deja au case de marcat omologate și felul în care aceste date sunt interpretate și folosite de cătreANAF, pentru că de prea multe ori noi transferăm responsabilitatea pe umerii întreprinzătorilor, îi punem pe ei să se conformeze, dar la ce folosesc aceste lucruri? Avem serveleANAF…? Am semnale din partea întreprinzătorilor, din partea firmelor de contabilitate că servereleANAFpică – săptămâna trecută, firmele de contabilitate țipau pe toate mediile că nu pot să-și facă treaba, întreprinzătorii mici și ei la fel. Aceste case de marcat, în acest moment, sunt complet inutile, dacă nu sunt legate la un server, datele nu sunt folosite în mod calitativ și nu sunt folosite în sensul unei mai bune colectări, a eficientizării, în sensul elimina activităților la gri sau la negru. Încet – încet, întreprinzătorii se vor alinia, dar costurile pentru foarte multe firme mici și mijlocii sunt prea mari – ele nu pot să se alinieze, în acest moment. Asta arată o lipsă de profesionalism în modul în care se fac legile”, a declarat Florin Jianu, luni, într-un eveniment de presă.