Pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Consiliului General al Municipiului București (CGMB) se află un proiect de hotărâre privind ridicarea, transportul, depozitarea și eliberarea vehiculelor staționare neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice care fac parte din rețeaua principală de străzi a municipiului București.
„Începând cu data intrării în vigoare a prezentei, vehiculele staționate neregulamentar pe drumurile publice care fac parte din rețeaua principală de străzi a municipiului București vor putea fi ridicate, transportate, depozitate și eliberate, în conformitate cu prevederile regulamentului aprobat prin prezenta hotărâre”, se arată în proiectul de hotărâre.
Potrivit acestuia, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor principale din prezentul regulament, precum și dispunerea măsurii tehnico-administrative de ridicare se fac de către polițiștii rutieri din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București sau Secției Regionale de Poliție Transporturi București ori polițiști locali din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală și Control a municipiului București.
Agenți constatatori, de regulă, înregistrează foto sau video, cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice verificate metrologic zona staționării vehiculului, consemnând aceasta în procesul verbal de constatare a contravenției și dispun în scris aplicarea măsurii tehnico-administrative printr-o dispoziție de ridicare.
Dispoziția de ridicare cuprinde următoarele informații: data și ora ridicării vehiculului; gradul profesional, numele și prenumele agentului constatator care dispune măsura tehnico-administrativă, precum și institutția din care acesta face parte; indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată; mențiuni privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului; mențiuni privind avarii vizibile pe vehicul și date privind numărul de înmatriculare/ înregistrare și marca vehiculului.
Înainte de ridicare, operatorul va fotografia vehiculul din mai multe unghiuri pentru a fi evidențiate eventualele zone deteriorate și va completa fișa vehiculului ridicat, în care va fi descrisă starea acestuia.
„Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz, se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare. Pentru a-i putea fi restituit vehiculul, proprietarul sau utilizatorul vehiculului trebuie să prezinte acte care atestă dreptul de proprietate sau folosință asupra vehiculului”, se mai arată în proiectul de hotărâre.
Transportul vehiculului se va face pe platforme auto care să asigure ridicarea completă a lui, în condiții care exclud deplasarea pe propriile roți a acestuia.
Perioada maximă de depozitare a vehiculelor ridicate este de un an.
Eliberarea vehiculului se va face numai proprietarului/deținătorului/utilizatorului legal al acestuia și doar după achitarea tarifelor de ridicare, transport și depozitare, în baza certificatului de înamtriculare în original sau al oricăui act din care să rezulte dreptul de proprietate sau folosință asupra vehiculului și a unui act de identitate al solicitantului.
Tarifele de ridicare sunt:
– 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv;
– 270 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone.
Tarife de transport sunt:
– 150 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 5 tone, inclusiv;
– 200 de lei, pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de peste 5 tone.
În funcție de perioada de depozitare, calculată din momentul depozitării efective a vehiculului, se percepe un tarif de 150 lei/zi.