„Curtea Constituțională a arătat în nenumărate rânduri că „urgență” înseamnă o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată ori existența unei stări de fapt obiective, cuantificabile, independente de voința Guvernului, care ar pune în pericol un interes public. Nu este cazul actului normativ de față. Acestei jurisprudențe i se alătură concluziile ultimului Raport al Comisiei de la Veneția în cazul României care precizează că folosirea ordonanțelor de urgență afectează calitatea legislației, securitatea juridică, slăbește controlul extern asupra Guvernului și nesocotește principiul separației puterilor în stat. Mai mult, Comisia de la Veneția solicită Guvernului României să reducă în mod drastic folosirea ordonanțelor de urgență în toate domeniile de activitate”, arată USR în textul sesizării.
USR mai critică lipsa de claritate și predictibilitate a normei. „Codul Administrativ este în fapt un text normativ ce nu respectă normele de tehnică legislativă (nu corespunde unei operațiuni de codificare). Totodată, el nu întrunește rigorile de claritate, precizie, previzibilitate și predictibilitate. Respectarea standardelor de claritate și predictibilitate ale legii reprezintă o exigență de rang constituțional, așa cum o arată jurisprudența Curții Constituționale”, arată documentul.
Reprezentanții partidului condus de Dan Barna mai fac referire la înființarea pensiilor speciale pentru anumite categorii de aleși locali (indemnizația pentru limită de vârstă pentru primari, viceprimari, președinți și vice-președinți de consilii județene).
„Curtea Constituțională s-a pronunțat în trecut pe marginea unor legi adoptate de către Parlament care aveau un conținut cvasi-identic cu articolul din Codul Administrativ ce prevede indemnizațiile pentru limită de vârstă pentru primari, viceprimari, președinți și vice-președinți de consilii județene. În deciziile adoptate, Curtea arată că o astfel de reglementare contravine principiului egalității în fața legii”, potrivit sursei citate.
Ei menționează și introducerea unei prevederi care îl obligă pe președintele României să răspundă în maximum 10 zile la propunerea premierului de numire a unui nou ministru.
„Deciziile Curții Constituționale a României nu prevăd un termen pentru numirea unui nou ministru, iar introducerea unui asemenea termen afectează chiar principiul colaborării loiale între instituțiile statului și intervine într-un domeniu în care legiuitorul constituant a lăsat chiar actorilor implicați o marjă tocmai în considerarea acestui principiu. Chestiunea în cauză ține de raportul Președinte – Guvern, unde actorii trebuie să se consulte, în baza acestui principiu al colaborării loiale”, conchide sursa menționată.
„Sunt cele mai evidente cele mai importante și sunt suficiente pentru ca Avocatul Poporului să sesizeze CCR cu o excepție de neconstituționalitate. În primul și în primul rând cel mai solid argument este acela al inexistenței unei situații de urgență care să justifice această OUG pentru adoptarea Codului Administrativ. Avem o bogată jurisprudență în domeniu, jurisprudență constituțională, Curtea a spus de foarte multe ori că în lipsa acestei situații extraordinare care nu suportă amânarea unei reglementări din partea guvernului o OUG nu este justificată deloc”, a explicat senatorul USR Florina Presadă care a depus solicitarea, joi, la Avocatul Poporului.
Liderul PNL Ludovic Orban a anunțat că liberalii vor cere Avocatului Poporului să atace actul normativ la Curtea Constituțională.
Guvernul a adoptat, marți, ordonanța de urgență pentru modificarea Codului administrativ.
Mediafax Foto / Ștefan Micsik