„Constatăm cu tristețe că România a înregistrat cea mai înceata scădere a ratei de părăsire timpurie a școlii dintre cele 28 de țări membre ale Uniunii Europene, 1,7 puncte procentuale pe parcursul a șapte ani. La acest moment, conform datelor pentru anul 2018, țară noastră se află cu 5,8% în spatele mediei UE 28, iar îndeplinirea în următorii doi ani a țintei asumate, 11,4%, nu este decât un vis frumos, pe baza trendului de evoluție acest obiectiv fiind irealizabil”, se arată în Raportul Alternativ privind Starea Învățămăntului Preuniversitar 2019, lansat, vineri, de Societatea Academică din România.
Potrivit raportului, pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii, se propune „adoptarea unui plan de măsuri integrate care să favorizeze accesul la educație al elevilor care studiază în altă localități decât cea de domiciliu, precum și a celor aflați în situații dezavantajate, pe termen mediu și lung inclusiv prin dezvoltarea serviciilor de tip internate și cantine, în așa fel încat niciun copil să nu fie lăsat în urmă , iar mediul de proveniență și situația materială a familiei să nu cântăreasca în determinarea viitorului sau”.
Raportul mai arată faptul că lipsa transportului în mediul rural este principalul factor pentru abandonul timpuriu a școlii.
„Soliciăm clarificarea urgentă a situației transportului elevilor navetiști, cauza principala a părăsirii timpurii a școlii, și remedierea situației pe termen scurt prin corecții legislative specifice în așa fel încat responsabilitatea să fie partajată în mod egal între autoritățile centrale și locale, iar mecanismul tehnic să fie unul fără disfuncționalități practice, având că deziderat că niciun copil care trebuie să se deplaseze în altă localitate pentru a merge la școală să nu abandoneze din lipsa banilor de transport”, se maiâarată în raportul privind situația învățămîntului din România.