GRECO regretă lipsa progreselor României în privința măsurilor de combatere a corupției
România a înregistrat foarte puține progrese în implementarea măsurilor de combatere a corupției în rândul parlamentarilor, judecătorilor și procurorilor, precum și în abordarea preocupărilor generate de controversata reformă a justiției, anunță Grupul Statelor contra Corupției (GRECO), un organism al Consiliului Europei (CoE), în două rapoarte publicate marți, remise MEDIAFAX.
GRECO îndeamnă autoritățile române să adopte măsuri determinate pentru a obține progrese tangibile cât mai curând posibil. În acest context, GRECO salută faptul că pe 4 iunie premierul României a anunțat intenția de a abandona controversatele reforme judiciare.
Într-un raport privind conformarea, în care sunt analizate progresele în implementarea măsurilor recomandate în 2015 pentru prevenirea corupției în cazul parlamentarilor, judecătorilor și procurorilor, GRECO a concluzionat că România s-a conformat în totalitate doar în cazul a patru dintre cele 13 recomandări, implementând parțial trei și neimplementând șase. Într-un raport de urmărire a situației, care evaluează conformarea cu recomandările formulate în raportul ad hoc referitor la reforma judiciară pregătit prin procedură de urgență în 2018, GRECO a observat că autoritățile române au aplicat doar una dintre cele cinci recomandări.
În privința parlamentarilor, GRECO notează că autoritățile române nu au revizuit încă, așa cum se solicita, regulile și practicile procesului legislativ. În pofida apelului GRECO de limitare a utilizării procedurilor de urgență la situații excepționale, autoritățile au continuat să recurgă la acestea pentru a adopta amendamente legale importante.
Alte lipsuri se referă la faptul că nu a fost instituit niciun mecanism eficient de aplicare a codului de conduită a parlamentarilor și că scopul incriminării situațiilor de conflict de interese rămâne limitat.
„În privința reformelor din sistemul judiciar, GRECO avertizează că cele mai recente tentative ale autorităților române de a reduce perioada de prescriere pentru anumite fapte de corupție, dacă vor deveni legi, ar submina grav lupta împotriva corupției. Adoptarea de către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a Planului de integritate din domeniul judiciar introduce unele măsuri prin care crește gradul de conștientizare în combaterea corupției, dar este necesară consolidarea rolului și eficienței persoanelor care dețin funcții de conducere la instanțe și la Parchetele judiciare”, precizează GRECO, denunțând și lipsa de acțiuni în sensul introducerii unor criterii obiective de selecție în numirea și revocarea procurorilor și în sensul creșterii rolului CSM în aceste proceduri.
„De asemenea, GRECO regretă că recentele amendamente legislative și deciziile Curții Constituționale au sporit rolul Executivului în numirea procurorilor de rang înalt. De fapt, consecințele amendamentelor legislative referitoare la procurorii de rang înalt din România reprezintă o problemă care stârnește preocupări serioase pentru GRECO. Atacurile continuate ale actorilor politici asupra procurorilor de rang înalt, demiterea șefei Direcției Naționale Anticorupție (DNA) și încercarea de revocare procurorului general amplifică suspiciunile referitoare la obiectivele reale ale acestor amendamente, adoptate prin proceduri urgente care nu respectă standardele în materie de stat de drept”, subliniază GRECO.
„Ținând cont de faptul că nivelul redus de conformare a României este «în general nesatisfăcător», țara va face în continuare obiectul procedurii privind neconformarea. GRECO a cerut ca autoritățile române să retransmită informații despre progresele înregistrate până pe 30 iunie 2020”, subliniază GRECO.
Concluziile Raportului interimar privind conformarea
„GRECO trage concluzia că România a implementat satisfăcător sau a abordat în mod satisfăcător patru din cele 13 recomandări conținute în Raportul celei de-a patra runde de evaluare. Alte trei recomandări sunt implementate parțial, iar șase rămân neimplementate”, se arată în raport.
„În privința membrilor Parlamentului, există foarte puține progrese de la adoptarea raportului de conformare: nu a apărut nicio revizuire în privința regulilor și practicilor procesului legislativ. (…) GRECO exprimă preocupare privind continuarea tensiunilor politice în România din cauza reformelor din sistemul judiciar, cu potențiale consecințe negative asupra combaterii corupției”, adaugă organizația, subliniind că „nivelul de conformare a României cu recomandările rămâne în general nesatisfăcător”.
„GRECO invită autoritățile din România să autorizeze, cât de curând posibil, publicarea raportului, să traducă raportul în limba națională și să publice această traducere”.
Raport de urmărire a situației, care evaluează conformarea cu recomandările formulate în raportul ad hoc
„În raportul ad hoc, GRECO reitera recomandarea din a Patra Rundă de Evaluare în sensul îmbunătățirii transparenței procesului legislativ prin dezvoltarea în continuare a regulilor dezbaterilor publice, consultări și audieri (…); prin evaluarea practicilor și revizuirea în consecință a regulilor pentru a se asigura că proiectele de lege, amendamentele la aceste proiecte, agendele și rezultatele reuniunilor comisiilor sunt dezvăluite în timp util și că sunt alocate termene corespunzătoare pentru prezentarea amendamentelor; prin adoptarea măsurilor corespunzătoare astfel încât procedurile de urgență să se aplice ca excepție, într-un număr limitat de cazuri. GRECO amintește că, potrivit celui mai recent Raport interimar de conformare, adoptat pe 20 iunie 2019, această recomandare încă nu a fost implementată”, se arată în raport.
„GRECO a tras concluzia că această recomandare nu a fost implementată: – noua Secție specială pentru investigarea infracțiunilor din sistemul judiciar. În Raportul ad hoc, GRECO a recomandat ca înființarea Secției speciale pentru investigarea infracțiunilor din sistemul judiciar să fie abandonată. GRECO amintește că a considerat crearea Secției speciale a procurorilor pentru investigarea delictelor din sistemul judiciar drept unul dintre cele mai controversate amendamente; a fost percepută ca fiind o anomalie în sistemul instituțional existent, care poate conduce la conflicte de juridicție, poate fi utilizată greșit și poate face obiectul unor interferențe în procedurile justiției penale”, subliniază GRECO.
„Problemele prezentate referitoare la reformele din sistemul judiciar trebuie percepute în contextul mai larg al controversatelor reforme din sistemul judiciar din România, care continuă să genereze preocupări serioase la nivel național, în rândul societății civile și comunității internaționale. GRECO notează că doar una dintre cele cinci recomandări specifice formulate în raportul ad hoc a fost aplicată, iar celelalte patru nu au fost aplicate. (…) GRECO salută faptul că pe 4 iunie premierul României a anunțat intenția de a abandona controversatele reforme judiciare și încurajează autoritățile române să aplice în totalitate recomandările GRECO fără întârzieri. GRECO notează progresele înregistrate în privința eliminării incompatibilităților pentru judecători și procurori, adică faptul că nu pot desfășura alte activități, în afara celor în domeniul învățământului superior și funcțiilor didactice. De asemenea, GRECO recunoaște că au fost luate de către autorități unele măsuri inițiale pentru abordarea problemei pensionării anticipate a procurorilor și judecătorilor și asupra efectelor. În cea mai mare parte a preocupărilor, nu au fost obținute rezultate tangibile”, concluzionează raportul.
„GRECO are o preocupare specială din cauza faptului că recomandarea de abandonare a înființării Secției de investigare a infracțiuni din sistemul judiciar a fost ignorată total. Noua legislație include anumite amendamente, printre altele, referitoare la numirea și revocarea procurorilor de rang înalt, la independența funcțională a procurorilor, la responsabilitatea personală a judecătorilor și procurorilor, care, luate împreună, reprezintă amenințări grave la adresa independenței justiției din România”, subliniază GRECO.
„Scopul procedurii ad hoc prevăzută în Regula 34 a Regulamentului procedural GRECO, de a clarifica și analiza reformele legislative din domeniul judiciar în România, a fost atins, iar GRECO și-a formulat poziția în această privință. În contextul faptului că problemele acoperite de actualul raport sunt relevante în special pentru temele examinate în a patra rundă de evaluare, GRECO decide să încheie actuala procedură ad hoc și să continue evaluarea modului de conformare a României cu recomandările conținute în Raportul ad hoc prin Procedura de conformare din Runda a patra în privința României. Prin urmare, GRECO îl invită pe șeful delegației României să transmită informații suplimentare privind recomandările (…) până pe 30 iunie 2020 (…). GRECO invită autoritățile din România să autorizeze, cât de curând posibil, publicarea acestui raport, să îl traducă în limba națională și să pună la dispoziție traducerea”, concluzionează raportul.
Raport de Follow Up La Raportul Ad Hoc Privind Romania by Gandul.info on Scribd
Raport Interimar de Conformitate Runda IV de Evaluare Privind Romania by Gandul.info on Scribd
foto: Hepta