Fenomenul, cunoscut sub numele de bullying, este larg răspândit în România. Bullying-ul este definit, pe site-ul UNICEF, ca fiind „un comportament ostil/de excludere și de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel (făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/familial). Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice”.
În fiecare zi, în România, zeci de mii de elevi sunt agresați verbal și fizic de către colegii lor, potrivit unui studiu prezentat de organizația Salvați Copiii.
Termenul de bullying are, potrivit psihologului Anca Maftei, ca și componente foarte multe tipuri de comportamente agresive. „Ce îi determină? E un subiect foarte larg. În psihicul uman nu ne referim doar la sfere conștiente, deoarece mult din ceea ce noi întreprindem se află în inconștientul nostru și mai ales în inconștientul colectiv, cum îl numea Jung”, a declarat psihologul, într-un interviu acordat Gandul.info.
„Îi determină (pe agresori – n.e.) nevoia de validare, de atenție, de iubire… pe care poate nu le primesc în familie”, a explicat Maftei. Alteori aceștia „ce văd acasă reproduc de cele mai multe ori în mediile lor de viață”, a adăugat psihoterapeutul.
Organizația Salvați Copiii a anunțat că România se situa pe locul trei în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat bullying-ul, potrivit unul raport al Organizației Mondiale a Sănătății. Astfel, 17% dintre copiii de 11 ani au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%. Totodată, datele arată că 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi, 3 din 10 sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi, iar un copil din patru a fost umilit în fața colegilor.
Foto: 123RF