Prima pagină » Economic » ANALIZĂ: De ce, în viitor, oamenii vor înceta să cumpere automobile

ANALIZĂ: De ce, în viitor, oamenii vor înceta să cumpere automobile

ANALIZĂ: De ce, în viitor, oamenii vor înceta să cumpere automobile
Harababura de scutere electrice îngrămădite pe trotuarele din San Francisco, Seattle sau Beijing este mai mult decât dezordine, este izvorul din care va apărea un nou ecosistem de transport, unul care va duce la dispariția modelului care a dominat secolul XX: automobilul individual, arată Bloomberg.

1. Ce vine în loc?

Ceva ce este cunoscut ca „mobilitatea ca serviciu – mobility as a service”, sau MAAS, potrivit producătorilor de automobile și a specialiștilor în planificare urbană. Aceasta înseamnă o rețea de forme coordonate de transport, care se ocupă de fiecare parte a unei călătorii într-un mod mai ieftin și mai convenabil. Dintr-o aplicație smartphone, un călător poate rezerva servicii de plimbare, transport public, biciclete electronice, e-scutere și, eventual, robo-taxiuri. Plățile pentru mașini și taxele de parcare vor fi înlocuite cu achiziționarea transportului plătit pentru distanța parcursă pe un serviciu de abonament similar cu cel al Netflix.

2. Acum există acest lucru?

Mai mult sau mai puțin. Cineva care a renunțat la mașină în favoarea transportului cu Uber sau taxiul face parte din „mobilitate ca serviciu”. Programe mai ambițioase există doar în teste limitate la câteva orașe. Cel mai mare program pilot a început să funcționeze cu un an în urmă în Helsinki. Cu serviciul Whim, oferit de MaaS Global, navetiștii pot alege diferite pe aplicație taxiuri, autobuze, tramvaie, trenuri, feriboturi, mașini de închiriat, biciclete și scutere. Whim s-a extins deja în Birmingham, Anglia și Antwerp, Belgia, iar MaaS Global intenționează să se extindă în America de Nord, Asia și Australia până la sfârșitul anului.

3. Cine este motorul industriei?

Multe dintre aceleași companii care dezvoltă automobile autonome, cum sunt giganții tehnologici Apple și Google sau cei mai mari producători de automobile din lume, printre care și Volkswagen, Toyota Motor și General Motors, precum și companii ride-hailing cum sunt Lyft și Uber. Uber, de exemplu, a început să își conecteze aplicația la opțiunile de transport public din Londra, Denver și alte orașe.

4. Ce câștigă?

Companiile de automobile și celelalte văd schimbarea drept inevitabilă. În primul rând, aglomerația ar face imposibilă deținerea individuală a unei mașini, în condițiile în care în cele mai mari orașe ale lumii vor ajunge să locuiască două treimi din populația globală, care va ajunge la 9,8 miliarde de persoane în 2050. În plus, ele consideră că mobilitatea este profitabilă. Ford Motor estimează că serviciile de mobilitate ar putea ajunge la 10.000 de miliarde de dolari, cu marje de profit duble față de cele 10% pe care producătorii de automobilele obțin în cei mai buni ani. Alții sunt sceptici față de astfel de afirmații, întrebând de ce concurența nu ar reduce marjele. Până în prezent, companii de genul Uber și Lyft pierd bani în mod constant. Chiar și așa, domeniul atrage startup-uri și fonduri de investiții, finanțările ajungând la aproximativ 5 miliarde de dolari în 2018, potrivit studiului Bloomberg New Energy Finance.

5. Cum va funcționa?

Noul sistem de transport este posibil la scară largă și profitabil dacă șoferul uman va fi eliminat, un pas care va reduse costul unei călătorii de la 2 dolari la 3 dolari pe milă la circa 70 de cenți pe milă, potrivit UBS. Primele mașini fără șofer, încărcate cu tehnologie avansată, vor fi mult prea costisitoare pentru a aceasta, deci vor trebui conectate la o rețea de transport în care mai mulți utilizatori plătesc pentru utilizarea în mod colectiv.

6. Va fi o afacere bună?

În unele orașe, cu opțiuni publice extinse sau subvenționate, da. În altele, numai după ce vor apărea roboții. Costurile s-a putea reduce și mai mult, crede directorul executiv al companiei Tesla, Elon Musk, la 18 centi pe milă, în cazul în care proprietarii Tesla vor permite mașinilor lor să ofere servicii de transport atunci când nu au nevoie de ele.

7. Sunt și alte motive pentru a face această schimbare?

O lume a transportului coordonat și automatizat ar putea reduce dramatic numărul deceselor rutiere, de 1,25 milioane anual acum, spun experții în domeniul siguranței. Reglementatorii americani dau vina pe eroarea umană în nouă din zece cazuri de decese pe autostrăzi. Și cum cele mai multe mașini vor funcționa cu energie electrică, mediul va beneficia de o reducere masivă a CO2 produs de om. Din perspectiva individuală, mobilitatea ca serviciu va elimina deșeurile din sistem. Autoturismele deținute în mod individual stau nefolosite 94% din timp. Cu mobilitatea ca serviciu, călătorii vor plăti doar pentru ce folosesc.

Citește și