Prima pagină » Economic » Ziua Franței: Francezii s-au aflat constant în topul investitorilor în România

Ziua Franței: Francezii s-au aflat constant în topul investitorilor în România

Ziua Franței: Francezii s-au aflat constant în topul investitorilor în România
De la aderarea României la UE, Franța s-a situat constant în top 5 cei mai mari investitori străini direcți din România, potrivit unei analize realizate de KeysFin, investițiile companiilor franceze în România crescând cu aproximativ 26% în ultimii 10 ani (perioada 2007-2017), la 4,7 mld. euro.

Cifra de afaceri a companiilor controlate direct, majoritar de investitori din Franța a fost de aproximativ 14,4 miliarde de euro în 2017. Mai mult, dintre cele aproape 2.800 de companii care au acționariat francez, există aproape 1.990 de companii cu o pondere franceză directă, majoritară (de peste 50%), potrivit datelor publicate de companii la Ministerul Finanțelor Publice.

„Franța a fost dintotdeauna unul din partenerii strategici ai României așa că era normal ca această apropiere a celor două țări să se regăsească și în cifrele de business. Industria auto, comerțul și intermedierile financiare au reprezentat motoarele acestei creșteri, iar în viitor estimăm că investițiile franceze vor accelera în contextul în care companiile au deja exemple de bune practici pe plan local”, spune Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, furnizor de soluții de business information.

Principalele sectoare în care se fac investiții franceze, în funcție de cifra de afaceri, sunt: industria prelucrătoare (8 miliarde de euro; 56% din total), comerț (4,1 miliarde de euro; 29% din total) și intermedierile financiare (628 milioane euro; 4,4% din total).

Topul celor mai mari companii cu acționariat direct, majoritar francez, după cifra de afaceri din 2018, este alcătuit din Automobile Dacia (5,3 miliarde de euro), Carrefour Romania (1,6 miliarde de euro) și Renault Commercial Roumanie SRL (877 milioane de euro).

„În cadrul Sezonului România-Franța, CCIFER a organizat un Forum economic franco-român care a reunit 300 de participanți in jurul a 46 de CEO francezi și români care au discutat despre principalele domenii economice în care antreprenorii francezi și români colaborează. Una dintre concluziile forumului este că România nu mai este o țară low cost și că economia românească face tranziția către un model bazat pe valoare adăugată. Acest lucru este posibil și datorită investițiilor în tehnologie, în digitalizare, elemente ce contribuie la diferențierea anumitor segmente economice cheie” , a declarat Adriana Record, Director Executiv CCIFER (Camera Franceză de Comerț și Industrie în România).

Valoarea schimburilor comerciale (exporturi plus importuri) dintre România și Franța a crescut cu 9,5% față de 2017 și cu 63% față de anul aderării României la UE (2007), ajungand la peste 9 miliarde de euro în 2018, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.

Franța este al 3-lea stat după valoarea exporturilor României (după Germania și Italia), cu un avans de la aderare de aproape 112%, astfel că, în 2018, exporturile realizate către Hexagon au însumat 4,8 miliarde de euro. De cealaltă parte, importurile din Franța au crescut și ele cu aproape 30% față de 2007, la peste 4,2 miliarde de euro în 2018.

România a înregistrat în raport cu Franța al doilea surplus comercial din 2018 (589 de milioane de euro) după Marea Britanie (1,13 miliarde de euro în 2018).

Franța este totodată unul din puținii parteneri comerciali ai României ale cărui investiții nu sunt realizate preponderent în Capitală. Astfel, din perspectivă geografică, județul Argeș conduce cu o cifră de afaceri de aproape 5,7 miliarde de euro care reprezintă aproape 40% din total, urmat de București (5,6 miliarde de euro; 39% din total) și Ilfov (498 milioane de euro; 3,5% din total).

Companiile controlate de investitorii francezi au avut aproape 100.000 de angajați în 2017, iar cheltuielile cu personalul s-au ridicat la aproape 1,5 miliarde de euro. Costul mediu per angajat a fost de 15,2 mii de euro însă productivitatea medie per angajat a fost de circa 10 ori mai mare, ajungând la 144,4 mii de euro (un raport cost/productivitate de 10,5%) în 2017.

Când vine vorba de profit, clasamentul se schimbă, astfel că, în topul cele mai profitabile sectoare, pe primul loc se clasează intermedierile financiare, urmate de industria prelucrătoare și comerț, care împreună au generat în 2017 profituri nete de aproape 724 de milioane de euro (84,4% din total). Per total, profitul net însumat al companiilor cu acționariat direct, majoritar francez, a fost de aproape 860 milioane de euro.

Luând în considerare valoarea impozitului pe profit, a cheltuielilor cu asigurările și protecția socială și celelalte impozite, taxe și vărsăminte asimilate, contribuția acestor companii la bugetul statului a fost de peste 650 milioane de euro în 2017.

Fără îndoială, cea mai importantă companie din Franța care activează pe plan local este Groupe Renault, cifra de afaceri însumată a doar două dintre entitățile juridice aparținând acestuia depășind 6 miliarde de euro, în 2018 – AUTOMOBILE-DACIA SA (5,3 miliarde de euro) și RENAULT COMMERCIAL ROUMANIE SRL (877 milioane de euro).

De la intrarea sa în grupul Renault, în 1999, Dacia a devenit o poveste de succes în economia românească, astfel că, în prezent, AUTOMOBILE-DACIA SA este compania cu cea mai mare cifră de afaceri din România, iar mașinile Dacia fabricate pe plan local sunt comercializate în zeci de țări din întreaga lume.

Alte companii franceze care au construit povești de succes în România sunt: Leroy Merlin, BRD, Sanofi si Expur.

Pe lângă companiile cu tradiție care investesc în România, parteneriate de perspectivă precum cel dintre Airbus și Uzinele Ghimbav sau cooperarea în cadrul proiectului Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele, pot reprezenta modalități de a crește și mai mult valoarea investițiilor franceze în România.

 

Citește și