Printre mentori se numără atât actuali elevi și foști elevi ai liceului „Grigore Moisil”, cât și profesori de la universitățile de profil din capitala Moldovei.
La Liceul de Informatică din Iași a fost inaugurat primul laborator de robotică destinat elevilor de liceu. Acesta face parte din atelierele CyLiis și a fost înființat cu ajutorul Asociației Părinților, a profesorilor și a unei companii private.
„E o activitate complementară care completează practic ceea ce noi nu le putem oferi la orele de curs. De când am înființat aceste laboratoare am observat o mai mare înclinare a elevilor spre zona roboticii și inteligenței artificiale. Ideile lor de carieră se îndreaptă spre direcția aceasta, și de aceea încercăm să le oferim ceea ce îi ajută fără a schimba programa școlară”, a declarat Mirela Țibu, coordonatorul atelierelor Cyliis.
Atelierele completează, practic, informațiille bazate pe software din programa școlară.
„Astăzi tehnologia nu mai poate fi atât de clar separată, partea de software de cea de hardware. Evident, niciodată nu au existat una față de cealaltă dar astăzi sunt atât de legate una de cealaltă, iar copiii sunt atât de pasionați. Și generațiile mai vechi au simțit că nu le puteau pune la dispoziție o pregătire în domeniul ingineriei hardware. Aceste proiecte au făcut posibilă dezvoltarea competențelor într-un domeniu de vârf, într-un domeniu care până acum a fost de vis și care, iată, devine realitate”, a declarat Carmen Losonczy, fostul director al Liceului de Informatică.
Atelierele CyLiis cuprind două laboratoare, pentru liceu și pentru gimnaziu și la ele pot participa elevi de la toate liceele din Iași.
„Copiii au nevoie de mentori, de cineva cu foarte multă experiență în domeniul tehnic care să lucreze cu ei și să le valideze ideile. Noi facem încercări foarte des însă multe sunt eșecuri. E greu să găsești un mentor care să îi ajute pe elevi pe partea tehnică. Noi ne ocupăm cu programarea, chiar dacă sunt limbaje care nu se învață la școală copiii se adaptează și învață singuri, problema este problema tehnică, a mecanicii, a părții de senzori. Copiii au soluții inovative pentru roboți, le recunosc și cei de la facultate, dar au nevoie de sprijin pentru implementarea lor”, a declarat Mirela Țibu, coordonatorul atelierelor Cyliis.
Lansate inițial în noiembrie 2017, la aceste ateliere participau zece elevi, iar anul trecut erau de 30. Pentru anul acesta au fost depuse deja 200 de cereri, iar printre mentori se numără și actuali și foști elevi ai unității de învățământ.
„Când lucrezi și faci foarte mult pe parte de soft parcă vrei să faci și harduri. Laboratorul l-am făcut împreună cu Asociația Părinților, cu elevii și profesorii. Ne-am dorit foarte mult să avem un punct de lucru în care să venim să ajutăm copiii mai mici să învețe, să participăm la concursuri pentru că ne ajută foarte mult să ne dezvoltăm pe viitor. Designul a fost făcut de noi, am încercat să fie totul altfel. Adică să nu venim ca la școală. Eu ca mentor pentru cei mici când intru în laborator le spun «hai să ne jucăm». Consider că ne ajută foarte mult să învățăm jucându-ne. Ne și place. Nu poți face asta dacă nu îți place. Am participat la o multitudine de concursuri. Anul acesta sperăm să ne calificăm la internaționale. Încercăm să ne dezvoltăm cât mai mult”, a explicat Mihai Melnic, elev la Liceul de Informatică, unul dintre mentori.
Spațiul în care urmează să se desfășoare atelierele de robotică a fost renovat și echipat și cu ajutorul unei companii private, la care lucrează și un fost elev al liceului.
„Trebuie să fim conștienți că suntem în plin process de robitzare și automatizare care în România nu se vede ca în alte țări. În 3-7 ani ne trezim că suntem outsideri complet. Începem de la o vârstă cât mai mică atunci avem o șansă. Vrem să ajutăm comunitatea locală. Pentru noi ar fi mult mai ușor să dăm burse dar nu asta e ideea. Simțim că facem puțin pentru comunitate”, a declarat Cristian Micliuc, reprezentantul companiei.
Sprijin a venit și din partea profesorilor de la Facultatea de Informatică de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași.
„Elevii dacă văd și le place acest domeniu, fie că vorbim de informatică, robotică, realitate augmentată, o să fie un câștig pentru toată lumea, pentru noi, pentru facultăți, pentru oraș. Noi, cei de la Facultatea de Informatică, în robotică nu prea îi putem sprijini, dar cred că îi putem ajuta să facem roboții mai inteligenți. Aici putem lucra împreună. Pe lângă acele competiții în care trebuie să îți controlezi robotul prin tastatură de la distanță cu ajutorul aplicațiilor mobile, trebuie la un moment dat să îl lași să fie fie autonom, să își îndeplinească singur acele sarcini. Aici îi putem ajuta. Suntem specialiști în zona inteligenței artificiale, îi putem ajuta să creeze aplicații practice la proiecte pe care noi le gândim teoretic, să facem împreună aplicații practice care să îi ajute în competițiile naționale și internaționale. Deja mă gândesc la niște cursuri care ar putea fi adaptate pentru ei la rezolvarea unor probleme practice din lumea înconjurătoare, cum sunt și aceste competiții în care sunt implicați”, a declarat Adrian Ifteni, decanul Facultății de Informatică din Iași.