„(1) Clădirile publice sau de utilitate publică, piețele agroalimentare, târgurile, autogările și stațiile de cale ferată ce deservesc trafic de călători vor fi dotate cu structuri metalice care să permită parcarea concomitentă a minim zece biciclete, cât și montarea pe perioada staționării acestora a unor dispozitive antifurt. (2) În vederea implementării măsurilor prevăzute la alineatul (1) cladirile istorice și de patrimoniu se vor adapta, cu respectarea caracteristicilor arhitectonice, conform reglementărilor legale în domeniu”, prevede proiectul de lege al liberalilor.
„Costurile lucrărilor necesare realizării dotărilor și ale autorizațiilor, se suportă din bugetele autorităților administrației publice, centrale sau locale și din sursele proprii ale persoanelor juridice cu capital privat sau de stat, după caz”, mai arată propunerea de lege.
Totodată, autoritățile administrației publice locale și centrale, cât și persoanele juridice cu capital privat sau de stat după caz, au obligația sa includă reprezentanti ai organizațiilor neguvernamentale în comisiile de recepție a lucrărilor de dotare ori de adaptare a obiectivelor prevăzute la alineatele anterioare.
Normele metodologice de aplicare vor fi emise de către Guvern în 60 de zile de la data intrării în vigoare a proiectului de lege. De asemenea, „în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a normelor metodologice, autorităților administrației publice centrale sau locale și persoanelor juridice cu capital privat sau de stat, după caz vor adopta măsurile prevăzute la art. 1″.
Amenzi de până la 4.000 lei pentru lipsa parcărilor pentru biciclete
Inițiativa legislativă prevede și amenzi de până la 4.000 de lei pentru cei care nu amenajează parcările pentru biciclete, prevăzute și cu dispozitive antifurt.
„Art. 3 Constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 2.000 și 4.000 de lei încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 1 si 3. Art.4 Constatarea contravenției prevazute la art.3 se realizează de personalul autorizat ale agențiilor județene pentru plăți și înspecție socială precum și agenția pentru plăți și inspecție socială a muncipiului București, după caz”, arată proiectul de lege.
Inițiativa legislativă „își propune încurajarea utilizării pe scară largă a bicicletei, atât în mediul urban, cât și cel rural, prin instituirea unor măsuri necesare facilitării parcării bicicletelor în spații publice situate atât în mediul rural, cât și cel urban”, potrivit expunerii de motive a proiectului.
Inițiativa legislativă a fost înregistrată la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaților.
În primele cinci luni ale anului 2019, în București au fost furate 280 de biciclete, ceea ce relevă o medie de cel puțin un astfel de vehicul sustras pe zi, se arată într-un răspuns al Poliției Capitalei, pentru MEDIAFAX. În cursul anului 2018, polițiștii din București au deschis 989 de dosare penale pentru furt de biciclete, care înseamnă tot atâtea vehicule sustrase. Din cele aproape 1.000 de biciclete furate anul trecut, polițiștii au recuperat 174, a declarat aceeași sursă. În urma unui calcul simplu, rezultă o medie de două biciclete furate pe zi în Capitală.