Potrivit statisticilor Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, în perioada ianuarie-noiembrie 2019 s-au înregistrat 10.437.328 apeluri la numărul 112, dintre care 5.404.650 (51,7%) au reprezentat cu adevărat urgențe. Raportat la perioada similară a anului 2014, numărul apelurilor non-urgente la 112 a scăzut cu 45%, anunță sursa citată.
„Astfel, dacă în ianuarie-noiembrie 2014 s-au înregistrat 9.907.825 apeluri care nu reprezentau urgențe, în anul 2019 numărul acestora a scăzut la 5.032.678, fiind înregistrată cea mai mică valoare a numărului de apeluri la 112 care nu au semnalat urgențe. Totodată, este pentru prima dată în istoria serviciului când numărul apelurilor de urgență reale este mai mare decât cel al apelurilor clasificate ca non-urgente”, menționează STS.
Scăderea numărului de apeluri care nu semnalează urgențe reale este rezultatul campaniilor de conștientizare privind apelarea responsabilă a numărului 112, desfășurate de Serviciul de Telecomunicații Speciale împreună cu agențiile specializate de intervenție din cadrul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.
„În ceea ce privește tipologia urgențelor și distribuția pe agenții, pentru perioada ianuarie – noiembrie 2019, cele mai multe apeluri de urgență au fost transferate la Ambulanță – 55,50% (3.473.657), urmate de Poliție – 22,91% (1.433.892), ISU-SMURD – 16,95% (1.060.666), Jandarmerie – 4,20% (262.950) și alte agenții – 0,44% (27.384)”, conform STS.
În anul 2019, timpul mediu de transfer al unui apel de la operatorii STS la dispecerii agențiilor de intervenție a fost de 54,25 secunde, iar timpul mediul de preluare a apelurilor este de 4,35 secunde. Raportat la indicele de performanță recomandat de EENA (European Emergency Number Association), a cărui valoare pentru timpul mediu de preluare este de 12 secunde, timpul mediu de preluare din România este de aproape trei ori mai mic, potrivit Serviciului de Telecomunicații.
„Reiterăm faptul că atribuțiile operatorilor STS din Centrele unice pentru apeluri de urgență constau în preluarea apelurilor de urgență, realizarea interviului primar și transferul acestora către dispecerii agențiilor specializate de intervenție. Responsabilitatea operatorului STS încetează după transferul apelului și informațiilor obținute către agențiile de intervenție, acestea din urmă având atribuții în gestionarea intervenției, alocarea resurselor și monitorizarea situației semnalate”, menționează sursa citată.