Prima pagină » Știri politice » Sesizarea CCR privind cumulul de pensie cu salariul: Încalcă egalitatea în drepturi a cetățenilor

Sesizarea CCR privind cumulul de pensie cu salariul: Încalcă egalitatea în drepturi a cetățenilor

Sesizarea CCR privind cumulul de pensie cu salariul: Încalcă egalitatea în drepturi a cetățenilor
PSD arată în sesizarea depusă, luni, la CCR privind modificarea OUG 114 prin angajarea răspunderii de către Guvern că interzicerea cumulului pensiei cu veniturile de la stat încalcă egalitatea în drepturi a cetățenilor. Social-democrații susțin că măsura vine pe fondul crizei forței de muncă.

PSD face apel, în sesizarea de neconstituționalitate, la o decizie anterioară a CCR care arată că „nicio dispoziție constituțională nu împiedică legiuitorul sa suprime cumulul pensiei cu salariul, cu condiția ca o asemenea măsură sa se aplice în mod egal pentru toți cetățenii”.

„Sub acest aspect, apreciem că textele nou introduse încalcă egalitatea în drepturi a cetățenilor, principiu consacrat de art. 16 alin.(1) din legea fundamentală. Prin introducerea celor trei articole este afectat dreptul la muncă, prevăzut de
art. 41 alin. (1) din Constituție, republicată, potrivit căruia: «Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupației, precum și a locului de muncă este liberă.» În lumina acestor texte, dreptul la muncă al unei persoane nu poate forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoana fiind liberă să muncească”, conform textului sesizării.

De asemenea, PSD atrage atenția asupra prevederilor din Constituție care stipulează că drepturile sau libertățile pot fi restrânse prin lege numai pentru anumite situații, precum apărarea securității naționale.

„O restrângere a dreptului la pensie și a dreptului la muncă, ar putea să se realizeze doar în condițiile art. 53 din Constituție, republicată, potrivit căruia: «(1) Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitații naționale, a ordinii, a sanătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertaților cetațenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrăngerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Masura trebuie să fie proporțională cu situația care a determinat-o, să fie aplicatăîin mod nediscriminatoriu și fară a aduce atingere existenței dreptului sau a libertății”, potrivit sesizării transmise judecătorilor CCR.

Social-democrații mai fac apel la decizia CCR 1414/2009 care a statuat că „legiuitorul nu poate acționa aleatoriu, fara o justificare obiectivă”.

„În prezenta situație nu există justificări, de natura celor prevăzute în cuprinsul art. 53, care să justifice o asemenea măsură. Prin urmare, câtă vreme nu există o justificare rezonabilă, apreciem ca legea încalcă dispozițiile art. 53 din Constituție, republicată. De esența legitimității constituționale a restrângerii exercițiuțui unui drept sau a unei libertăți este caracterul excepțional și temporar al acestuia. Într-o societate democratică, regula este cea a exercitării neîngrădite a drepturilor și libertăților fundamentale, restrângerea fiind prevăzută ca excepție, dacă nu există o altă soluție pentru a salvgarda valori ale statului care sunt puse în pericol”, argumnetează PSD.

Totodată, autorii sesizării susțin că angajarea răspunderii de către Executiv poate fi făcută asupra unui singur domeniu de reglementare. Partidul arată că proiectul conține „modificări și completări a peste 25 de acte normative”.

„Atunci când Guvernul își angajează răspunderea asupra unui proiect de lege, acesta prin obiectul reglementării trebuie să conțină prevederi care se circumscriu clar, doar asupra unui singur domeniu. Folosirea acestui mijloc constituțional nu îngăduie să se aducă, prin același proiect de lege, modificări sau completări mai multor legi în vigoare care, în esența lor, au fost adoptate de Parlament în mod distinct, având în vedere relațiile sociale diferite pe care le reglementează, precum și natura legilor (organică sau ordinară), chiar dacă acestea s-ar referi la un domeniu unitar al vieții social-economice”, potrivit sursei citate.

PSD mai notează că Guvernul încalcă prevederile constituționale privind autoritatea legiuitoare a Parlamentului în acest caz.

„Autoritatea executivă și-a depășit competențele prin extinderea atribuțiilor Guvernului și substituirea acestuia în competențele de legiferare ale Parlamentului, singura autoritate legiuitoare a țării, astfel cum acestea sunt reglementate de
Constituția României, republicată. Conform dispozițiilor art. 61 din Constituția României, republicată, «Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării»”, potrivit sesizării.

PSD mai reclamă faptul că în Parlament există deja un proiect de act normativ identic adoptat de Senat și aflat în procedură legislativă la Camera Deputaților, care este forul decizional în acest caz.

Premierul Ludovic Orban a anunțat, în plenul reunit al Parlamentului de săptămâna trecută, că Guvernul își asumă răspunderea pe modificarea prevederilor din OUG 114, din domeniul energetic, financiar-bancar, comunicații și fonduri private de pensii.