Aceste teste au plasat România în clasamentul PISA pe locul 47 din 79 de țări. În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.
Reacțiile miniștrilor și ale tuturor actorilor implicați în procesul de educație din România nu au întârziat să apară, însă mai puțin și acțiunile lor.
Una dintre cele mai suprinzătoare reacții a fost cea a ministrul Educației, Monica Anisie, care a declarat că formatele testării nu sunt teste de performanță individuală și, prin urmare, implicarea participanților nu a fost maximă deoarece elevii nu au avut nicio miză. Ulterior, ea a spus că va propune „activarea” unui articol din Legea Educației care prevede înființarea unor „școli-pilot”. Președintele României a promis și el un proiect în acest domeniu, ce va purta numele „România Educată”.
Daniel Funeriu, fost ministru al Educației, a propus chiar și ca profesorii să susțină aceleași teste PISA, subliniind că rezultatele vor fi surprinzătoare. Funeriu propunea și un „moment zero al reselecției profesorilor”.
Și sindicatele din învățământ s-au manifestat legat de rezultatele PISA. Obținerea celui mai slab punctaj la aceste teste din ultimii nouă ani înseamnă un regres pentru România, dar și o radiografie a sistemului haotic, lipsit de substanță în care funcționează Educația, susțineau reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), care au cerut măsuri urgente. Pe de altă parte, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a reacționat și ea după publicarea raportului PISA și a condamnat declarațiile celor care au „aruncată cu pietre”, fără a căuta adevărații vinovați.
Învățământul profesional pentru elevii care nu iau măcar 5 la Evaluarea Națională, o himeră
O altă dezbatere aprinsă în 2019 a fost și pe marginea obligativității învățământului profesional pentru elevii clasei a VIII-a care nu obțin media 5 la Evaluarea Națaională.
Măsura educațională care a împărțit România anului 2019 în două tabere a fost decizia ministrului care a cârmuit Ministerul Educației în prima parte a anului, respectiv Ecaterina Andronescu. Aceasta presupune ca elevii clasei a VIII-a care vor susține în 2020 Evaluarea Națională și nu obțin media 5 să urmeze în mod obligatoriu cursurile învățământului profesional.
Prima mențiune a posibilității implementării unei astfel de hotărâri a apărut în luna august a anului 2019, când ministrul Educației de la acea vreme, Ecaterina Andronescu, lansa o propunere care viza posibilitatea reglementării cadrului legislativ, în sensul în care, elevii clasei a VIII-a care vor susține în 2020 Evaluarea Națională și nu obțin media 5 să fie obligați să urmeze cursurile învățământului profesional.
Măsura propusă de Ministerul Educației primea tot în luna august aviz favorabil din partea partenerilor sociali ai instituției și urma să devină aplicabilă în eventualitatea adoptării începând cu anul școlar următor.
Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar, (FNAP-I.P) Iulian Cristache declara la acel moment pentru MEDIAFAX, că măsura nu ar trebui privită neapărat sub forma unei obligativități, ci mai degrabă sub forma unei orientări în domeniu care îi poate ajuta pe elevii în cauză.
Sursa citată a precizat faptul că decizia nu a fost una ușoară, însă în contextul unor modificări, precum cele propuse de reprezentanții Comisiei de Dialog Social, aceasta ar putea fi una benefică.
„Sunt profesori care își vor dori, profesori care nu, sunt unii profesori care gândesc prin prisma meseriei și se gândesc că numărul de locuri, de catedre de la liceele teoretice se vor micșora și atunci trebuie să meargă spre învățământul profesional, ceea ce probabil nu le va conveni”, a mai explicat Iulian Cristache.
În septembrie 2019, măsura capată formă și contur
Această măsură a trecut de la statutul de propunere la cel de realitate oficială la 5 septembrie 2019, când învățământul profesional devenea obligatoriu pentru elevii care obțin mai puțin de 5 la Evaluarea Națională, sub bagheta noului ministru interimar al Educației de atunci, Daniel Breaz. Tot atunci era publicată și metodologia în Monitorul Oficial.
Astfel, se stabilește faptul că elevii care obțin sub media 5 la Evaluarea Națioală nu vor mai putea intra în repartizarea la licee, potrivit Ordinului publicat, la 5 septembrie 2019 în Monitorul Oficial, și semnat de ministrul interimar al Educației de atunci, Daniel Breaz, elevii în cauză putând să urmeze profesionala.
„La procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021 participă numai elevii care au susținut evaluarea națională și a căror medie de admitere, calculată conform punctului I al anexei 2 din prezentul ordin, este minimum 5″, se arată în paragraful din Monitorul Oficial.
Concret, elevii care obțin medii sub 5 la Evaluarea Națională nu vor putea fi repartizați la liceu, opțiunea fiind învățământul profesional.
Expertul în educație, Daniela Vișoianu, spunea atunci despre Ordinul care-i trimite pe elevii cu media sub 5 la Evaluare la liceele de meserii că prin implementarea sa sistemul refuză să își asume că acest 4 e un eșec de sistem, nu vina elevului.
Măsura învățământulului profesional care devine obligatoriu pentru elevii ce obțin sub 5 la evaluare împărțise la acel moment societatea în mai multe tabere.
„Sistemul refuză să își asume că acest 4 este un eșec de sistem, nu vina elevului care a venit la școală opt ani”,spunea expertul în educație, Daniela Vișoianu.
Inclusiv Președinția a comentat Ordinul privind mediile sub 5 la Evaluarea Național, catalogându-l drept „un demers segregaționist”.
Administrația Prezidențială critica și faptul că la momentul adoptării Ordinului, nu puteau să mai fie repartizați în licee, susținând că demersul este unul segregaționist, iar PSD continuă să facă experimente grave în educație.
La scurt timp după adoptarea Ordinului, Educația rămânea fără ministru
2019 a fost al doilea an universitar consecutiv care începea fără un ministru, după cum preciza la acel moment Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). Acest loc a rămas vacant până la căderea Guvernului PSD din 11 octombrie, ca urmare a trecerii moțiunii de cenzură inițiate de PNL. Acest moment aducea cu sine un Guvern nou și implicit, un ministru pentru Educație, după săptămâni de absență a unui occupant al șefiei acestei instituții.
La 30 octombrie 2019, Monica Anisie, devenea noul ministru al Educației, al treilea din acest an.
O lună mai târziu de la instalare, în luna noiembrie a acestui an, Ministrul Educației publica pe site-ul ministerului un proiect prin care elevii cu media sub 5 la Evaluarea Națională ar putea intra la liceu, ea criticând aprig această măsură încă din timpul audierilor sale din Parlament premergătoare instalării în funcția de ministru al Educației.
Astfel, ministrul Monica Anisie supunea în luna noiembrie dezbaterii un proiect menit să modifice Ordinul fostului ministru, astfel încât elevii care nu obțin media 5 la Evaluarea Națională să poată fi repartizați la liceu, potrivit prevederilor propuse.
Potrivit proiectului de Ordin publicat pe site-ul Ministerului Educației, se propune ca „la repartizarea computerizată din prima etapă de admitere participă numai elevii care au susținut evaluarea națională”. Prin această prevedere, elevii pot fi repartizați la liceu chiar dacă nu au media 5 la Evaluarea Națională, însă aceștia trebuie să fi susținut probele.
„După repartizarea candidaților menționați la alin. (12), se repartizează absolvenții clasei a VIII-a care nu au susținut evaluarea națională și cărora nu li se poate calcula media de admitere conform punctului I al anexei nr. 2 la prezentul ordin”, se mai arată în documentul citat.
Prevederile sunt pentru anul școlar 2020-2021
Dacă acest proiect aflat în acest moment în dezbatere publică va deveni realitate, rămâne de văzut. Deocamdată măsura potrivit căreia elevii care obțin sub media peste 5 la Evaluarea Națională nu vor mai putea intra în repartizarea la licee, rămâne în vigoare, potrivit Ordinului publicat, la începutul lunii septembrie, în Monitorul Oficial, și semnat de ministrul Educației de la acel moment, Daniel Breaz.
„La procesul de admitere în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021 participă numai elevii care au susținut evaluarea națională și a căror medie de admitere, calculată conform punctului I al anexei 2 din prezentul ordin, este minimum 5″, se arată în paragraful din Monitorul Oficial.
Concret, elevii care obțin medii sub 5 la Evaluarea Națională nu vor putea fi repartizați la liceu, singura opțiune fiind învățământul profesional.