Asaltul asupra realității. Inteligență Artificială versus căruțe trase de măgăruși

Asaltul asupra realității. Inteligență Artificială versus căruțe trase de măgăruși

Pentru a ilustra post-realitatea, am ales, în mod paradoxal, trei istorioare din industria filmului. Paradoxal deoarece asociem, pe bună dreptate, industria filmului cu fantezia, cu imaginația, cu desprinderea de realitate, chiar evadarea din realitate. Toate aceste caracteristici se păstrează. Exemplele ce vor urma indică o altă „realitate” în procesul de producție a filmelor; o producție bazată pe algoritmi, Inteligență Artificială, micro-targetare, biblioteci de emoții, de imagini și de înregistrări video.

Rebel cu o cauză

La aproape 65 de ani de la moartea sa, James Dean va „juca” într-un nou film, Finding Jack. Prestația celebrului „rebel fără cauză” se bazează pe o bibliotecă de imagini și video-uri puse la lucru prin utilizarea Inteligenței Artificiale. Tehnica nu este în totalitate nouă. Ea a fost folosită pentru a termina filmările la producția „Fast and Furious” deoarece actorul din rolul principal, Paul Walker, suferise un accident de mașină; sau pentru a o readuce la viață pe prințesa Leia în megaproducția „Star Wars”. Dar era vorba de evenimente neprevăzute (în cazul „Fast and Furious”) sau de apariții episodice (cazul „Star Wars”) și în nici un caz de realizarea unui film bazat în totalitate pe readucerea la viață a actorului din rolul principal, pe bază de algoritmi și Inteligență Artificială.

Evident, momentul a stârnit un torent de întrebări, rămase fără răspuns. Filmul „Finding Jack” este real sau nu? Filmările au avut loc sau nu? James Dean trăiește sau nu? Este moral ca James Dean să joace într-un film cu a cărui intrigă, cu a cărui realizare poate nu ar fi de acord? Cui aparține biblioteca de imagini și de filmări ale lui James Dean? Cine o moștenește, cine încasează drepturile de autor? Plus întrebarea – cu certe note amuzante – formulată nu în legătură cu celebrul actor, ci cu un „actor” politic nu mai puțin celebru: dacă cineva va folosi metodele privind „imortalitatea digitală” folosind tumultuoasă prezență a actualului Președinte american pe rețelele sociale, aceasta înseamnă că Donald Trump va trimite mesaje pe Twitter la infinit?

De ce ne curg tuturor lacrimile la ultimele producții Disney?

Dezbaterile aprinse din spațiul public privind Inteligența Artificială au în vedere Inteligența Artificială rațională: adică acea inteligență numerică a computerelor, în fapt, o capacitate imensă de a stoca și analiza date, a identifica pattern-uri în aceste date și a face predicții pe baza acestor pattern-uri; toate pentru a fundamenta procese de decizie raționale în domenii „reci”, precum finanțele, investițiile, tradficul rutier sau tratamentele medicale.

Iată că se vorbește din ce în ce mai mult de Inteligența Artificială afectivă, informatica afectivă, economia emoțiilor sau calculul afectiv („affective computing”). Este vorba despre o tehnologie emergentă, aflată la intersecția dintre psihologie, neurologie, științele cogniției și informatică și care, pe baza unei cantități enorme de date privind emoțiile și formele lor de manifestare (pulsul, ritmul cardiac, tensiunea musculară, dilatarea pupilelor, felul de a clipi, respirația, transpirația palmelor, activitatea creierului), poate „antrena” un computer să recunoască, analizeze și să prezică anumite pattern-uri ale emoțiilor umane.

Desigur, nu a trecut mult timp de la descoperirea, în laborator, a acestor fascinante posibilități de descompunere, identificare și prezicere a emoțiilor umane până la utilizarea lor comercială. Afectiva, o companie tehnologică originară din celebrul MIT Media Lab, a pus la punct o aplicație care realizează aceste lucruri pentru clienți comerciali. Dintre clienții cunoscuți (!) ai Afectiva, amintim: Disney, BBC, CBS, Sony. Potrivit unui articol din Telegraph, aplicația Afectiva este utilizată de CBS sau BBC pentru a testa reacția audienței în cazul unor seriale noi, de Sony pentru a vedea, pe baza emoțiilor stârnite de promo-uri, dacă într-un film merită investit în continuare, sau de compania de publicitate Millward Brown care se ocupă de reclamele pentru Coca-Cola.

Așadar, data viitoare când mergeți la mall pentru a vedea, împreună cu copiii, Regele Leu sau Regatul de gheață, să nu vă mirați că, adulți fiind, inima vă va bate cu putere, respirația va deveni mai greoaie, pupilelele se vor dilata etc. Cineva a testat înainte aceste reacții cu Afectiva.

Algoritmii, și nu intuiția sau geniul, vor decide ce filme se fac de acum încolo

A treia istorioară promisă. La începutul lunii ianuarie, Warner Bros anunța că va începe implementarea un sistem de management bazat pe Inteligența Artificială, care va permite companiei să își fundamenteze deciziile cu privire la conținut și distribuție înainte de a lansa pe piață un film. Cu alte cuvinte, sistemul, cunoscut sub denumirea de Cinelytic, va decide ce filme se vor face.

Sistemul de management este construit – nici o surpriză – pe baza unei biblioteci imense de filme și prestații ale actorilor, ceea ce îi permite, cel puțin potrivit celor afirmate pe site, să anticipeze succesul de casă cu o precizie de 85%. Interesant este că Cinelytic face acest lucru în timp real, pe baza unor informații introduse de client privind, între altele, profilul și istoricul actorilor, inclusiv scorul de influență pe platformele digitale. Aplicația se bucură de o interfață prietenoasă, se poate solicita și un demo, iar clientul poate jongla cu datele introduse: un scor pentru Brad Pitt și altul pentru George Clooney.

Nu este singura aplicație de acest gen. Scriptbook pretinde o acuratețe de 80% în anticiparea succesului de casă, numai că această predicție nu se bazează pe salariile actorilor sau pe numărul de follower-i de pe Instagram, ci pe calitatea scenariului, a „poveștii”, la care se adaugă informații privind caracteristicile demografice ale publicului-țintă, concurența, canalele de distribuție etc. Precizia uluitoare a Scriptbook – și a altor aplicații de profil – de a anticipa succesul de casă al unui film a făcut- o pe Nadira Azermai, chiar fondatoarea Scriptbook, să exclame: „pe de o parte, avem companiile tradiționale și cele care cred în puterea algoritmilor și a meta-datelor; este un război asupra conținutului, dar o parte utilizează ultimele tehnologii, iar cealalată merge călare pe un măgăruș!”

Ar trebui să ne îngrijorăm?

Nu am un răspuns univoc. Cert este că tehnonologiile despre care am amintit sunt săbii cu două tăișuri; pornind de la exemplul informaticii afective, aplicațiile de identificare a emoțiilor sunt folosite atât pentru a trata autismul sau epilepsia, câ și pentru a ține copiii „lipiți” de ecrane atunci când văd un film Disney sau se joacă pe tabletă. Așa stau lucrurile în metropolele digitale, iar statutul de metropolă – digitală sau pur și simplu metropolă – este păstrat și ca urmare a abilității de a ține în echilibru cele două tăișuri, eventual chiar capacității de a da întâietate avantajelor. Tare mi-e că, în periferiile analogice, condiție în care România pare să se adâncească de la o zi la alta, rămânem cu un singur tăiș: like-urile și furiile de pe Facebook, emoțiile de nestăpânit după vizionarea unui film la Mall sau analogiile cu viața politică de pe urma vreunui serial „viral” de pe Netflix.

Cu alte cuvinte, rămânem doar cu asaltul asupra realității și asupra emoțiilor noastre, călătorind în căruțe trase de măgăruși.

Despre aceste contradicții, poate în materiale viitoare. Până atunci, vă garantez că articolul de față nu a fost scris cu liste de „cuvinte afectogene”, nici cu ajutorul algoritmilor afectivi, nici pe baza testării reacțiilor dumneavoastră. Motiv pentru care nu va deveni niciodată viral, deci real, deci adevărat.

Foto – Profimedia

Alina Bârgăoanu
Alina Bârgăoanu este profesor universitar, decan al Facultății de Comunicare și Relații Publice (SNSPA); membru al consiliului consultativ al Observatorului mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Liviu Dragnea face un anunț surprinzător. Candidatul pe care îl susține la scrutinul de duminică
Motivul real pentru care Silviu Prigoană și-a botezat primii copii Honorius, Silvius și Maximus
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
„Taxă pe țeavă” pentru cei care stau la bloc. Opaina: E o aberație colosală. Nu...
Andreea Nechita, fiica unui cunoscut dezvoltator imobiliar din Iași, a murit subit la doar 22...
Un instalator care făcea reparații într-o vilă a găsit 30 de kilograme de monede de...
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut?...
Nu e banc! Cu cât se vinde ciocolata Dubai la Târgul de Crăciun din Sibiu
Data la care intră pensiile pe card în decembrie 2024. Ce se întâmplă cu cei...
Ce a găsit o echipă de muncitori în fața primăriei din Tulcea. Clădirea risca să...
De ce s-a spânzurat Iasmina la 14 ani. Vărul fetei a dezvăluit: "A fost pedepsită"....
El este Ghiță, tânărul în vârstă de 29 de ani, care și-a pierdut viața într-un...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Activitatea stațiilor ITP din toată țara este oprită! Avarie majoră a sistemului informatic RAR
Cooperare între compania cehă CZ şi compania românească Transcarpat Sportours International. Puşca de asalt CZ...
Structură ENIGMATICĂ găsită în jurul unei stele din afara galaxiei noastre
Doliu în România! A murit o legendă a țării. Era supranumit „Dumnezeu”
Cătălin Moroșanu se plânge de bullying. „Ți-ai luat bătaie, treaba ta”
Cod roșu de viscol în mai multe județe ale țării! În ce zone sunt așteptate...
"Tata, nu!" Ultima discuție pe care Igor Cuciuc a avut-o cu Andreea, chiar înainte de...
Șocul dimineții pentru Mădălin Ionescu! Câinele familiei a evadat din curte. Ce s-a întâmplat cu...
Babasha o ameninţă pe tânăra care a distribuit în mediul online imagini cu el in...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Ce întâmplă cu sănătatea oamenilor de peste 50 de ani care folosesc Internetul?