Chirițoiu vrea să scape de pierderile din zona de transporturi și de energie. „Dacă asanăm aceste două sectoare, vom pune economia românească și bugetul statului pe un fundament mai solid”

Chirițoiu vrea să scape de pierderile din zona de transporturi și de energie. „Dacă asanăm aceste două sectoare, vom pune economia românească și bugetul statului pe un fundament mai solid”
Publicat: 18/02/2020, 18:18
Actualizat: 18/02/2020, 18:25

Potrivit precizărilor președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, instituția pe care acesta o conduce va demara în acest an procesele de restructurare la Tarom și la CFR Marfă, două entități care au înregistrat pierderi cumulate de aproximativ un miliard de euro de-a lungul mai multor ani, proces necesar în viziunea sa, astfel încât economia românească și bugetul de stat să fie puse „pe un fundament mai solid”.

Alături de companiile din sectorul energetic, cele două reprezintă în viziunea șefului de la Concurență „ultimele bastioane ale economiei de stat” care trebuie ajutate să funcționeze.

„Dacă vă utiați la companiile care sunt în restructurare sau intră în restructurare în acest an, au cauzat peste două miliarde de euro pierderi, pe mai mulți ani. Dacă ne uităm la Complexul Energetic Hunedoara – pierderi de un miliard și. Dacă ne uităm la Tarom și la CFR Marfă, pierderi cumulate de aproximativ un miliard de euro. Numai din aceste trei companii avem peste trei miliarde de euro, pagube aduse bugetului statului și contribuabililor”, a declarat Chirițoiu în cadrul conferinței PRIA Competition. „Suntem deja în proces de restructurare la Hunedoara. Intrăm în acest an în restructurare la Complexul Energetic Oltenia. Suntem aproape gata, sper să terminăm în acest an procesul la Compania Națională a Uraniului. Iarăși, începem în acest an procesele de la zona de transporturi, la Tarom și la CFR Marfă. Sunt ultimele bastioane ale economiei de stat și este important să le ajutăm să funcționeze, să le menținem echilibrul”.

Bogdan Chirițoiu este de părere că statul subvenționează prea mult funcționarea unor companii de stat aflate în pierdere, nu atât cât ar trebuie să aloce și firmelor private.

El insistă să scape de pierderile înregistrate în transporturi și energie, două domenii aflate în gestiunea statului.

„Partea de ajutor de stat. Vorbim mai puțin de ea, dar este foarte importantă pentru economie și anul acesta se vor întâmpla sau vor începe procese importante. Legislația de ajutor de stat este o pârghie prin care putem sprijini restructurarea companiilor, în special a celor de stat. Statul român nu dă ajutoare atât de mult firmelor private, cât subvenționează direct sau indirect funcționarea unor companii de stat care sunt în pierdere de mulți ani și care intră în procese de restructurare”, a continuat șeful de la Concurență. „Nu vom reuși în 2020, dar începem lucrurile acestea. Dacă scăpăm de pierderile din zona de transporturi și din zona de energie, că acestea sunt cele două mari sectoare rămase în gestiunea statului și unde avem companii cu pierderi, dacă reușim să asanăm aceste două sectoare, vom pune economia românească și bugetul statului pe un fundament mai solid”.

Tarom primește ajutor de stat, CFR Marfă a primit, dar unul „ilegal” conform Comisiei Europene

OUG 12/2020 prin care Tarom urmează să primească un ajutor de stat de 199 milioane de lei a fost publicată în Monitorul Oficial.

Împrumutul va fi acordat timp de şase luni, iar dacă până la scadenţa acestuia operatorul de stat nu va returna creditul şi dobânzile aferente, are obligaţia de a transmite în maxim trei luni Ministerului Transporturilor un plan de restructurare prin care să demonstreze restabilirea viabilităţii companiei pe termen lung.

Ajutorul provine de le Finanțe, la cererea companiei, după ce Eximbank va face o analiză de risc a societății pentru a stabili capacitatea de rambursare, clasa de risc a Tarom şi nivelul dobânzii pe care trebuie să o plătească compania.

Operatorul trebuie să constituie garanții în valoare de 120% din valoarea creditului.

În luna decembrie a anului trecut că Tarom va închide anul 2019 cu pierderi de 190 milioane de lei.

În ceea ce privește CFR Marfă, ajutorul de stat acordat societăţii în urmă cu șapte ani a fost ilegal, potrivit deciziei Comisiei Europene (CE).

În aceste condiţii, statul român va trebui să recupereze aproximativ 380 de milioane de euro de la companie.

În noiembrie 2019, același Bogdan Chirițoiu afirma că activitatea de transport al mărfii pe calea ferată nu va dispărea, iar oamenii vor continua să lucreze în acest domeniu.

O variantă de rezolvare a problemei, recomandată şi în trecut de Consiliul Concurenţei, ar fi și mutarea la CFR SA a activelor care se leagă de infrastructură, precum terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare.

Sursă foto: Gândul.info

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Liviu Dragnea face un anunț surprinzător. Candidatul pe care îl susține la scrutinul de duminică
Lumină misterioasă pe cerul Ploieștiului, noaptea, la ora 23:57. 'Odată cu acest sunet dubios, s-a...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Polonia, îngrijorată de escaladarea conflictului în Ucraina: „Simțim că necunoscutul se apropie”
Adriana Bahmuțeanu, dispusă să se mute în casa lui Silviu Prigoană pentru a fi alături...
„Cel mai singuratic om din lume” trăiește la -70 grade, la 5 ore distanță de...
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut?...
Lidia Buble, înșelată cu cine se aștepta mai puțin: 'Era angajata noastră'
Andreea Bănică, noi imagini HOT pe internet. Fanii au crezut că nu văd bine: solista...
Impact uriaş pentru România după ce va adera şi terestru la Schengen
Ghiță a murit pe loc, în mașina ruptă în două, în Maramureș. A fost găsit...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Istoria alegerilor prezidenţiale din România: de la căderea comunismului la democraţia europeană
Structură ENIGMATICĂ găsită în jurul unei stele din afara galaxiei noastre
Schimbare pentru permisul auto. Va fi ZERO. Guvernul României dă lege nouă
Furtuna Caetano a lovit năprasnic. Nu a mai nins atât din 1956
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
„Un prunc” Igor Cuciuc, primele declarații despre cel de-al doilea copil, după moartea tragică a...
Adriana Bahmuțeanu, despre relația cu fostul soț din ultima perioadă. Ce i-au spus copiii ei...
A îngropat Dana Roba securea războiului cu părinții lui Daniel Balaciu? Cum a decurs întâlnirea...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Motive să fim optimiști: Inovațiile din știință care fac lumea mai bună