În contextul intrării României în stare de urgență, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită autorităților române măsuri de atenuare a impactului crizei COVID-19 asupra sectoarelor esențiale ale economiei românești, printre care scutirea șoferilor de izolarea acasă.
Dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica și șoferilor profesioniști, săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în România, arată un comunicat al asociației transportatorilor.
UNTRR spune că blocarea transporturilor rutiere de mărfuri va crea efecte imediate și catastrofale prin oprirea producției și comerțului. Transporturile internaționale și naționale de mărfuri și transportul intern de persoane, alături de sistemul energetic și sistemul financiar, trebuie ținute ca linii vitale funcționale, întrucât doar așa vor putea funcționa sistemele medicale și de alimentație publică, arată comunicatul.
Printre măsurile solicitate de UNTRR se numără excluderea șoferilor profesioniști care operează transporturi rutiere internaționale de la măsura izolării la domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile aplicată de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc în România din țările unde sunt confirmate cel puțin 500 de cazuri. Totodată, măsura nu ar trebui să se aplice nici șoferilor profesioniști care vin în țară cu microbuze sau mașini personale, iar autoritățile ar trebui să verifice faptul că sunt angajați ai firmelor de transport rutier din România folosind baza de date a Autorității Rutiere Române (ARR).
UNTRR este deschisă la măsuri suplimentare de controlare a stării de sănătate a șoferilor profesioniști – controlul temperaturii, urmărirea simptomelor, dar aceștia să nu fie trimiși automat în carantină sau în autoizolare.
UNTRR semnalează faptul că autoritățile locale aplică legislația fără a ține cont de prevederile naționale în vigoare. De exemplu, o comună din județul Bistrița-Năsăud a trimis în autoizolare un șofer profesionist care venise cu o zi înainte în țară. Acesta a fost la descărcat și când a ajuns acasă a doua zi, Comitetul Local pentru Situații de Urgență din comuna respectivă din Bistrița-Năsăud a hotărât ca șoferul să fie trimis în autoizolare, deși nu prezenta simptome. UNTRR solicită Guvernului ca astfel de situații să nu mai aibă loc la nivel local, astfel toată țara va intra în blocaj.
În țările cu peste 500 de cazuri de coronavirus, precum Italia, Spania, Franța, Germania, Belgia sau Austria, camioanele intră și ies fără restricții, iar șoferii nu sunt trimiși în carantină sau în autoizolare. La frontiere se măsoară temperatura șoferilor, iar la locuirle de încărcare/descărcare s-au luat măsuri speciale – șoferii se dau jos din cabină, se spală pe mâini, se dezinfectează și apoi preiau documentele. Mărfurile sunt încărcate și asigurate de către expeditori.
Italia este al doilea partener comercial al României, se transportă rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Germania reprezintă principalul partener comercial al României și totalizează 20% din comerțul exterior al României, adică 32,5 miliarde de euro. Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile.
„Totodată, precizăm că șoferii de camion stau singuri în cabină, au condiții de odihnă în cabină, plata taxelor de drum se face automat, fiind mai izolați decât orice altă categorie socială”, spune UNTRR.
În România este o criză accentuată de șoferi, cu un deficit de 45.000 de șoferi profesioniști pentru vehiculele de transport marfă și pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri, chiar dacă statisticile par să spună altceva – că sunt aproape 200.000 de autovehicule licențiate în România pentru transportul de mărfuri (165.000) și persoane (35.000) – contra cost și în cont propriu și sunt eliberate atestate pentru 305.000 conducători auto profesioniști, din care aproape jumătate sunt plecați în UE și lucrează la firme din alte state membre.
O altă măsură este menținerea transportului rutier de marfă în mișcare pentru evitarea unui blocaj economic, care ar agrava impactul COVID-19 în România. Transportul rutier are un rol vital pentru economia României și cea europeană. Producția și distribuția tuturor bunurilor de larg consum depinde, la un moment dat, de serviciile furnizate de operatorii de transport rutier. UNTRR își exprimă îngrijorarea față de faptul că tot mai multe țări europene își închid granițele sau restricționează accesul transportatorilor rutieri. Semnalăm că blocarea tranzitului camioanelor va avea efecte imediate, catastrofale și iremediabile asupra economiei Uniunii Europene, depășind orice impact posibil al COVID-19.
Este esențial ca autoritățile române să susțină funcționarea sectorului transportului rutier și libera circulație a camioanelor care furnizează mărfuri esențiale cetățenilor și economiei, precum produsele alimentare și produsele medicale.
O altă măsură este derogarea temporară de la aplicarea regulilor europene privind timpii de conducere și de odihnă pentru șoferii profesioniști români, având în vedere starea de urgență din România determinate de criza COVID 19
De asemenea, UNTRR a solicitat autorităților române demersuri urgente pe lângă instituțiile europene în vederea aplicării unei derogări temporare de la interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina autovehiculului în statele UE care impun astfel de restricții, pe baza Regulamentului (CE) nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, oferind posibilitatea de a efectua repausul săptămânal normal de 45 de ore în cabina autovehiculului, conducătorii auto profesioniști vor fi mai izolați și se va reduce riscul de a se infecta cu noul coronavirus, decât în situația în care vor fi obligați, în continuare, să stea la hotel.
Transportatorii mai vor și prorogarea termenului de plată a impozitelor și taxelor locale, și solicită Băncii Naționale a României (BNR) să ceară sistemului bancar să acorde o perioadă de grație la plata capitalului pentru finanțările prin credit și leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de transport rutier să plătească doar dobânda aferentă, iar plata capitalului să fie amânată.
UNTRR solicită și suspendarea plății contribuțiilor sociale de către firmele afectate.