EFECTELE #CORONAVIRUS. „Europa este în șoc și haos din cauza crizei Covid-19. Exportul cu animale vii trebuie suspendat”

EFECTELE #CORONAVIRUS. „Europa este în șoc și haos din cauza crizei Covid-19. Exportul cu animale vii trebuie suspendat”
Animalele transportate pot infecta alte animale și prezintă risc crescut pentru sănătatea publică
Publicat: 20/03/2020, 11:31
Actualizat: 07/04/2021, 03:09

Executivul de la Bruxelles a emis luni, 16 martie 2020, un ghid de management între granițele statelor membre ale Uniunii Europene (UE) care restricționează libera circulație a cetățenilor, dar care permite în continuare transportul fără restricții cu animale vii. De aceea 38 de organizații neguvernamentale, reprezentând toate statele membre ale blocului comunitar, au solicitat joi, 19 martie 2020, Comisiei Europene (CE), Consiliului de Miniștri, precum și ministerelor Agriculturii și autorităților sanitar-veterinare din toate statele UE să suspende exporturile de animale vii pe cale rutieră și navală, pentru a proteja sănătatea publică și a animalelor.

În acest context, cei de la Animals International susțin că securitatea alimentară este importantă, dar sănătatea publică nu trebuie să fie mai prejos.

„Europa este în șoc și haos din cauza crizei COVID-19, iar situația de la granițe scăpată de sub control. Sunt camioane cu animale prinse la granița cu Croația care nu mai permite accesul camioanelor cu animale. Sunt cozi de 40 km la granița dintre Polonia și Lituania și de 65 km între Polonia și Germania. Situația a devenit dramatică și la granița dintre Bulgaria și Turcia și continuă să se înrăutățească. Securitatea alimentară este importantă, dar sănătatea publică nu trebuie să fie mai prejos. Exportul cu animale vii trebuie suspendat. Animalele ar trebui să fie sacrificate la cel mai apropiat abator și să se transporte carnea. Nimeni nu va suferi de foame, animalele vor fi protejate de suferința inutilă, iar riscul răspândirii de boli va fi semnificativ redus”, a afirmat Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

Solicitările ONG-urilor vin în contextul în care potențialul de a răspândi boli prin transportul animalelor vii, pe distanțe lungi, unele dintre acestea zoonotice, este profund îngrijorător.

Și cei de la Animals Internațional și informează cu privire la soluțiile propuse de EFSA la transportul de animale, și anume abatorizarea și transportul de embrioni sau de material seminal.

„Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară (EFSA) a spus că «animalele transportate pot infecta alte animale și prezintă risc crescut pentru sănătatea publică. Este nevoie de o strategie generală pentru evitarea transportului de animale vii. Se poate transportă carne și produse alimentare finite în loc de animale vii. În cazul animalelor de reproducție se pot transporta embrioni sau material seminal»”, informează Animals Internațional.

A sosit timpul pentru o schimbare fundamentală a transportului animalelor cerută și de Federația Veterinarilor din Europa: “Animalele trebuie crescute si sacrificate cat mai aproape de locul unde s-au născut”, susțin cei din ONG-ul citat.

„Prin continuarea comerțului cu animale vii se pune în pericol nu doar siguranța animalelor, dar și sănătatea publică. Europa se confruntă cu măsuri fără precedent pentru a controla răspândirea virusului. S-au închis școli, magazine, afaceri.

Transportul public s-a redus la minim. Suntem îndemnați să stăm în case. Cu toate acestea, milioane de animale vii sunt transportate fără nicio restricție. Animalele acestea nu merg singure, ci conduse de oameni către destinații din întreaga lume. Sunt implicați șoferi, echipaje maritime, oficiali ai autorităților competente, veterinari, personalul de la frontiere, lucrătorii care încarcă și descarcă animalele din camioane și vapoare.

Riscul pentru șoferi și lucrătorii care manipulează animalele la granițe și în porturi, dar și pentru familiile lor este uriaș. Spre deosebire de alți cetățeni care intră în UE, membrii echipajelor de pe vapoare nu intră în carantină la sosirea în UE. Șoferii din UE care transportă animale vii în țări terțe riscă să infecteze pe alții sau să fie infectați ei înșiși, ceea ce va suprasolicita sistemele de sănătate fragile din țările terțe. Riscul există și când acești șoferi sau navigatori revin în UE”, a adăugat Păun.

Organizațiile atrag atenția că este imposibil ca regulamentul European 1/2005 pentru protecția animalelor să fie respectat în situația actuală, generată de pandemia Covid-19.

Principiul de bază al regulamentului este de a preveni transportul dacă se poate anticipa că acesta va cauza rănirea sau suferința inutilă.

Or, susțin cei din Animals International, în condițiile actuale, suferința animalelor este o certitudine.

Ca atare, ONG-urile solicită de urgență Comisiei Europene, Consiliului Miniștrilor și autorităților sanitar-veterinare să suspende toate exporturile terestre și maritime cu animale vii către țări terțe, precum și să suspende toate transporturile terestre între Statele Membre ale UE cu durată peste opt ore, având în vedere că nu există suficienți medici veterinari și polițiști pe durata crizei COVID-19 pentru a asigura aplicarea Regulamentului 1/2005 și pentru a răspunde problemelor expuse.

De asemenea, pe durata suspendării comerțului cu animale vii, Comisia UE și Statele Membre trebuie să asigure comunicarea rapidă cu autoritățile veterinare și contactele naționale pentru a se asigura că organizatorii de transporturi care durează mai puțin de opt ore vor evita cozile de la granițe și alte probleme.

Sursă foto: Animals International/caracter ilustrativ

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ce sancțiune a primit un şofer din Vâlcea după ce şi-a împodobit BMW-ul cu luminițe
Gabriel Cotabiță a murit cu o mare durere în suflet! Se plângea soției sale că...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Cum ar vota românii cu pregătire superioară la alegerile prezidențiale. Diaspora, marea necunoscutǎ. Surprizele studiului...
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
O tânără care a făcut un test ADN ca să afle care este istoria familiei...
Cauza morții lui Gabriel Cotabiță. Ce s-a întâmplat cu artistul de 69 de ani
Cauza MORȚII lui Gabriel Cotabiță! Solistul s-a chinuit ENORM în ultimele clipe de viață
Haos pe șosele, trafic paralizat și viscol în jumătate de ţară. Zona în care zăpada...
De ce a murit, de fapt, Gabriel Cotabiță. România, în stare de ȘOC! titlu personalizat
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
De ce boală secretă suferea Gabriel Cotabiță! Acum s-a aflat de ce transpira excesiv. Artistul...
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
Întrebare de ȘCOALĂ: Câte LATURI are Marea Piramidă din Giza?
Şoferii cu permis categoria B care dau iar examen. Regula care nu ii lasă să...
Ultima etapă. Pensionarii care mai au patru luni la dispoziție pentru a-și rezolva dosarele
De ce a murit, de fapt, Gabriel Cotabiță. România, în stare de ȘOC! titlu personalizat
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
Orgoliul și mândria l-au ţinut pe Mihai Bendeac departe de Gabriel Cotabiţă: "Iartă-mă. Deși e...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?