„Legislația de urgență adoptată de guverne din toată regiunea OSCE trebuie să includă un termen și să garanteze supravegherea parlamentară”, a declarat directorul Oficiului pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (ODIHR) al OSCE.
ODIHR monitorizează în mod sistematic conținutul și consecințele stărilor de urgență declarate ca răspuns la pandemia COVID-19.
„Este clar că statele trebuie să acționeze rapid pentru a-și proteja populațiile de pandemia COVID-19 și am înțeles că ar putea fi necesare măsuri extraordinare pentru a face acest lucru”, a declarat directorul ODIHR, Ingibjörg Sólrún Gísladóttir, potrivit comunicatului de presă emis de Oficiul OSCE pentru Instituțiile Democratice și Drepturile Omului.
„Cu toate acestea, o stare de urgență – oriunde este declarată și indiferent de motiv – trebuie să fie proporțională cu obiectivul său, și să rămână atât timp cât este absolut necesar.”
„Mi-am exprimat îngrijorarea către guvernul ungar în legătură cu contextul votului și cu măsurile incluse în proiectul de lege”, a spus Gísladóttir. „În același timp, am profitat de ocazia de a oferi sprijin, asistență și expertiză ODIHR pentru a găsi mijloace de a reacționa la această criză în conformitate cu angajamentele OSCE și cu dreptul internațional.”
La 20 martie, guvernul maghiar a depus un proiect de proiect care va extinde actuala „stare de urgență” și va da guvernului puterea de a se pronunța prin decret fără nicio supraveghere parlamentară sau limită de timp specificată. Obiectivul declarat al proiectului de lege este prevenirea, gestionarea și eliminarea epidemiei și atenuarea prejudiciului pe care îl provoacă, dar, de fapt, ar permite guvernului să ia măsuri suplimentare considerate aplicabile acestui obiectiv fără implicarea parlamentului.
Partidul Fidesz al lui Viktor Orban, care are o majoritate confortabilă în Parlamentul Ungariei, a adoptat luni o lege care acordă premierului din țara vecină o putere enormă, fără a fi atașat un termen limitat.
În timpul stării de urgență, Viktor Orban va putea să se pronunțe prin decret, fără a fi nevoie de aprobarea Parlamentului pentru noile sale legi. De asemenea, legislația îi permite guvernului să condamne la cinci ani de închisoare pe oricine răspândește „fake news” despre virus sau despre măsurile luate de stat împotriva acestuia.
Grupurile civice susţin că Guvernul Viktor Orban ar putea profita de aceste prerogative pentru intensificarea controlului asupra presei.
Alții au acuzat autoritățile UE și statele membre din Consiliul de Miniștri al UE că nu au vorbit, în urma declinului accentuat al Ungariei în ceea ce privește libertățile democratice în ultimii 10 ani, măsurate de organizațiile internaționale, cum ar fi Freedom House și articolul 19.
„Tăcerea președintelui Comisiei si Consiliului UE este asurzitoare ”, a spus Veld.
În conformitate cu dreptul internațional, legislația și măsurile de urgență ar trebui să fie necesare și proporționale. Acestea trebuie să rămână supuse supravegherii legislative și judiciare semnificative și să fie revizuite în mod regulat pentru a se asigura că sunt încă necesare, proporționale și adecvate pentru a aborda amenințarea care a dus la introducerea lor.
Toate țările din regiunea OSCE și-au asumat un angajament obligatoriu, care a recurs la statele de urgență „nu poate fi folosit pentru a anula ordinea constituțională democratică și nici nu are ca scop distrugerea drepturilor omului și a libertăților fundamentale recunoscute la nivel internațional”, a declarat directorul ODHIR.
OSCE este cea mai mare organizaţie regională de securitate, contribuind la consolidarea păcii, democraţiei şi stabilităţii pentru mai mult de un miliard de persoane. OSCE este un for pentru dialogul politic la nivel înalt asupra unei game largi de aspecte de securitate şi un instrument regional cuprinzător pentru avertizare timpurie, prevenirea conflictelor, managementul crizelor şi reabilitarea post-conflict, vizând, în esenţă, creșterea încrederii între state, prin cooperare. Prin intermediul Instituţiilor sale specializate, al unităţilor de experţi şi reţelei de Misiuni din teren, OSCE are competenţe în domenii variate, cu impact asupra securităţii comune: controlul armamentelor convenționale și măsuri de creștere a încrederii și securității; combaterea amenințărilor transnaționale; activități economice și în domeniul mediului; democratizare; promovarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, inclusiv a libertății mass-media, precum și a drepturilor persoanelor aparținând minorităţilor naționale
Sursă FOTO Pixabay.com/caracter ilustrativ