Ransomeware, infecţiile malware şi spionajul corporativ sunt doar câteva dintre riscurile cibernetice identificate de Kaspersky și pe care telemunca le aduce cu sine în contextul pandemiei de COVID-19, care a dus la o creștere exponențială a acestui tip de activitate.
„În timp ce munca de la distanţă aduce, de obicei, o mulţime de avantaje – de la un program mai flexibil, la o creştere a ataşamentului faţă de organizaţie, ca angajator, pentru generaţia Z – trebuie luate în considerare întotdeauna măsuri suplimentare de securitate, iar în mijlocul acestui transfer brusc de la birou, acasă, nu este uşor pentru organizaţii să ţină seama de toate riscurile implicate. Odată ce un dispozitiv corporativ este dus în afara infrastructurii reţelei unei companii şi este conectat la alte reţele şi la Wi-Fi, riscurile cresc dramatic. Ransomeware-ul, infecţiile malware şi spionajul corporativ sunt printre ameninţările care trebuie luate în considerare în orice moment, dar mai ales, în cazul lucrului de la distanţă, pentru că o conexiune nesigură Wi-Fi, 4G sau 5G aplifică riscul de infecţie”, susțin specialiştii sursei citate.
Potrivit reprezentanților companiei, alte riscuri includ utilizarea dispozitivelor personale în scopuri de muncă, proces care poate, mai degrabă, să aibă loc în condiţii de lucru la distanţă. În acest context, experţii evidenţiază faptul că abordarea BYOD – „aduceţi propriul dispozitiv”, care permite angajaţilor să-şi folosească propriile dispozitive la locul de muncă, a fost adoptată de multe companii, ceea ce le-a adus riscuri suplimentare.
„Phishing-ul prin intermediul site-urilor generaliste poate afecta cu uşurinţă dispozitivele şi, de asemenea, dispozitivele personale au de multe ori software depăşit – cu potenţiale vulnerabilităţi expuse. În cele din urmă, descentralizarea controlului IT şi dificultăţile în urmărirea şi securizarea dispozitivelor fac în aşa fel încât sistemele de securitate să fie şi mai vulnerabile”, susține sursa citată.
Specialiştii au și sfaturi în securitate cibernetică pentru a ajuta companiile să îşi pună la punct securitatea IT. Astfel, acestea ar trebuie să se asigure că angajaţii au tot ce le trebuie pentru a-şi desfăşura munca în siguranţă, de acasă, şi că ştiu la cine să apeleze în cazul în care întâmpină probleme de IT sau de securitate. De asemenea, companiile care au angajați în sistem telemuncă trebuie să le ofere acestora o instruire de bază în ceea ce priveşte securitatea cibernetică, precum și să ia măsuri de protecţie a datelor (protecţia prin parole la pornire, criptarea dispozitivelor şi backup integral al datelor), să se asigure că toate dispozitivele, software-ul, aplicaţiile şi serviciile sunt actualizate şi cu update-uri regulate.
Nu în ultimul rând, angajatorii în sistem remote trebuie să instaleze o soluţie antivirus fiabilă, inclusiv pe dispozitivele mobile, precum şi activarea firewall-ul, respectiv verificarea cu atenţie a protecţiei dispozitivului mobil.
Sursă foto: Pixabay/caracter ilustrativ