Plenul Curții Constituționale a României a transmis, miercuri, o serie de precizări după Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) din 5 mai 2020, pronunţată în cauza Kavesi împotriva României. Precizările fac referire și la comentariile șefului statului și ale premierului, care, potrivit CCR, folosesc argumente/ motive incomplete şi inexacte, „ceea ce pune la îndoială comportamentul constituţional loial al autorităţilor publice la adresa Curţii Constituţionale”.
Plenul Curţii Constituţionale a României, cu majoritate de voturi, a decis o serie de precizări după hotarârea CEDO în cazul Laurei Codruța Kovesi, conform unui comunicat de presă afișat pe site-ul instituției
Documentul integral:
Klaus Iohannis a atacat marți CCR, imediat după decizia CEDO. „Astăzi, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis că doamnei Kovesi i-au fost încălcate drepturi fundamentale în urma deciziei Curții Constituționale a României de revocare a sa din funcția de procuror-șef al DNA. Drepturile fundamentale ale omului depășesc frontiera unui stat, accesul liber la justiție și libertatea de exprimare sunt valori esențiale pentru o societate democratică”, a afirmat Klaus Iohannis.
„Decizia de revocare din funcție a Laurei Codruța Kovesi a fost luată de CCR pe baza unor umori și raportări subiective, dominate de influența de la acel moment a lui Liviu Dragnea și a PSD”, a declarat ieri premierul Ludovic Orban.
CEDO a decis marți că România a încălcat drepturile procurorului șef al Direcției Naționale Anticorupție revocându-i mandatul înainte de termen. Potrivit comunicatului CEDO după hotărârea adoptată de Camera în cazul Kovesi c. Romaniei (cererea nr. 3594/19) Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis, în unanimitate, încălcarea Articolului 6 § 1 (dreptul la un process echitabil) din Convenția Europeană a Drepturilor Omului și a Articolului 10 (dreptul la libertatea de exprimare) din Convenție.
„Cazul privește revocarea reclamantei din funcția de procuror șef al Direcției Naționale Anticorupție, înainte de terminarea celui de-al doilea mandat, ca urmare a criticilor făcute de aceasta cu privire la modificări legislative cu impact în domeniul corupției. Reclamanta s-a plâns de asemenea și că nu a putut contesta decizia de mai sus în fața unei instanțe.
Curtea a constatat că reclamanta nu a avut nici o posibilitate să conteste demiterea ei din funcție pentru că în cadrul unei eventuale asemenea contestații, instanțele ar fi avut competența să verifice doar aspecte formale legate de decretul prezidențial de demitere și nu argumentul principal al reclamantei, mai precis, faptul că a fost demisă neregulamentar din funcție pentru criticile aduse modificărilor legislative privind corupția.
Dreptul reclamantei la libertatea de exprimare a fost încălcat deoarece ea a fost revocată din funcție pentru aceste critici care se refereau la probleme de interes public, critici pe care le-a exprimat în exercitarea atribuțiilor sale de serviciu. Una dintre atribuțiile reclamantei în funcția de procuror șef anticorupție era să își exprime opinia cu privire la modificările legislative care puteau avea impact asupra sistemului judiciar și asupra independenței acestuia, cât și asupra luptei împotriva corupției.
Revocarea prematură din funcție a reclamantei a încălcat chiar scopul protejării independenței sistemului judiciar și a putut avea ca efect descurajarea acesteia precum și a altor procurori și judecători de a participa la dezbateri publice pe tema modificărilor legislative care afectează sistemul judiciar și independența justiției.”
CEDO amintește că în februarie 2018 ministrul Justiției – la acea dată Tudorel Toader – a propus revocarea reclamantei din funcție, referindu-se, printre altele, la trei decizii ale Curții Constituționale adoptate în legatură cu activitiatea DNA dar și la declarații publice făcute de reclamantă. Secția pentru procurori a CSM a avizat negativ, cu majoritate de voturi, propunerea de revocare, respingând criticile aduse împotriva reclamantei de către Ministrul Justiției și stabilind că nu există dovezi de management defectuos împotriva reclamantei.
„În aprilie 2018 Președintele României a refuzat la rândul lui să semneze decretul de revocare, fapt ce a atras sesizarea Curții Constituționale de către Primul Ministru. În mai 2018 Curtea Constituționala a ordonat Președintelui să semneze decretul, constatând, printre altele, că nici Președintele nici Curtea Constituționala nu sunt autorizate să evalueze motivele înaintate de Ministrul de Justiție în propunerea de revocare. Curtea Constituțională a precizat și faptul că instantele administrative pot examina doar legalitatea externă a actului adminitrativ emis în acest caz, mai precis legalitatea procedurii dar nu și oportunitatea propunerii. Reclamanta a fost revocata din functie in iulie 2018”, se arată în comunicatul CEDO.