Tot personalul instanțelor, justițiabilii, procurorii, avocații, publicul vor fi obligați să respecte o serie de reguli de distanțare socială, de protecție și de igienă în timp ce se află în sediul instanțelor, la ieșirea din starea de urgență, conform hotărârii adoptate marți de judecătorii Consiliului Superior al Magistraturii.
„Pe întreagă perioadă în care se află în incinta instanței, personalul acesteia, justițiabilii, alți participanți la procesele civile și penale, precum și publicul sunt obligați să poarte echipamentele de protecție individuale, în condiţiile stabilite prin decizia conducătorului instanței”, a decis, marți, Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
Măsurile adoptate de judecătorii CSM privind desfășurarea activității administrativ-judiciare în instanțele judecătorești sunt valabile începând cu data de 15 mai 2020, până în 31 august.
Hotărârea Secției pentru judecători a CSM a fost luată, conform comunicatului instituției, în contextul necesității adoptării unor noi măsuri care să permită instanțelor judecătorești să funcționeze în continuare în condiții de siguranță și cu mijloace adecvate pentru gestionarea crizei generate de nevoia limitării infecțiilor cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și ținând seama de necesitatea unei abordări coordonate în privința acestei situații, care să asigure o implementare unitară a măsurilor de prevenție la nivelul tuturor instanțelor din România, precum și garanții pentru toate persoanele care apelează la justiție.
În martie, secțiile pentru judecători și pentru procurori ale Consiliului Superior al Magistraturii au adoptat un set de măsuri, care au caracter de recomandare, pentru activitatea instanțelor și parchetelor, în vederea prevenirii răspândirii la nivel național a infecției cu noul coronavirus. Pe cât posibil audierile în cauzele judecată până la 31 martie se vor face în sistem de videoconferință, se prevedea atunci.
În 30 aprilie, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât extinderea listei cauzelor nonpenale ce pot fi judecate pe durata stării de urgenţă, printre acestea numărându-se şi litigiile privind achiziţiile publice.
Documentul integral:
Hotărârea nr. 734, măsuri privind desfășurarea activității administrativ-judiciare în instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020.
SECȚIA PENTRU JUDECĂTORI A CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII HOTĂRĂŞTE:
Art. I – Prin derogare de la prevederile Regulamentului de ordine interioară al instanțelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1375/2015, cu modificările și completările ulterioare, în perioada 15.05.2020 – 31.08.2020, activitatea administrativ-judiciară a instanțelor judecătorești se va desfășura cu luarea în considerare a următoarelor reguli:
(2) Pentru accesul în arhiva instanței în vederea consultării dosarelor, președintele poate stabili intervale orare alocate distinct avocaților, consilierilor juridici, practicienilor în insolvenţă, experților şi interpreților.
(2) Atunci când refuză primirea unei persoane ce prezintă simptome de infectare cu SARS-CoV-2, persoana responsabilă din cadrul detașamentului de pază înștiințează de îndată președintele instanței sau persoana desemnată de acesta și, dacă este cazul, președintele completului de judecată, pentru a fi dispuse măsurile administrative sau judiciare necesare.
(3) În măsura în care este posibil, se recomandă ca intrarea şi ieşirea din sediul instanţei să se facă pe căi de acces separate.
(2) La stabilirea listei de şedinţă pe intervale orare, preşedintele completului va avea în vedere duratele de timp necesare, de suspendare a ședinței de judecată pentru aerisirea/dezinfectarea sălii de ședință.
(3) Gruparea pe intervale orare se aplică și dosarelor în privința cărora a fost fixat termen de judecată după data de 14.05.2020, în acest caz intervalul orar urmând a fi adus la cunoștința participanților față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită, în condițiile alin. (1). Pentru cauzele în care termenul de judecată se fixează începând cu data de 14.05.2020, intervalele orare aferente vor fi menționate în citațiile care se vor emite ulterior acestei date.
(2) Lăsarea dosarelor la a doua strigare se încuviințează de președintele completului de judecată, în intervalul orar prestabilit pentru grupul de cauze din care face parte şi cauza respectivă. Dispozițiile art. 121 alin. (5) teza I din Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești nu sunt aplicabile.
(2) În cauzele penale, desfăşurarea şedinţei de judecată prin videoconferinţă se va face în condiţiile Codului de procedură penală sau ale legilor speciale, cu respectarea principiilor care guvernează procesul penal.
(2) Înscrisurile eliberate în temeiul cererilor prevăzute la alin. (1) se vor transmite în principal prin poştă sau, dacă persoana care a formulat cererea solicită, prin poştă electronică.
Art. II – Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1375/2015, cu modificările și completările ulterioare, se aplică, în măsura în care prevederile prezentei hotărâri nu sunt contrare.
Art. III – Prezenta hotărâre se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii și se comunică instanțelor judecătorești, Ministerului Public, Uniunii Naţionale a Barourilor din România, Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti din România, Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România.
Dată în Bucureşti, la data de 12.05. 2020
Judecător Nicoleta Margareta Ţînţ
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii