O analiză a pieței hoteliere realizată de o firmă de consultanță și mai mulți experți din industria ospitalității indică schimbări în modul de folosire a spațiilor de cazare, dar și a celor dedicate evenimentelor de business, în contextul în care această ramură a economiei a fost profund afectată de restricțiile impuse pentru gestionarea pandemiei de COVID-19.
Potrivit studiului făcut de firma de consultanță EST Hospitality, împreună cu mai mulți experți în turism și ospitalitate, privind tendințele pe piața hotelieră post-COVID-19 și schimbările care vor apărea, spațiile de lucru/co-working se mută pe termen scurt/mediu în hoteluri care au spații publice generoase pentru distanțare socială, care au implementat protocoale de curățenie auditate periodic și oferă o gamă variată de servicii.
Din cauza crizei COVID-19, sectorul HoReCa va pierde 2,4 miliarde de euro din totalul cifrei de afaceri, iar din 400.000 de angajaţi, 320.000 vor fi concediaţi, estimează Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA). Conform celor mai recente estimări din partea autorităților, redeschiderea teraselor este planificată pentru data de 1 iunie, iar sezonul estival din România, de la 15 iunie.
Hotelierii trebuie să respecte o serie de măsuri de protejare împotriva COVID-19 pentru funcționarea structurilor de primire turistice în starea de alertă, conform ordinului comun al Ministerului Economiei și Ministerul Sănătății.
În starea de alertă, instituită luni prin HG 394/2020 și încuviințată miercuri de Parlament, sunt suspendate zborurile efectuate de operatorii economici din aviație spre Austria, Belgia, Confederația Elvețiană, Franța, Germania, Iran, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Regatul Țărilor de Jos, Spania, Statele Unite ale Americii și Turcia, și din aceste țări către România pentru toate aeroporturile din România.
Contracția cererii generate de măsurile de protecție Covid-19 – închiderea granițelor și a spațiului aerian pentru multe destinații sursă pentru turismul de business și leisure – și măsurile de perspectivă pentru distanțare socială, precum cele referitoare la restaurante, terase, săli de conferințe, număr participanți la evenimente, anunță un declin al gradului de ocupare a camerelor hoteliere pentru semestrul 2, 2020 și semestrul 1, 2021, arată analiza transmisă joi, printr-un comunicat de presă.
„A apărut, astfel, o nouă oportunitate de piață pentru chiriașii spațiilor de birouri de tip co-working și a firmelor mici care ocupau spații în vile și clădiri de birouri de mici dimensiuni. Astfel, hotelurile care au spații generoase care să asigure condițiile de distanțare socială și protecție sanitară prin proceduri clare și certificate, au început deja să primească solicitări din partea acestui segment de cerere. Camerele neocupate vor putea fi închiriate în regim de spații de lucru atât pe termen scurt (ex.: câteva zile) dar și pe termen mediu și lung. Chiriașii vor avea la dispoziție grupul sanitar propriu aferent camerei, curățenie făcută de personalul din hotel și acces la toate serviciile locației (ex.: room service, închiriere săli conferințe, acces la restaurant și zona SPA & fitness). Nu în ultimul rând, deținerea unui spațiu de lucru într-un hotel afiliat la un lanț hotelier prestigios are un impact pozitiv și asupra imaginii chiriașului”, indică analiza citată.
O altă tendință se referă la închirierea camerelor de hotel drept spații de meeting pentru întâlniri cu un număr restrâns de participanți, precum organizarea de sesiuni de interviuri, ședințe cu 2-4 participanți.
„Pandemia COVID-19 va modifica, cu siguranță, modul în care oamenii trăiesc, călătoresc și muncesc, precum și așteptările din partea industriei ospitalității”; consideră Diana Zoican, Director Sales & Marketing Radisson BLU & Park INN by Radisson Bucharest. În acest context, compania a decis ca hotelurile din București, Radisson Blu și Park Inn by Radisson, parte a Radisson Hotel Group, să fie validate de către SGS (Société Générale de Surveillance), o companie mondială de inspecție, verificare, testare și certificare cu privire la măsurile de curatenie, igienă si dezinfectare implementate.
„Totodată, considerăm că este un moment prielnic pentru diversificarea serviciilor noastre prin zone de lucru funcționale ca birou în această perioadă, în linie cu nevoile clienților noștri. În același timp, am făcut toate demersurile necesare pentru a oferi un nivel sporit de confort clienților cu șederi pe termen lung și pentru cei care doresc să-și petreacă timpul într-un mediu controlat și fără griji. Acesta include 4 restaurante cu specific internațional, grădina interioară, sala de fitness și piscină interioară și exterioară”, a detaliat Diana Zoican.
Conform analizei, reducerea numărului de zboruri zilnice directe către/dinspre principalele capitale europene va însemna un surplus de nopți de cazare în piață.
Astfel, specialiștii estimează că la reluarea transportului aerian (luna iunie) către principalele piețe sursă (de turism de business și leisure), companiile aeriene vor opera un număr extrem de limitat de curse pe săptămână (ex. înainte de pandemie erau multe zboruri zilnice și extrem de multe variante de conexiune cu alte aeroporturi regionale). Drept urmare, segmentul de turiști de business care nu optau pentru cazare la hotel datorită existenței multor variante de a se întoarce în aceeași zi în țara de origine, vor forma un segment nou de cerere pe piață. Chiar și echipajele acestor companii aeriene vor trebui să înnopteze 1-3 nopți la București sau în alte orașe din țară.
„Segmentul MICE în anul 2020 va avea o contracție de 85% față de anul 2019. Vor continua să se deruleze evenimentele (sociale, traininguri ale companiilor, programe de formare profesională finanțate din fonduri europene) cu 20-30 de participanți per eveniment și care să păstreze regulile de distanțare socială. Hotelurile cu capacități mari de spații de conferințe (ex. săli de evenimente de 100-500 mp) și spatii outdoor generoase vor fi cele mai avantajate”, se arată în analiză.
Turismul de incoming pentru destinația Romania vine cu cereri de pachete garantate pentru individuali și grupuri mici, spun reprezentanții industriei.
„Există solicitări pentru circuite de incoming pentru individuali sau grupuri mici, cu date fixe și plecări garantate pentru a fi comercializate on-line și a combina mai multe țări, precum România-Bulgaria-Grecia, zona Balcanilo. Partenerii externi care vând circuitele turistice în România nu vor o reducere a tarifelor existente ci, mai curând o îmbunătățire a calității serviciilor (ex. cazare a grupurilor de la 3 la 4 stele sau de la 4 la 5 stele)”, a explicat Ovidiu Tudor, Președinte Asociația Incoming România.
Pe de altă parte, un segment care se estimează că încă nu se va redresa este cel al apartementelor închiriate în regim hotelier.
Astfel, zonele de închiriere apartamente individuale în blocuri de locuințe în marile orașe vor fi puternic afectate iar turiștii se vor îndrepta către alte structuri de cazare (hoteluri, hoteluri-apartament etc.) pentru că percepția asupra modului cum se igienizează spațiile nu este favorabilă și turiștii nu vor să-și mai asume riscuri, arată analiza.
Reprezentanții industriei au făcut un apel, referitor la regulile COVID-19, ca hotelul să nu fie perceput ca un spital. „Dincolo de utilitatea incontestabilă a măsurilor de protecție și prevenție Covid-19, este important ca percepția turiștilor asupra spațiilor de primire turistică să nu fie afectată iremediabil, astfel încât să se formeze o asociere hotel-spital. Industria ospitalității trebuie să păstreze intangibilă noțiunea de confort – zâmbet –relaxare și nu frică sub toate formele ei”, au conchis autorii analizei.