Psihiatrul Gabriel Diaconu consideră că păstrarea copilul în obscurantism, lăsarea dezvoltarea sexualității lui în parcursul ei natural, va duce fără doar și poate, în mod natural, și la evenimente extrem de traumatizante, respectiv cele care se dorește să fie prevenite prin educația sexuală în școală.
Invitați la Gândul Live, Ioana Picoș, reprezentanta Coaliției pentru familie, și psihiatrul Gabriel Diaconu și-au susținut punctele de vedere cu privire la educția sexuală în școli, în contextul dezbaterii din mediul politic.
https://www.youtube.com/watch?v=_1w2o3mpLjA
Președintele USR, Dan Barna, le-a cerut miercuri parlamentarilor PSD și PNL să nu blocheze predarea educației sexuale în școli, prin adoptarea unui articol care modifică legea și prevede introducerea unui acord scris din partea părinților pentru desfășurarea orelor de educație sexuală. Modificarea este susținută de PSD și PNL.
„Eu sunt pentru educație pentru viață. Din punctul meu de vedere, educația sexuală comprehensivă nu ajută. Educația sexuală comprehensivă înseamnă să fie explicit. Or, copiii știu foarte bine ce înseamnă sexul, au auzit oricum de boli cu transmitere sexuală și au auzit de prezervativ. Problema nu este că nu ar știi, problema e de ce, de exemplu în Marea Britanie de mai mult de 10 ani există educație sexuală comprehensivă bolile cu transmitere sexuală și sarcinile sunt foarte multe, sunt în creștere, nu în scădere. Nu că nu a rezolvat problema, a agravat-o”, a spuns Ioana Picoș, la Gândul Live.
Potrivit Ioanei Picoș, numărul acestor situații a scăzut în Marea Britanie când s-a vorbit de abstinență. „De fapt, aceasta este foarte importantă și ne ferește de boli cu transmitere sexuală. Copiii nu mai înțeleleg că actul intim sexual trebuie să fie legat de iubire, nu este un sport”, a precizat reprezentanta Coaliției pentru familie.
„Nu am rolul de a mă pune în tabere, dar am minima autoritate de a face câteva observații pe fond: nici în 2021 nu ne simplu să pronunțăm cu toată gura cuvântul sex și sexualitate. Iar la nivelul autorității, nevoia asta bolnăvicioasă de a deghiza lucrurile cumva grăiește mai mult decât aș putea eu să o fac despre ambivalența autorității, pe undeva despre șiretenia autorității, dar și despre imaturitatea autorității”, consideră psihiatrul.
„Până la urmă, să discuți despre sex nu împinge pe nimeni spre comportament, la fel cum să discuți despre droguri sau despre sinucidere sau politică sau fotbal nu ne transformă în drogați, politicieni sau fotbaliști. Este o conversație. Să spui că e un subtip de conversație care e inadecvat minorilor are cumva un sens, pe de altă parte, să negi dreptul copilului la educație în sănătate este egalmente periculos. Să păstrezi copilul în obscurantism, în umbră, în întuneric și să lași, în ghilimele, dezvoltarea sexualității lui în parcursul ei natural, fără doar și poate, în mod natural, va duce și la evenimente extrem de traumatizante, cum sunt tocmai lucrurile pe care căutăm să le prevenim”, este de părere Gabriel Diaconu.
Psihiatrul consideră că, într-adevăr, educația sexuală comprehensivă nu e suficientă, dar este singurul punct de vedere împărtășit cu reprezentanta Coaliției pentru familie. „Cred că practica abstinenței nu eprima dată când e prozelitată, din păcate are ceva serpentine în subteranul ei”, spune psihiatru, făcând referire la startul viații sexuale și la experiențele de dorit.
„Sunt în tabăra copiilor”, susține psihiatrul care precizează că s-a contatat consistent observațional că, de la vârste foarte mici, copiii, în interacțiunea cu ceilalți și mai ales via tehnlogie, sunt expuși unui fenomen pe care nu sunt echipați să îl înțeleagă.
„Educația este un bun care trebuie oferit, e un bun pe care i-l dai copilului prin contractul ăsta cetățenesc, ne ocupăm de sănătatea copiilor. Și o bună sănătate presupune la origine și un bun vocabular. Și cred că să manifești o falsă și ipocrită pudoare față de ceea ce înseamnă educația sexuală și să spui – Sexul nu e un cuvânt bun, să îi spunem sanitară – falsifică premiza. Este despre sex, iar sexul nu e contactul dintre un penis și un vagin, sexul este despre atât de multe lucruri, încât probabil prima lecție de educație sexuală ar trebui să fie de reabilitare a cuvântului sex și sexualitate”, consideră psihiatrul.