Vali Porcișteanu, campion național de raliuri, a comentat la Gândul Live accidentele rutiere care au avut loc în ultima perioadă. Pilotul îi sfătuiește pe șoferi să fie întotdeauna foarte atenți la ceilalți participanți la trafic, să acționeze fin, cu calm, în situația unei acvaplanări și să aibă grijă ca pasagerii din spate să poarte centura de siguranță.
Ieri, pe Autostrada Soarelui a avut loc un accident cumplit în zona localității Fundulea. Șoferul unui Porsche Panamera, în vârstă de 35 de ani, a murit pe loc după ce a lovit parapetul despărțitor dintre cele două direcții de mers. Din primele cercetări, se pare că din cauza vitezei și a ploii abundente, omul a pierdut controlul volanului. În mașină se mai aflau trei pasageri, un bărbat de 25 de ani și două femei, de 27, respectiv 35 de ani, cu toții suferin multiple răni. Patru echipaje medicale și o autoutilitară de descarcerare au intervenit la fața locului.
În ceea ce privește acest accident, pilotul atrage atenția asupra „păcălelii” mașinilor scumpe, ale căror sisteme dau impresia șoferilor că fac lucruri în locul lor.
„Aici e o păcăeală foarte mare pe care o iau mulți oameni. Aceștia cred că mașina dacă este foarte scumpă face totul pentru ei. Chiar dacă mașina are toate sistemele din lume, dacă șoferul intervine asupra lor, acestea nu mai pot face nimic. E posibil să fi făcut o acvaplanare. A fost de ajuns să tragă mai tare de volan, iar mașina a făcut o piruetă. Nu trebuie să fi avut o viteză prea mare. Se fac manevre foarte ageresive. În aceste situații trebuie să reacționezi fin, cu calm. Într-o acvaplanre mașina tinde să pivoteze, dacă, să spunem că intră într-o baltă și roata din dreapta are mai multă apă. E de ajuns cât u să te sperii și să tragi de volan”, a declarat Vali Porcișteanu la Gândul Live.
De asemenea, pilotul a comentat și incidentul din Azuga, în care un autocar a luat foc pe șosea. Este recomandat ca sistemul electric al mașinii să fie verificat regulat, iar în momentul unui incendiu este bine să reacționăm cu calm și să încercăm să stingem focul cu extinctorul. Totuși, sunt situații în care extinctoul nu face față. De asemenea, în momentul în care ia foc ceva sub capotă, aceasta trebuie ridicată încet, nu brus, pentru că oxigenul ar putea provoca exitenderea flăcării: „Ridici ușor capota, dai cu extinctorul pe sub capotă .Trebuie să ai extinctor, să știi să-l folosești, să nu te temi, sunt mai mulți factori. Din când în când e bine să ne verificăm sistemul electric. Mai ales când plecăm la drum lung”, a explicat pilotul.
Pilotul a făcut o serie de recomandări în trafic. Mai întâi, șoferii trebuie să se asigure că toți pasagerii, inclusiv cei din spate, poartă centura de siguranță: „Într-un accident, un pasager de 80 kg din spate care nu poartă centura lovește scaunul din față cu o greutate de 6 tone. Cu toată centura pe care o poartă cel din față, vine camionul peste el, adică pasagerul din spate care nu poartă centura”.
De asemenea, pilotul îi sfătuiește pe șoferi să fie permanent atenți la participanții din trafic, mai ales într-o coloană: „Când mă opresc într-o coloană sunt extrem de atent. Pentru că poate să vină oricând, oricine peste tine. Dacă vezi că cineva nu oprește bagi a întâia și depășești”, a menționat pilotul la Gândul Live.
Atenția este importantă, iar viteza ucide numai în condițiile în care este utilizată în locuri cu riscuri.
„Trebuie să ne ferim. Să fim ca într-o luptă. În defensivă. Nu viteza pură ucide, ci oprirea de la viteză mare. Nu trebuie să oprești brusc, ci progresiv. Dar dacă tu îți iei măsuri de siguranță, te asiguri că nimeni nu ar putea să vină în fața ta, viteza nu ucide”, a explicat pilotul.