Cei mai mulți dintre români (67%) par a fi foarte convinși că problema coronavirusului va dispărea până la finele anului 2020, în timp ce numai 22% dintre cei chestionați cred că pandemia va dura mai mult timp.
În acest context, 61% dintre respondenții chestionarului realizat de Frames, la comanda Hygienium, consideră că sfârșitul pandemiei va fi asigurat de un vaccin, 22% consideră că imunizarea de masă va juca un rol important în această evoluție, iar 12% estimează că tehnologia și măsurile de siguranță și securitate vor fi decisive în acest demers.
Dincolo de informațiile alarmante prezentate în spațiul public, românii sunt, în general, optimiști în privința evoluției pandemiei.
Totuși, un procent de 92% dintre cei intervievați au recunoscut au fost afectați într-un fel sau altul de pandemia de COVID-19, mai ales de restricțiile impuse de autorități. Numai 6% nu au fost afectați de această perioadă, iar 2% nu au răspuns.
Întrebați cum s-au protejat în această perioadă, cei mai mulți au indicat folosirea măștii sanitare, pe care, de altfel, 47% o consideră cea mai eficientă măsură împotriva coronavirusului COVID-19.
Dincolo de masca de protecție, românii au apelat la produsele dezinfectante mai mult ca niciodată. De altfel, 39% dintre ei consideră că folosirea gelurilor dezinfectante și a altor produse de acest tip creează o barieră eficace în fața posibilei infectări.
Întrebați care cred că este cea mai eficientă măsură pentru a stopa răspândirea coronavirusului, pe lângă masca de protecție și produsele dezinfectante, menționate de majoritatea respondenților, 9% au considerat drept importantă asigurarea unei igiene corespunzătoare, iar 5% au menționat distanțarea socială drept o barieră importantă în prevenirea extinderii îmbolnăvirilor.
Cu toate că normele și protocoalele de securitate dispuse de autorități au generat multe semne de întrebare, dovadă părerile împărțite în privința clarității acestora (44% le consideră clare și precise în timp ce 42% văd contrariul), cei mai mulți dintre respondenți au folosit cel puțin o metodă de protecție în această perioadă.
Dincolo de masca de protecție, promovată puternic la nivel social, dezinfectantele (geluri, spray-uri, etc.) și-au găsit un rol semnificativ în obiceiurile de consum. Ca atare, produsele dezinfectante pe bază alcool 70%, avizate de Ministerul Sănătății, s-au aflat în prim-plan.
În plus, 56% dintre respondenți au declarat că au folosit produse dezinfectante de mai multe ori pe zi, iar 32% o singură dată pe zi. Doar 10% dintre cei chestionați au afirmat că au folosit astfel de produse uneori, nu în fiecare zi, și numai 2% nu le-au folosit.
Un procent de 48% din totalul celor intervievați au folosit dezinfectantele la cumpărături sau în alte zone de activități sociale, 28% la serviciu și 21% acasă.
Întrebați de unde au cumpărat produse și materiale dezinfectante (geluri, șervețele etc.), 53% au declarat că le-au cumpărat de la supermarket/hipermarket/magazine mari, 21% de pe internet, 17% din farmacii și 9% din magazinul de proximitate.
Studiul a mai relevat faptul că un procent de 39% dintre respondenți consideră marca de dezinfectante drept principalul element care face selecția la raft, în condițiile în care majoritatea (58%) celor chestionați consideră că nu există multe informații despre compoziția materialelor dezinfectante, iar 72% consideră oferta de pe piață drept insuficientă.
Întrebați cât de informați sunt despre compoziția materialelor dezinfectante, 23% au declarat că îi interesează în primul rând efectul, nu compoziția, iar 19% au afirmat că au informațiile esențiale.
În plus, 23% aleg produsele de protecție sanitară în funcție de preț, 21% se uită la specificațiile produsului, 11% aleg în funcție de disponibilitatea produselor, iar 6% din alt motiv.
Întrebați cât de mulțumiți au fost de calitatea gelurilor dezinfectante și a produselor asociate, cei mai mulți dintre respondenți (52%) s-au declarat mulțumiți, în timp ce 43% au reclamat calitatea neconformă a multor produse de pe piață.
Barometrul de opinie a fost realizat pe un eșantion reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel național.
La studiu au participat persoane active, angajați, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) și superioare (57%), participanți activi la viața socială.