Dosarul demonstrațiilor anti-Guvern din 10 august 2018 – o zi în care ”Mitingul Diasporei” s-a transformat într-o manifestație violentă – a fost clasat, dar, între filele lui, se ascund informații-bombă. Procurorii DIICOT au descoperit în amănunt cum a fost trasat milimetric planul unei ”Revoluții” și cum ar fi urmat să fie înlăturat Guvernul Dăncilă cu ajutorul ”activiștilor” din online.
GÂNDUL.RO dezvăluia în premieră (DETALII AICI) că soluția care urmează a fi anunțată de procurorii DIICOT este cea de clasare, iar acum vă prezintă – în exclusivitate – o parte dintre constatările pe care anchetatorii le-au subliniat în voluminosul dosar al ”Mitingului Diasporei”. Pe parcursul anchetei, au fost audiați aproape 1.300 de martori, printre care sute de victime ale violenţelor, au fost analizate înregistrări audio și video, s-a stabilit, punctual, desfășurarea evenimentelor care au degenerat și s-au transformat în lupte de stradă.
Procurorii DIICOT precizează în referatul de clasare că mitingul din 10 august a avut ca ”țintă” – precizată în mod expres de ”exponenți ai unor grupuri de inițiativă civică” – ocuparea sediului Guvernului României.
În cazul în care forțele de ordine nu permiteau ”ocuparea pașnică” a sediului Guvernului, manifestanții ar fi trebuit să reacționeze violent – așa cum s-a și întâmplat, de altfel -, iar cuvântul de ordine era ”Revoluție”.
”Îndemnul pe care exponenți ai unor grupuri de inițiativă civică l-au transmis public, anterior datei de 10.08.2018, a fost acela că, în 10 august, în Piața Victoriei din București, participanții la adunarea publică de protest ”Mitingul Diasporei” vor forța ”în legitimă apărare” ocuparea sediului Guvernului României într-un demers ”pașnic” căruia dacă jandarmeria i se va opune va legitima actele de violență ce vor urma. Cu alte cuvinte, împotrivirea Jandarmeriei în a permite protestatarilor, în data de 10 august 2018, să ocupe sediului Guvernului va reprezenta acel act de provocare din partea jandarmilor la violențele ce aveau să urmeze în conformitate cu ”Carta Drepturilor Omului care ne dă dreptul la Revoluție”, se arată în referatul DIICOT.
”În 10 august la București să facem tot ceea ce n-am făcut până acum. Suntem în legitimă apărare. În 10 august va trebui să ocupăm Guvernul. Violențe vor fi numai dacă Jandarmeria le va provoca. Ei trebuie să ne lase pe noi în curtea Guvernului. Suntem în legitimă apărare, despre asta este vorba. Este foarte important ca tot ceea ce se va întâmpla în 10 august să atragă atenția lumii întregi”
Extras din referatul DIICOT
Potrivit informațiilor inserate în acest referat DIICOT, protestatarii considerau că au tot dreptul să pătrundă în clădirea Guvernului, fiind vorba despre ”un loc public”. Și, așa cum s-a stabilit pe parcursul anchetei, manifestanții nu s-au rezumat doar la acest ”nivel declarativ”.
”Pusă în cheia: ”Curtea/clădirea Guvernului este loc public și avem dreptul să fim acolo”, pentru clarificarea regimului juridic aplicabil obiectivului ”Sediul Guvernului României” reamintim dispozițiile HG nr.1486/2005 – privind asigurarea pazei și protecției obiectivelor, bunurilor și valorilor cu efective de jandarmi – potrivit cu care sediul Guvernului României constituie obiectiv de importanță deosebită pentru activitatea statului a cărui pază și protecție este asigurată cu efective de jandarmi potrivit Planului de Pază aprobat. Dacă ar fi rămas doar la nivel declarativ, scenariul creionat de *** și *** anterior datei de 10.08.2018 ar fi trecut, poate, neobservat. Cursul evenimentelor din data de 10.08.2018 sugerează însă altceva. Doar spiritul clamat al asumării propriilor acțiuni a rămas în cazul liderilor acționali la nivel declarativ, aceștia revendicându-și calitatea de persoane vătămate ale cursului unor evenimente pe care și le-au dorit și urmărit a se realiza”, precizează procurorii DIICOT.
Materialul probator administrat în cauză nu a relevat elemente de context/conținut care să plaseze într-o cheie de premeditare/conspirativitate acțiunile desfășurate de autorități premergător datei de 10.08.2018, corelativ cu evenimentele concrete ce au avut loc în data de 10.08.2018 și în noaptea de 10/11.08.2018, fapt de natură a plasa analiza actelor de violență susceptibile a fi fost nejustificate, înregistrate pe parcursul manifestației publice de protest, la nivel de responsabilitate individuală a fiecărui autor.
În urma cercetării efectuate, procurorii DIICOT au constatat că a existat un ”plan de acțiune” bine pus la punct, fiind precizate chiar și reperele orare care trebuiau respectate. Iar sediul Guvernului trebuia ocupat de manifestați între 15.00 și 15.30.
”Noi va trebui în 10 august să mergem să ocupăm Guvernul”, spuneau liderii ”Mitingului Diasporei”, se precizează în referatul DIICOT.
”Liviu Dragnea și cu toată camarila lui nu or să cedeze în fața strigătelor noastre. De aceea vă propun un plan de acțiune”
În data de 10.08.2018, începând cu ora 07.00, Direcţia Generală de Jandarmi a Municipiului Bucureşti (DGJMB) a realizat progresiv dispozitivul de ordine publică pentru mitingul ce urma a se desfăşura în Piaţa Victoriei din mun. Bucureşti, fiind dispuse efective de jandarmi atât în zona de desfăşurare a acestuia, cât şi în alte zone de interes, inclusiv în principalele puncte de intrare în mun. Bucureşti.
Dispozitivul instituit începând cu ora 1200 a fost unul defensiv şi nu constituit pentru executarea unei intervenţii în forţă. La momentul desfăşurării primelor evenimente cu impact în planul ordinii publice (ora 1625), niciunul din jandarmii aflaţi în dispozitiv, la contact, nu era echipat cu mijloace de protecţie şi nu avea asupra sa materiale de intervenţie pentru restabilirea ordinii publice (ţinuta a fost cea de serviciu, bluză cu mânecă scurtă, şapcă).
Analiza informaţiilor din ”surse deschise” a evidențiat punctele-cheie conform cărora s-a pregătit mitingul din 10 august 2018, iar procurorii DIICOT le-au scos în evidență în cuprinsul referatului:
”Având în vedere contextul menționat anterior (pe parcursul zilei și serii au existat incidente între manifestanți și forțele de ordine; se aruncau în jandarmi cu sticle, borduri sparte, sticle de coca-cola; pe măsura trecerii timpului acțiunile violente au căpătat încet-încet amploare, iar o dată cu lăsarea întunericului, după orele 2200, violențele au început să escaladeze; situația agresării celor doi jandarmi, bărbat și femeie) am apreciat că este necesară aprobarea mea pe ordinul de intervenție în forță”
Speranța Cliseru – Prefectul Capitalei
Fluxul informaţional pentru acest eveniment a relevat faptul că elementele de mesaj utilizate în promovarea organizării manifestaţiei de protest erau orientate inclusiv spre derularea unor acţiuni radicale/ilegale/violente.
Pentru respingerea atacurilor, în scop defensiv, jandarmii aflaţi în zona de contact au utilizat mijloacele şi materialele din dotare, inclusiv spray-urile individuale cu substanţe iritant-lacrimogene şi pulverizatorul de capacitate mărită, acumularea unor astfel de substanțe în perimetrul Piața Victoriei fiind rezultatul frecvenței și a frontului de acțiune pe lungimea căruia s-a intervenit. Au fost înregistrate situații în care pulverizatorul de capacitate mărită (PCM) s-a defectat, afectând prin gradul de împrăștiere necontrolată a substanțelor iritant-lacrimogene atât protestatari cât și militari aflați în dispozitivul de ordine publică.
La ora 16.00, efectivele de jandarmi au desfăşurat o acţiune de înlăturare a unei situaţii cu consecinţe asupra desfăşurării paşnice a manifestaţiei de protest, în contextul în care un grup de aproximativ 100 protestatari, aflaţi în deplasare dinspre Piaţa Universităţii, în momentul ajungerii în Piaţa Victoriei s-a oprit pe carosabil în faţa Muzeului Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa”, pe trecerea de pietoni, refuzând intrarea în alveola centrală.
Concomitent, un grup de persoane aflate în alveolă s-au alăturat acestora, gruparea compactă (cca 700 persoane) părăsind, în totalitate, zona delimitată şi blocând circulaţia rutieră. Imaginile surprinse la fața locului sugerează faptul că direcția de deplasare a protestatarilor a fost dirijată de persoane din rândul acestora.
La ora 16.22, masa de manifestanţi s-a deplasat spre intrarea în sediul Guvernului României, forţând dispozitivul de jandarmi constituit la limita alveolei centrale din faţa obiectivului.
La ora 16.25, urmare situației înregistrate, comandantul misiunii de asigurare/menținere a ordinii publice, mr. Cazan Laurențiu, a dispus echiparea întregului efectiv participant la misiune cu mijloace de protecție și mijloace de intervenție specifice, înlocuirea efectivelor aflate la post în faţa Guvernului (așa cum am văzut, la momentul creării dispozitivului, efectivele nu erau dotate cu mijloace de protecţie ori materiale de intervenţie) cu efective echipate şi dotate cu materiale şi mijloace de protecţie şi intervenţie, respectiv efectuarea unor acţiuni de împingere a manifestanţilor în vederea restabilirii ordinii publice și înlăturării pericolului din zona obiectivului vizat de acțiunile protestatarilor.
O parte dintre manifestanţi au exercitat acţiuni violente asupra dispozitivului de jandarmi, în care au aruncat cu sticle și pietre, succesiv, în reprize, la ora 16.53 fiind rănit un ofiţer (transportat la spital).
”Începând cu această oră, efectivele Jandarmeriei Române au folosit materialele şi mijloacele din dotare, inclusiv substanţe iritant-lacrimogene, punctual, pe direcţia unde se aflau persoanele care se manifestau violent, în scopul împiedicării pătrunderii în obiectiv, asigurării protecţiei personalului, respectiv realizării manevrei de forţe în vederea izolării şi extragerii din mulţime a persoanelor violente, operațiuni sortite de cele mai multe ori eșecului în condițiile în care protestatarii asumați ca fiind pașnici dezavuau prin huiduieli, gestică și manifestări violente demersurile forțelor de ordine”, se menționează în referatul DIICOT.
Secția Parchetelor Militare a apreciat că, atât violențele exercitate asupra forțelor de ordine deplasate pentru deblocarea autospecialelor de intervenție SAS cât și violențele exercitate asupra celor doi jandarmi prinși în mulțime au făcut parte dintr-un scenariu creat artificial de Jandarmeria Română și amplificat emoțional pe parcursul conferinței de presă din data de 11.08.2018 în motivarea legalității și justificarea necesității realizării intervenției în forță.
Referatul întocmit de DIICOT în urma cercetărilor efectuate pentru a se stabili toate circumstanțele care au dus la violențele din 10 august 2018 se încheie soluție de CLASARE a cauzei.
1. Clasarea cauzei sub aspectul săvârșirii, în formă tentată prev.de art.412 alin.2 Cod penal, a infracțiunii de acțiuni împotriva ordinii constituționale prev.de art.397 alin.2 Cod penal;
2. Cheltuielile judiciare avansate de stat rămân în sarcina acestuia.
Totodată, se mai precizează:
”Declinarea competenței de efectuare a urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de purtare abuzivă, abuz în serviciu şi neglijenţă în serviciu, prev. de art. 296, art. 297 şi art. 298 din Codul penal, constând în aceea că ”în data de 10.08.2018, începând cu ora 1800, cu ocazia mitingului organizat în zona Piaţa Victoriei din mun. Bucureşti, au avut loc incidente violente în care au fost implicate forţele de ordine din cadrul Jandarmeriei Române, în urma cărora a rezultat rănirea mai multor persoane”, în favoarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare”.