Gestionarea banului public, mămăliga fierbinte din orice guvernare. Nici actualul Executiv nu face notă discordantă, după cum arată un recent raport al Curții de Conturi, care dezvăluie că abaterile financiar-contabile estimate pentru perioada stării de urgență sunt de 659 de milioane de lei!
Și asta nu e tot, căci prejudiciile se ridică la 38,3 milioane de lei, anunță Curtea de Conturi! Se sesizează vreun organ al statului? În acest sens, depune cineva vreo plângere? Întrebări fără sens, căci Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență a fost înaintat Parlamentului, iar acolo știm cu toții ce soartă au astfel de anchete.
Documentul cu pricina are la bază un control amplu, desfășurat în perioada mai-iulie 2020, la 949 de entități din administrația publică centrală și locală. Ca să poată efectua un control cât mai eficient și rapid, Curtea de Conturi a mobilizat peste 700 de auditori publici externi.
Din verificările Curții de Conturi, reiese că, până la 30 iunie 2020, statul român a avut cheltuieli pentru combaterea pandemiei (de la bugetul de stat, bugetele locale și bugetul asigurărilor de șomaj) în valoare de 5 miliarde de lei!
Din această sumă, 73% reprezintă plata indemnizației acordate pe perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului; vorbim despre 3,69 miliarde de lei! Un procent de 13% îl reprezintă indemnizațiile acordate altor categorii de personal, ale căror activități au fost întrerupte ori s-au derulat la un nivel foarte scăzut (în sumă de 662 de milioane lei), iar 5,3%, cheltuieli privind stocurile de urgență medicală (266 de milioane de lei).
Cu alte cuvinte, statul român a cheltuit doar 5% din acești bani pentru urgențe medicale, restul a fost un cadou liberal oferit firmelor care activează pe piața din România (în principal, corporații și multinaționale).
„Curtea de Conturi a României, ca instituție supremă de audit, și-a propus să ofere o analiză obiectivă a felului în care au fost gestionate resursele publice în perioada stării de urgență și să sprijine instituțiile publice în a-și crea mecanisme eficiente de răspuns la criză. Raportul este rezultatul unui efort susținut la nivelul tuturor structurilor Curții de Conturi, ținând cont de context, de restricțiile inerente aduse de pandemie, de la ajustarea programului anual de acțiuni, până la adaptarea modului de lucru care a obligat la distanțare fizică.
În toate acțiunile noastre am urmărit să nu compromitem eforturile publice comune de răspuns la criza Covid-19. Ne dorim ca recomandările cuprinse în raport să reprezinte o oportunitate pentru autorități de a îmbunătăți procedurile specifice unei situații de criză, cu impact direct asupra modului de gestionare a banului public”, a precizat Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi.